4 عنصر اساسی داستان سرایی عالی
۴ عنصر اساسی داستان سرایی عالی
همه یک داستان شخصی برای گفتن. برخی از مردم در گفتن آن داستان ها بهتر از دیگران هستند.
یادگیری ساختن و به اشتراک گذاری داستان مبدا یک مهارت ارتباطی ارزشمند است که هر کارآفرین و کسب و کار کوچک باید در تلاش برای تیز کردن باشد. مهارت های داستان گویی به شما کمک می کند تا ایده خود یا محصولات و خدماتی را که می فروشید متمایز کنید.
داستان مبدا دقیقاً به معنای چیزی است که می گوید. – منشا یک ایده را نشان می دهد. جایی که من زندگی می کنم، در سیلیکون ولی، معروف ترین داستان منشأ در یک گاراژ شروع شد. به این صورت است:
در سال ۱۹۷۶، دو دوست یک شرکت کامپیوتری راه اندازی کردند. یک نفر یک مهندس باهوش بود و دیگری علاقه زیادی به بازاریابی و طراحی داشت. دو استیو (جابز و وزنیاک) با هم اپل را در گاراژ خانه ای که جابز با پدر و مادرش زندگی می کرد ایجاد کردند. آنها با هم صنعت را متحول کردند و استفاده از رایانه را برای افراد عادی آسان کردند. در سال ۱۹۸۵، جابز پس از یک کودتای نافرجام در هیئت مدیره از شرکت خود اخراج شد. او یک دهه بعد پیروزمندانه بازگشت تا شرکت را از ورشکستگی نجات دهد و ثروتش را تغییر دهد. در ژانویه ۲۰۲۲، برندی که توسط دو نفر در یک گاراژ تأسیس شد، اولین شرکت آمریکایی بود که به ارزش بازار ۳ تریلیون دلار رسید.
پاراگراف قبل یک داستان کوتاه از حدود ۱۰۰ کلمه است. این شامل چهار عنصر است که داستانهای مبدأ باید ارائه کنند: ساختار، شخصیتها، تضاد، و وضوح.
ساختار
داستان منشا همین است — یک داستان. و داستان ها، به قول ارسطو فیلسوف یونانی، باید آغاز، میانه و پایان داشته باشند. توصیه های ارسطو هنوز ۲۳۰۰ سال بعد پابرجاست.
شروع یک داستان، زمینه و شخصیت ها را مشخص می کند. وسط شامل موانع یا تضاد است، و پایان آن تعارض را حل می کند.
شخصیت ها
داستان مبدا ارزشها، مأموریت، استراتژی و هدف شرکت را نشان میدهد. اینها مفاهیم انتزاعی هستند که نیاز به تجلی دارند.
ما خود را در داستان های دیگران می بینیم. کلمه کلیدی “مردم” است. ایده های انتزاعی را می توان در یک داستان منشا خوب گنجاند، اما افراد واقعی باید حامل پیام باشند. اگر آن افراد به نحوی وضعیت موجود را به چالش بکشند، حتی متقاعد کنندهتر خواهند بود که از آن پیروی کنند.
درگیری
من به نمایش فیلم آرون سورکین رفتم استیو جابز. سورکین، یک فیلمنامهنویس مشهور، آنجا بود تا مقدمه را توضیح دهد و او بر تنش بین جابز و هیئت مدیره اپل تمرکز کرد. سورکین میگوید هر داستان بزرگ درباره «نیت و مانع» است. به عبارت دیگر، یک شخصیت چیزی میخواهد و چیزی مانع میشود.
غلبه بر موانع، یک عنصر ضروری در داستانگویی برای حفظ شنوندگان است. مطابق با روایت.
رزولوشن
یک داستان باید پایان یابد. اما چگونه؟ با بسته شدن و در بیشتر موارد، با خوشبختی همیشه. پس از اینکه شخصیتی با چالشهای دلهرهآور مبارزه میکند و بر شانسهای دلهرهآور غلبه میکند، مخاطب از اینکه آن شخص چیزی را که به دنبالش است مییابد – یا حداقل با این تجربه متحول میشود، راحت میشوند.
در یک داستان منشأ کسب و کار، پایان به سادگی داستان را با راه حل برای مشکل یا راه حلی برای تضاد.
من نزدیک به دو دهه است که یک مربی تمام وقت ارتباطی مدیر عامل شرکت بودهام و با اطمینان میتوانم بگویم که سرمایهگذاران، رسانهها و عموم مردم همگی آرزوی یک داستان اصلی را دارند. اما آنها نمی خواهند هیچ داستانی را بشنوند. در عوض، آنها یک داستان جذاب می خواهند که آنها را در سفر همراه کند و در پایان از آنها الهام بگیرد.
فرصت ها در متاورس