مقالات

بعد از کووید 19، استخدام چه تغییری می کند؟

مایکل کوخ از دانشکده تجاری دانشگاه کنت انگلستان در پاسخ به همه گیری کووید ۱۹ و تاثیر آن بر دنیای استخدام سخن می گوید. همه گیری کووید ۱۹ مثل هیچ بحران اخیر دیگری تا این اندازه اقتصاد را مختل نکرده است. مردم اکنون در حال تطبیق خود با واقعیت های جدید و همه گیری این ویروس هستند. مانند هر بحران بزرگ دیگری این یک عامل محرک برای تغییرات چشمگیر در استخدام و نحوه انجام کارها است. برخی از این تغییرات مثبت هستند، اما در بسیاری موارد کووید ۱۹ مشکلات قابل توجهی را در زمینه استخدام هم برای کارفرمایان و هم کارمندان ایجاد کرده است.

کار در خانه- استخدام انعطاف پذیر

یکی از تغییراتی که در حوزه استخدام رخ داده است، شیوه کار انعطاف پذیر مثل کار در خانه است که در حال گسترش و پذیرش است. تا همین اواخر، استخدام از راه دور در انگلستان امری راکت بوده است. اما ناگهان محدودیت های اعمال شده برای مهار همه گیری، کارمندان را ملزم به کار در خانه کرده است. مردم اکنون از طریق تماس ویدیویی با همکاران خود در ارتباط هستند و در حال یافتن روش هایی برای کار از راه دور هستند. با توجه به اینکه فرهنگ قوی شرکت ها تاکنون حضور فیزیکی افراد در آن بوده است، این امر ممکن است تغییرات پایداری در شرکت ایجاد کند. در حالی که کار از راه دور هنوز با شک و تردید به آن نگاه می‌شود، در نهایت باید دید چگونه کارمندان می ‌توانند منحصراً از خانه فعالیت‌های خود را ادغام و با موفقیت مدیریت کنند.

در حوزه استخدام کدام کسب و کار ها متحمل ضرر شدند و کدام یک منفعت بردند؟

کووید ۱۹ شرکت ها را بر آن داشته تا اقدامات مقابله شدیدی انجام دهند. در نتیجه تعطیل شدن شرکت ها، بسیاری از شرکت ها در حوزه گردشگری، حمل و نقل، مهمان‌نوازی و سرگرمی شاهد کاهش شدید تقاضا بوده اند و باید هزینه های نیروی کار خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. این امر منجر به تاثیرگذاری بر استخدام افراد از جمله اقداماتی نظیر اخراج، کاهش حقوق و یا مرخصی بوده است. با این حال، شرکت های دیگر از جمله خرده فروشی، خدمات تحویل و فروش آنلاین از این وضعیت منفعت بردند و شاهد رشد چشمگیر در کسب و کار خود بودند. این شرکت ها برای مقابله با تقاضای سرسام‌آور باید سریعاً شیوه انجام کارهای خود را ارتقا دهند

زمانی که تعطیلی برداشته شود، استخدام در بسیاری از کسب و کارها از سر گرفته می شود و بسیاری از تغییرات به سطح قبل از از ویروس کرونا باز می گردد. اما اگر این تعطیلی ادامه یابد کسب و کارهایی که از تعطیلی منتفع شده اند ممکن است تاثیر پذیرند و نتوانند محصولات و خدمات خود را با تقاضا مطابقت دهند.

چگونه این موضوع بر امنیت شغلی تاثیر می گذارد؟

در وضعیت تجاری بی‌ثبات کنونی، شرکت ها می خواهند سطح استخدام کارکنان خود را تا حد ممکن انعطاف‌پذیر سازند. بسیاری از سازمان ها در پاسخ به این چالش به سمت استخدام موقت، قراردادهای کوتاه مدت، پاره وقت و قرارداد ساعت صفر روی آورده اند. این امر باعث به وجود آمدن عدم امنیت شغلی برای بسیاری از کارکنان می شود که در مشاغل متزلزل فعالیت دارند. سطح بالای بیکاری باعث می شود شرکت ها به سمت شرایط اشتغال کمتر روی آورند. با این حال، افراد شایسته از این موضوع کمتر تاثیر می پذیرند و مهارت های آنان دارای تقاضای ثابت است و به این صورت می‌توانند در سمت خود باقی بمانند و کارها را از خانه مدیریت کنند.کارفرمایان حفظ چنین کارمندانی را در اولویت قرار می دهند.

آیا برخی از کارمندان می‌توانند منتفع شوند؟

در زمینه استخدام برای برخی از شرکت‌ها، کووید ۱۹ فرصتی برای جذب کارمندان بهتر است. برخی از کارکنان حرفه ای و خود اشتغال مانند توسعه‌دهندگان فریلنسر نرم افزار ممکن است خود اشتغالی را کنار بگذارند تا امنیت شغلی خود را از طریق استخدام با حقوق به دست آورند. مردم جذب کارفرمایانی می شوند که حتی در مواقع بحرانی می توانند امنیت شغلی آنان را فراهم آورند.

به طور خلاصه در آینده شاهد قطبی سازی در محیط کار هستیم و با تفکیک بین کارمندان کم مهارت و پر مهارت مواجه خواهیم بود.

images 1 - بعد از کووید 19، استخدام چه تغییری می کند؟
بعد از کووید ۱۹، استخدام چه تغییری می کند؟

استخدام

واکنش کارفرمایان برای آینده چگونه خواهد بود؟

شاید تعجب آور نباشد که بیماری همه گیر کووید ۱۹ ضرورت مدیریت خطر و برنامه ریزی مداوم برای کارفرمایان را به یک الزام تبدیل کرده است. به عنوان مثال، اگر تعدادی از کارمندان به طور ناگهانی بیمار شوند چه باید کرد؟ سناریو مرخصی استعلاجی ۳۰-۵۰%  کارمندان تا پیش از اخیر ناشناخته بود. شرکت ها باید خود را برای مقابله با چنین شرایطی انعطاف‌پذیر سازند. این امر شامل استقرار شرایط جدید و خلاق استخدام کارمندان است. شرکت هایی که دارای برنامه ریزی موفق، برنامه ریزی نیروی کار و ابزارهای مدیریت دانش هستند می ‌توانند خود را با بحران تطبیق دهند.

در زمینه استخدام از اکنون باید چه انتظاری داشته باشیم؟

در آخر ما انتظار داریم شاهد خودکارسازی بیشتر مشاغل باشیم. در حال حاضر، گرایش فزاینده‌ای به سمت خودکارسازی وجود دارد. اما در نتیجه بحران، شرکت‌ها احتمالاً سرمایه هنگفتی را در زمینه فناوری جهت جایگزین نیروی انسانی قرار خواهند داد. این امر باعث می‌شود که آنها متکی به نیروی کار کمتر باشند و حتی قادر باشند در شرایطی که نیروی انسانی در دسترس نیست فعالیت خود را ادامه دهند.

دکتر مایکل کوخ سخنران حوزه مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی در دانشکده تجاری کنت انگلستان است. حوزه علاقه مندی وی تحقیق در زمینه استراتژی منابع انسانی و تاثیر آن بر نگرش کارمندان است. مایکل همچنین تحقیقاتی در زمینه مشاغل فردی و مدیریت منابع انسانی انجام داده است. او به طور مرتب در کنفرانس های بین المللی سخنرانی می کند.

آنچه که گذشت مروری بر تاثیر همه گیری کووید ۱۹ بر استخدام بود. آنچه که مسلم است این است که بحران هایی این چنین می تواند تاثیر بزرگی بر نحوه کارمندیابی و استخدام افراد سازمان بر جای بگذارد. شرکت ها سعی می کنند با اتخاذ استراتژی هایی خود را با شرایط جدید وفق دهند و تلاش کنند به انعطاف پذیری در این زمینه دست یابند. امیدواریم این مقاله مورد توجه و علاقه شما قرار گرفته باشد. به امید روزی که جهان دوباره به دوران پیش از ویروس کرونا باز گردد.

بیشتر بخوانید:۶ کسب و کار خانگی موفق برای آقایان و خانم ها

بیشتر بخوانید : ۵ روش کلیدی برای افزایش فروش در کسب و کار از طریق اینستاگرام

ترجمه آبرند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی