کسب و کارنفت و انرژی

تحصیلات لازم برای شغل نفت و پتروشیمی

آبرند: مجله اینترنتی تخصصی صنایع وکسب و کار ایران: کار کردن در عملیاتهای نفت و فعالیت در این حوزه، سختی هایی زیادی دارد. فردی که در شغل نفت و پتروشیمی و عرصه های مرتبط با آن ورود می کند، باید دوری های طولانی مدت از خانواده، گرما و سرمای زیاد و خطراتی که وجود دارد را بپذیرد. بنابراین قبل از گزینش این شغل، روحیات و شرایط زندگی خود را در نظر بگیرید.

معمولا مشکل ترین کار در شغل نفت و پتروشیمی، عملیات های مربوط به حفاری است. شاید این کار به سختی شغل حفاری در معدن نباشد؛ اما در مقایسه با بسیاری از شغل ها بسیار سخت است. در یک عملیات حفاری اشخاصی چون مکانیک، برق کار، حفار، مسئول حفاری، گل شناس، رادیومن و غیره فعالیت دارند.

شغل نفت و پتروشیمی

مهندس نفت

مهندس نفت در یکی از حوزه های اکتشاف، حفاری و یا بهره برداری کار می کند. مهندس نفت با تخصص بهره برداری به بررسی تولید از مخازن نفت و گاز و رفع مشکلات مربوطه می‌پردازد. تخصص او معمولا پس از به اتمام رسیدن کشف مخزن و حفاری آن به کار می آید و مهمترین کار یک مهندس نفت در حوزه بهره برداری، جلوگیری از افت فشار ناگهانی چاه به دلیل بهره برداری نامناسب و صیانت از مخزن جهت بهره برداری بیشتر می باشد.

مهندس نفت با تخصص مخزن، به عنوان یکی دیگر از بازیگران عرصه نفت، پس از اکتشاف منابع هیدروکربنی (نفت، گاز و …. ) توسط تیم اکتشاف، به منظور تکمیل کار و بررسی بیشتر مخازن یافت شده و مدل سازی آنها به منظور انجام عملیات بعدی وارد میدان می شود.

مهمترین کار یک مهندس نفت در بخش مخازن عبارت است از : بررسی قابلیت تولید در مخزن با بکارگیری و بهره مندی از شیوه‌های جدید مطالعاتی و مدلسازی، ارزیابی توزیع فشار و توجیه افت آن در مخزن و چگونگی کنترل آن، انتخاب و ارائه روش عملی افزایش برداشت از مخازن با احتساب ملاحظات فنی واقتصادی و مدیریت و صیانت از مخازن نفت و گاز کشور.

صنایع پتروشیمی

صنایع پتروشیمی به صنایعی اطلاق میشود که در آنها هیدروکربنهای موجود در نفت خام یا گاز طبیعی به محصولات شیمیایی تبدیل می‌گردند. امروزه پتروشیمی ، صنعتی بسیار گسترده و با فن شناسی پیچیده و فراورده های متنوع می‌باشد و در حال حاضر ، شماره محصولات پتروشیمی به هزارها می‌رسد.

از جمله این محصولات که همگی از مواد اولیه هدروکربنی و طی یک رشته عملیات فیزیک- شیمیایی بدست می‌آیند، می‌توان انواع کودهای شیمیایی ، برخی از اسیدها ، بازها و نمک ها ، منومرها و پلیمرها ، ترکیبات آروماتیک و مواد واسطه و بسیاری از صنایع شیمیایی دیگر را نام برد. اهمیت محصولات پتروشیمی کاملا روشن است. فقط کافی است توجه شود که تولید محصولات کشاورزی ، تولید پارچه وپوشاک ، ساخت مسکن ، تولید مواد شوینده و پاک کننده و تولید داروهای مختلف بدون استفاده از محصولات پتروشیمی ، هرگز کفاف نیازهای رو به افزایش جمعیت جهان را نخواهد داد و مطمئنا بدون آنها زندگی بشر در ابعاد گوناگون ، به‌کلی مختل خواهد شد.

صنایع پتروشیمی از جمله صنایع مادر تلقی می‌شود و توسعه اقتصادی کشور را در زمینه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی فراهم می‌آورد. با توجه به اینکه گسترش این صنایع و کاهش واردات و افزایش صدور محصولات پتروشیمی مورد تاکید

تحصیلات شغل نفت و پتروشیمی

مهم ترین مشاغلی که در عملیات های حفاری می توانند به کار مشغول شوند، رشته های مهندسی نفت، مهندسی شیمی، مهندسی برقی، مهندسی مکانیک، مهندسی ایمنی و غیره هستند. در حقیقت در این شغل حداقل باید فارغ التحصیل یکی از رشته های ذکر شده باشند.

البته باید تاکید کرد که قبلا فعالیت در یک دکل حفاری نیازی به تحصیلات آکادمیک نداشت، اما همان گونه که تمامی فعالیت های پیشرفت کرده و افراد در سطح مدرن آموزش می بینند، این شغل هم در حال حاضر نیاز به دانش بالایی دارد.

اگر تصمیم گرفته اید که به شغل نفت و پتروشیمی وارد شوید و فارغ التحصیل یکی از رشته های ذکر شده هستید، تلاش کنید که ابتدا نسبت به صنعت نفت به خوبی آشنا شوید و از تجربیات افراد فعال در این حوزه استفاده کنید.

محیط کاری نفت و پتروشیمی علاوه بر حفاری، بخش های دیگری همچون گاز، پالایش و پخش نیز دارد.

و در آخر

چون تحصیل کنندگان رشته مهندسی نفت در کشور زیاد هستند؛ در صورتی که به این شغل علاقه دارید، آن را پیگیری کنید. زیرا اگر تنها برای ورود به این عرصه شغلی هستید، به دلیل داوطلبان زیادی که دارد، گزینش  قبولی در آن سخت خواهد بود. ضمن اینکه اگر نتوانید به این شغل نفت و پتروشیمی وارد شوید، چون تخصص شما خاص است و همخوانی و همنشینی با رشته های دیگر ندارد، پیدا کردن شغلی دیگر بسیار سخت می شود. همان گونه که می دانیم بسیاری از فارغ التحصیلان صنعت نفت بیکار هستند. بنابراین قبل از انتخاب این شغل و ورود به صنعت نفت، حتما تمام شرایط خود را بررسی کنید تا به موفقیتی که می خواهید برسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی