ساختمان و تأسیسات

تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در تاسیسات ساختمان

آبرند: مجله اینترنتی تخصصی صنایع و کسب و کار ایران: تجهیزات سرمایشی و تجهیزات گرمایشی در تأسیسات ساختمان نقش مهمی در مصرف درست انرژی در ساختمان را ایفا نموده و استفاده مناسب از این تجهیزات میتواند کمک شایانی برای حفظ رفاه و افزایش آسایش افراد حاضر در ساختمان داشته باشد

تجهیزات سرمایشی و در تاسیسات ساختمان

یکی دیگر از زیرشاخه های تاسیسات ساختمان تجهیزات سرمایشی آن می باشند که از اهمیت ویژه ای نیز برخوردارند. همانطور که می توان حدس زد سیستم سرمایشی وظیفه ی تامین هوای خنک و مطلوب در فضا را به عهده دارد. سیستم های تهویه مطبوع نیز در مدل های متنوعی طراحی و تولید می شوند و در بازار در اختیار مصرف کننده قرار میگیرند.

اگر سیستمی مناسب با نیاز ساختمان انتخاب و خریداری شود می توان بیشترین راندمان و بازدهی را از دستگاه انتظار داشت. بنابراین انتخاب بهترین نوع سیستم سرمایشی را بهتر است به مهندس و تکنسین مجرب در این زمینه بسپارید که همین امر سبب کاهش هزینه های اقتصادی نیز می گردد.

از سری سیستم های بردوتی می توان به به چیلر، اسپلیت مرکزی، کولر آبی، داکت اسپلیت و کولر گازی اشاره نمود، که همگی با یک هدف یعنی تامین هوای خنک طراحی و ساخته شده اند، و اما لازم به ذکر است که هریک ویژگی های مختص به خود را دارا می باشند و مزایا و معایبی نیز دارند، اما از همه مهمتر اینست که اگر هرکدام از آنها بدرستی انتخاب شوند بیشترین بازدهی را به همراه دارند. در ادامه می توان گفت محاسبه و برآورد بار سرمایش ساختمان جز اولین مراحل طراحی محاسبه سیستم تهویه مطبوع است.

برای محاسبه بار سرمایشی ساختمان متغیرهایی وجود دارد که برخی از آنها در ساعات شبانه روز تغییرات وسیعی دارند. بنابراین مقدار بار سرمایشی در کل ساعات شبانه روز باید محاسبه شود. پس از بررسی موارد گفته شده در قسمت تهویه مطبوع برای محاسبه ظرفیت دستگاه استاندارد ها و کدهای مورد نظر می توان بار سرمایشی ساختمان را محاسبه کرد. این سری از تجهیزات برای انتقال هوای سرد و تازه نیاز به کانال کشی مناسب می باشند. نحوه اجرا و انتخاب جنس و نوع کانال ها نیز از دیگر پارامترهای تاثیر گذار در زمینه تاسیسات ساختمان بشمار می آید.

8 - تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در تاسیسات ساختمان

تجهیزات گرمایشی در تاسیسات ساختمان

از دیگر سیستم های مهم و حائز اهمیت در این صنعت سیستم و تجهیزات گرمایشی آن می باشد. این سری از سیستم ها نیز در مدل های مختلفی طراحی و ارائه می شوند. اگر سیستم حرارتی ساختمان را متناسب با نیاز انتخاب و خریداری کنیم می توان بهترین راندمان و حرارت دهی مطلوب را در اختیار داشت.

با توجه به گستردگی نوع سازه های ساختمانی لازم است که تمامی فاکتورهای تاثیرگذار در بار حرارتی ساختمان را محاسبه و در نظر داشت، به این ترتیب می توان بیشترین صرفه جویی را در مصرف سوخت ها و در نتیجه کاهش آلودگی های زیست محیطی داشت. این سری از سیستم های گرمایشی شامل انواع پکیج ها، رادیاتور  ، بویلر و دیگ، مشعل، انواع هیترو آبگرمکن می باشد. که هریک از نظر نوع سوخت مصرفی و همچنین کارایی با یکدیگر تفاوت های عمده ای دارند.

به جهت اجرای هریک از این سری سیستم ها در صنعت تاسیسات ساختمان ، نیازمند کانال کشی و لوله کشی مناسب به منظور تامین هوای گرم در سازه هستند. از نکاتی که لازم است در این زمینه در نظر داشت می توان گفت بکارگیری بهترین نوع سیستم با توجه به متراژ ساختمان سبب کاهش اشغال فضای مفید ساختمان و همچنین صرفه جویی در هزینه های اقتصادی و انرژی می گردد. در ادامه به کارایی هریک از این تجهیزات در ساختمان اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

به منظور تولید گرما و بخار جهت تامین بار حرارتی و گرمای مورد نیاز ساختمان از دیگ استفاده می شود. انتخاب بویلر و دیگ مناسب با ظرفیت محاسبه شده سبب افزایش راندمان و گرمادهی در ساختمان می شود. گرمای تولید شده بعد از انتقال به وسایل گرمایشی نظیر رادیاتورها و شوفاژها به فضای اطراف منتقل می شود. تأمین گرما که توسط احتراق در محفظه دیگ ها صورت می گیرد ، گاز های سمی تولید می کند و این گازها توسط دودکش به خارج از ساختمان منتقل می شوند. انتخاب نوع ، جنس و قطر دودکش و همچنین چگونگی نصب مناسب آن موجب بالارفتن راندمان سیستم گرمایشی ساختمان می گردد.

تبدیل انرژی شیمیایی موجود در سوخت به حرارت توسط مشعل صورت میگیرد که روی دیگ ها نصب شده اند. مشعل ها از نظر فشار به اتمسفریک و نیرو و از نظر سوخت گازوئیلی گازی ، مازوت سوز و دوگانه سوز تقسیم می شوند . انتخاب مشعل هم با توجه به ظرفیت مورد نیاز دیگ ها انتخاب و نصب می کنند . در سیستم های حرارت مرکزی با آب گرم به لحاظ بسته بودن شبکه لوله کشی درجه حرارت تغییر کرده در نتیجه موجب فشار آب و سیستم می شود . برای تنظیم فشار سیستم و گرفتن انبساط آب از منبع انبساط استفاه می شود .

این منابع فضای لازم را برای افزایش انبساط آب فراهم می کنند و بر دو نوع انبساط باز که به هوای آزاد ارتباط داشته و بالاتر از همه تجهیزات و انبساط بسته که در موتورخانه نصب موجود می باشند . راندمان و عملکرد تجهیزات گرمایشی ساختمان به طراحی و محاسبه اجزای سیستم حرارتی ساختمان بستگی دارد. انتخاب نادرست این سری از تجهیزات حرارتی در تاسیسات ساختمان موجب اتلاف انرژی عملکرد نامناسب و هزینه اضافی، نا رضایتی ساکنان می شود .

امیدواریم مطلب تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در تاسیسات ساختمان مفید بوده باشد لطفا نظرات خود را در قسمت نظرات با دیگر کاربران آبرند به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: تجهیزات تهویه مطبوع در تاسیسات ساختمان

بیشتر بخوانید: موارد مهم در تأسیسات ساختمان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی