خبر

احتمال افزایش ۱۰ برابری قیمت جهانی مس| کاهش ذخایر جهانی به پایین ترین میزان ۱۵ سال اخیر!

احتمال افزایش ۱۰ برابری قیمت جهانی مس| کاهش ذخایر جهانی به
پایین ترین میزان ۱۵ سال اخیر!

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت فلزات اساسی مانند آلومینیوم، مس و آهن طی ماه های گذشته به دلیل ریزش قابل توجه تولید محصولات صنعتی مهم همچون ساختمان، خودرو، قطعات الکتریکی و … که ناشی از شکل گیری رکود نسبی در اقتصاد جهانی است؛ وضعیت خوبی نداشته و بازار این فلزات عموما سرمایه گذاران جهانی را دچار ناامیدی کرده و بسیاری از آنها را به سمت بازارهای نسبتا بهتر کوچ داده اند.

در این میان، مس یکی از مهمترین فلزات اساسی محسوب می شود که علیرغم کاربردهای مهم صنعتی خود، بنا به دلیل مذکور در بالا تا حد زیادی از رونق بازار آن کاسته شده و منجر به افزایش سردرگمی سرمایه گذاران روی سهام معادن تولیدی و یا قراردادهای آینده این فلز شده است.

شکست حمایت قیمت سه ماهه مس در پی بی رونقی بازار

قیمت جهانی مس چهارشنبه هفته گذشته (۳۰ ژوئن) حمایت سه ماهه خود را شکسته و در بورس فلزات لندن به ۸۲۷۷ دلار در هر متر مکعب کاهش یافت. عمده دلیل ریزش ممتد مس در بازارهای مهم جهانی به ویژه بورس فلزات لندن و شانگهای، کاهش تقاضا از سوی شرکت های تولیدی برای این فلز مهم عنوان شده است.

«اول هانسن» تحلیلگیر ارشد بازار فلزات «ساکسو بانک» در کپنهاگ، مهمترین دلیل ریزش قیمت مس را احتمال افزایش مجدد نرخ بهره در بانک های آمریکا از سوی فدرال رزرو دانسته که جذابیت سرمایه گذاری روی بورس فلزات را در بازار پر ریسک این روزها تا حد زیادی کاهش داده و دارایی سرمایه گذاران را به سمت سپرده گذاری های نقدی در بانک ها سوق می دهد.

می توان به کاهش خطوط تولید در تولید مصنوعات آهن استان دالیان چین به عنوان یکی از قطب های بزرگ تولید فولاد جهان اشاره کرد که در راستای سیاست کربن زدایی و کاهش آلودگی های زیست محیطی در این کشور صورت گرفته است

به گفته وی، علیرغم استقبال سرمایه گذاران از بازار مس طی سه هفته گذشته، انتشار خبر مربوط به افزایش تقریبا قطعی سود بانکی درآمریکا، منجر به رها شدن بازار توسط آنها شده و همین امر منجر به ریزش سنگین قیمت ها در بازار شد.

از سوی دیگر، آمار جدید از میزان تولید کارخانه های صنعتی چین نشان می دهند که میزان بهره وری و سوددهی این کارخانه ها طی پنج ماه گذشته منفی بوده و در اکثر موارد نیز میزان ضرردهی آنها دو رقمی شده است. همین موضوع باعث شده تا با ارزش ترین قرارداد آینده مس برای ماه آینده میلادی روی ۹۴۰۴ دلار در بورس فلزات شانگهای ثبت شود که نشان دهنده ریزش بیشتر ارزش این قراردادها است.

آیا امیدی به افزایش قیمت ها وجود دارد؟

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - احتمال افزایش ۱۰ برابری قیمت جهانی مس| کاهش ذخایر جهانی به
پایین ترین میزان ۱۵ سال اخیر!

در کنار تمامی فاکتورهای منفی موجود در بازار مس که البته می توان آنها را به تمامی بازار فلزات نیز تعمیم داد؛ موارد مثبتی نیز وجود دارند که می توان برای آینده بازار این فلز اساسی در بلند مدت مد نظر قرار داد. باید به این نکته توجه داشت که اتفاقا در اوج ریزش بازارهای مالی و البته در کنار سنجش فاکتورهای فاندامنتال می بایست اقدام به سرمایه گذاری بلند مدت نمود که البته این سرمایه گذاری بر اساس قانون دائمی بازارهای مالی، می بایست با قرار دادن حدضرر و به صورت پله ای انجام شود.

اما در خصوص فاکتورهای مثبت فاندامنتال مس، باید گفت که مهمترین این فاکتورها به موارد ذیل باز می گردند:

کاهش استخراج و تولید مس در سطح جهانی

نخستین مورد به نگرانی های مربوط به حجم تولید و استخراج سنگ معدنی این فلز در آمریکای لاتین به ویژه معادن مهم کشورهای پرو، شیلی و دیگر کشورهای مهم تولید کننده این فلز گرانبها همچون استرالیا، اندونزی و کانادا است که همواره رو به کاهش هستند.

فرایدمن با اشاره به کاهش تولید مس در سطح جهانی معتقد است که این دستور بایدن در صورت همراه شدن با بهبود شرایط اقصادی چین و افزایش تقاضا در این کشور، می تواند قیمت مس را به ۱۰ برابر رقم فعلی افزایش دهد

دلیل عمده کاهش تولید مس در این معادن، افزایش هزینه تولید، کاهش تقاضای بازار و البته اعمال سیاست های ملی مقابله با تغییرات اقلیمی است که در مجموع، تولید مس را تا حد زیادی کاهش داده است. همین موضوع باعث شده تا ذخایر مورد مبادله مس در بازارهای جهانی علیرغم ریزش قیمت، به پایینترین سطح طی ۱۵ سال اخیر برسد؛ نکته ای که می تواند در بلند مدت تاثیری مثبت بر روی روند بازار داشته باشد.

دستور بایدن برای تقویت زنجیره تامین مواد معدنی ضروری

دوشنبه هفته گذشته، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن، دولت آمریکا مکلف به تقویت زنجیره تامین فلزات و مواد معدنی شده است. این موضوع می تواند منجر به افزایش تقاضای مس از سوی یکی از مهمترین خریداران این فلز مهم صنعتی شده و در نتیجه روند قیمت را در میان مدت به سود سرمایه گذاران تغییر دهد.

از آنجاکه مساله تامین انرژی در دنیای امروز به یکی از مهمترین مسائل بین المللی تبدیل شده، فلز مس به عنوان قلب تپنده زنجیره انتقال نیرو در بخش الکتریسیته می تواند نقشی اساسی در این زمینه ایفا نماید؛ موضوعی که «رابرت فرایدمن» سرمایه دار مشهور و مالک شرکت «معادن ایوانهو» در مصاحبه دوشنبه هفته گذشته خود با بلومبرگ، آن را بسیار حائز اهمیت خوانده و معتقد است که می تواند منجر به افزایش قیمت در میان مدت شود.

فرایدمن همچنین با اشاره به کاهش تولید مس در سطح جهانی معتقد است که این دستور بایدن در صورت همراه شدن با بهبود شرایط اقصادی چین و افزایش تقاضا در این کشور، می تواند قیمت مس را به ۱۰ برابر رقم فعلی افزایش دهد.

تغییرات اقلیمی و افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر آینده مس، مساله پایبندی کشورها به تغییرات اقلیمی و معاهده آب و هوایی پاریس است که هرچند به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، تا حد زیادی دولت ها را در پایبندی به آن با مشکلات فزاینده ای روبرو کرده، اما باید توجه داشت که در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای صنعتی همچون آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا و چین، این موضوع در دستور کار تدوین سیاست های کلان و راهبردی ملی جای گرفته است.

89463 - احتمال افزایش ۱۰ برابری قیمت جهانی مس| کاهش ذخایر جهانی به
پایین ترین میزان ۱۵ سال اخیر!

به عنوان مثال می توان به کاهش خطوط تولید در تولید مصنوعات آهن استان دالیان چین به عنوان یکی از قطب های بزرگ تولید فولاد جهان اشاره کرد که در راستای سیاست کربن زدایی و کاهش آلودگی های زیست محیطی در این کشور صورت گرفته است.

در اصل، ترویج فرهنگ تولید و استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی نیز بر اساس همین سیاست شکل گرفته و هر ساله بر تعداد مشتریان این نوع خودروها افزوده می شود. همانطور که می دانیم، خودروهای الکتریکی علاوه بر لیتیوم به عنوان هسته اصلی تامین انرژی باتری های به کار رفته در این نوع خودروها، تا حد زیادی نیازمند شبکه انتقال نیروی الکتریکی هستند که این شبکه نیز نیازمند مقادیر بالایی از فلز مس است.

حال اگر همه گیری این نوع خودروها را با کاهش عرضه جهانی مس تلفیق نماییم، به سادگی می توان به این نتیجه رسید که ادعای فرایدمن برای افزایش قیمت جهانی مس در میان مدت و بلند مدت می تواند تا حد زیادی صادق باشد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی