بورس

راههای آنالیز و شناسایی سهام ارزشمند شرکتها

آبرند: رسانه تخصصی صنایع و کسب و کار ایران:  از مهم‌ترین شاخص‌ها می‌توان به نرخ تورم، میزان رشد تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری، تغییرات در میران عرضه و تقاضای پول و … اشاره کرد. یکی از روش‌های موجود که به کتاب «سرمایه‌گذار باهوش بنجامین گراهام» در سال ۱۹۴۹ برمی‌گردد شناسایی سهام ارزشمند که به دلایل متعدد پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان به فروش می‌رسند که سرمایه‌ گذاری زیادی در مورد یافتن بهترین نوع سرمایه ‌گذاری وجود دارد. ،در این مطلب سعی شده است که شما را با اینکه چگونه سهام ارزشمند را شناسایی کنیم؟ آشنا کنیم

۶ ویژگی یک سهام ارزشمند

  1. نسبت پایین قیمت به درآمد (P/E ratio): هیچ مبحثی در مورد قیمت سهام، بدون در نظر گرفتن معیار معمول و رایج P/E که نشان‌ دهنده‌ ارزش نسبی سهام است، کامل نخواهد بود. هر شرکتی P/E مخصوص به خود را دارد. هرچه مقدار این نسبت بیشتر باشد، نسبت قیمت سهام به نسبت سود آن نیز بالاتر می‌رود. در حالی‌ که P/E پایین می‌تواند نشان‌ دهنده‌ فرصت خرید خوبی باشد، باید همواره به خاطر داشته باشیم که دلایلی برای پایین بودن مقدار این نسبت وجود دارد. مثلا یک شرکت می‌تواند درآمد بالایی را گزارش دهد، اما سرمایه‌گذاران حرفه‌ای می‌دانند که شرکت‌ها همه‌ حقایق را نمی‌گویند. در نتیجه، قیمت سهام پایین می‌ماند و مقدار نسبت P/E مناسب – پایین – به نظر می‌رسد. این داستان به‌ ندرت اتفاق می‌افتد ولی برای کسب نتیجه، لازم است که به مقدار P/E اعتماد کنید.
  2. عملکرد کند نسبی قیمت: اگر قیمت سهم یک شرکت در مقایسه با دیگر شرکت‌های هم‌تراز و مشابه خود کمتر باشد، نشان‌ دهنده‌ عملکرد پایین شرکت است که می‌تواند به چند دلیل اتفاق بیفتد. مثلا یکی از این دلایل می‌تواند توجه تحلیلگران سهم به یک فاکتور مالی خاص باشد. این موضوع که تنها یک خبر در «CNB» یا «ژورنال wall street» است تأثیراتی را روی سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که منجر به فروش مضاعف سهام و پایین آمدن قیمت می‌شود. اتفاقی که می‌افتد این است که سرمایه‌گذاران قیمت را تا حدی پایین می‌آورند که به یک سهم بی‌ارزش تبدیل می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از غربالگرها پیشینه‌ قیمت یک سهم را در طول زمان‌های مختلف و در مقایسه با دیگر سهام‌ها و شاخص‌های سهامی بررسی کنید.
  3. نسبت رشد پایین ( Low PGE Ratio): نسبت رشد PGE، در مقایسه با P/E یک کمپانی، نسبت دقیق‌تری در نظر گرفته می‌شود. هنگامی‌که به تحلیل یک سهم می‌پردازید، نسبت P/E را انتخاب کرده و آن را ‌بر نرخ رشد درآمد، تقسیم کنید. اگر نسبت کمتر از یک بود، سرمایه‌گذاران ممکن است به عملکرد گذشته بیشتر از فرصت‌های رشدی آینده توجه داشته باشند. در نظر داشته باشید که این‌ها پیش‌بینی‌هایی از رشد به شمار می‌روند.
  4. سود تقسیمی بالا ( High dividend yield): اگر نرخ پرداخت سود سهام شرکت بیش از رقبای خود باشد، این ممکن است نشان دهد که قیمت سهام – نسبت به وضعیت کم ‌ارزش در رابطه با پرداخت سود سهام – کاهش ‌یافته است. اگر شرکت از نظر مالی دچار مشکل نباشد و میزان سود تقسیمی آینده امن باشد، فرصت‌های سود سهام می‌تواند در کوتاه ‌مدت بازده داشته باشند و همچنین امکان افزایش قیمت سهام در آینده را بالا ببرند. اگر از یک غربالگر سهم استفاده کنید، می‌توانید با استفاده از سود تقسیمی، سهام ارزشمند و معرفی ‌شده در صنعت را پیدا کنید.
  5. نسبت پایین ارزش بازار به ارزش دفتری ( Low market to book ratio): یک شرکت با ارزش بازار پایین – منظور، کل سرمایه بازار است – نسبت به ارزش دفتری – سهام کل سهامداران – وضعیت خوبی دارد. موضوع اصلی درک ارزش واقعی دارایی‌های ملموس – مثل زمین، ساختمان‌ها، پول نقد – و دارایی‌های نامشهود – مثل دارایی‌های معنوی و غیره – است. به ‌عنوان ‌مثال، یک شرکت که اسباب‌بازی تولید می‌کند ارزش دارایی‌های شرکت می‌تواند به‌طور بالقوه از میزان کسب‌وکار تولید اسباب‌بازی بیشتر باشد. سرمایه‌گذاران ممکن است این را نادیده بگیرند. قیمت سهام، منعکس ‌کننده ارزش اساسی دارایی‌های شرکت اسباب‌بازی در دفاتر نخواهد بود.
  6. جریان نقدی آزاد ( Free cash flow): بسیاری از سرمایه‌گذاران تأکید کمی بر سود گزارش ‌شده دارند. در حالی ‌که بیشترین توجه آن‌ها به جریان نقدی آزاد است. جریان نقدی آزاد، مقداری از نقدینگی است که بعد از تمامی مخارج تولیدشده توسط کسب ‌و کار به دست می‌آید. سهمی که با قیمت پایین به دلیل درآمد گزارش ‌شده‌ پایین‌تر عرضه می‌شود می‌تواند گزینه خوبی در راستای جریان نقدی باشد. به ‌این ‌ترتیب می‌توانید متوجه شوید که چطور دو شرکت یکسان از نظر نقدینگی، با هم متفاوت هستند.

این معیارها معیارهای ثابتی برای تعیین ارزشمندی یک سهم نیستند. هیچ سیگنالی یا اندازه‌گیری نمی‌تواند یک سرمایه‌ گذار را مطمئن سازد که این سرمایه‌گذاری ارزشمند یا پرسود است. اگر چندین معیار از این معیارهای گفته‌شده، ارزشمند بودن شرایط را بازگو کند، شما یک بازار ناکارآمد را تشخیص داده‌اید که فرصت سرمایه‌گذاری مناسبی است.

آنالیز کردن معیارهای مالی توسط ابزارهای آنلاین جهت شناخت سهام 

امروزه ابزارهای آنلاین بسیاری برای سرمایه‌گذاران فراهم‌ شده است که به آن‌ها امکان جست‌وجو و مشاهده‌ ایده‌های سرمایه‌ گذاری را در چند ثانیه می‌دهد. شما می‌توانید با یک غربالگر سهم مانند «غربالگر گوگل» یا «یاهو» شروع کنید. اگر می‌خواهید جست‌وجوی دقیق‌تری داشته باشید، می‌توانید با پرداخت مقداری پول از «Y charts’ stock» استفاده کنید. با ثبت‌نام در این غربالگر، شما به سایر ابزارها نیز دسترسی پیدا خواهید کرد. چنانچه شما در یک شرکت کارگزاری حساب دارید، می‌توانید از غربالگر آن استفاده کنید. کاری که این ابزارها انجام می‌دهند، آنالیز کردن معیارهای مالی چندین شرکت و معرفی برخی از آن‌ها با توجه به داده‌های ورودی شما است. مثلا اگر داده‌ ورودی شما این باشد: P/E باید کمتر از ۱۵ باشد، غربالگر به شما کمپانی‌های دارای P/E بالاتر را نشان نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اوراق قرضه چیست و چه فرقی با سهام دارد؟

بیشتر بخوانید: مزایا، معایب و قوانین شرکتهای سهامی

بیشتر بخوانید: انواع سهام کدامند؟ تفاوتهای سهام با نام و بی نام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی