3 درس شگفت انگیز رهبری از مارک زاکربرگ
۳ درس شگفت انگیز رهبری از مارک زاکربرگ
انصراف از دانشگاه هاروارد برای دنبال کردن رویای کارآفرینانه، موضوع استارت آپ افسانه — به خصوص زمانی که ترک تحصیل با اداره یک شرکت تبدیل به یک مولتی میلیاردر شود. که جهان را تغییر می دهد . حتی اگر هرگز به دستیابی به همان سطح موفقیت نزدیک نشوید، باید از رویکرد آنها به رهبری چیزی آموخت.
بیل گیتس – که مدت ها پیش از سمت خود به عنوان مدیر عامل مایکروسافت کنار رفت – از ثروت خود برای کمک به جهان از طریق بنیاد خود استفاده کرده است. گیتس به عنوان مدیرعامل، از تقسیم مسئولیت های کلیدی با استیو بالمر سود برد. گیتس توسعه محصول را انجام داد و بالمر فروش را مدیریت کرد و عملکرد مالی و عملیات را مورد بررسی قرار داد.
مطمئناً، گیتس هنگام منصوب کردن خود اشتباه کرد. طرفدار بالمر برای جانشینی او به عنوان مدیرعامل. این مشکل به وضوح از زمانی که ساتیا نادلا باتوم را در دست گرفت، برطرف شده است. به نظر من، نادلا یکی از بهترین مدیران عامل با فناوری پیشرفته امروزی است — سبک مدیریتی او از زمانی که در سال ۲۰۱۴ مسئولیت را بر عهده گرفت.
در همین حال، مارک زاکربرگ، فرد دیگری که از هاروارد فارغالتحصیل شد و میلیاردر شد، هنوز از این فرصت برای بهتر کردن جهان استفاده نکرده است. در واقع، من کاملاً از ضرر شرکتی که قبلاً فیس بوک نامیده می شد آگاه هستم.
شواهد این آسیب شامل ادعاهایی می شود. طبق CNBC.
علیرغم این ادعاها، شرکتی که اکنون با نام متا شناخته میشود — فکر میکنم تغییر نام تا حدی با هدف فراموش کردن این رسواییها توسط مردم انجام شد — سرمایهگذاران را از طریق سهام خود ثروتمند کرده است. — که با نرخ ترکیبی سالانه ۱۸٫۳ درصد از IPO در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است.
در اینجا سه استراتژی رهبری مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت، برای پیشبرد این رشد مورد استفاده قرار گرفته است.
<.1.>
پس از مصاحبه با صدها مدیر اجرایی استارتآپ و گوش دادن به پیشنهادات بیشماری برای سرمایهگذاری خطرپذیر، من به یک درک ساده رسیدهام: استارتآپهای موفق به افرادی با دو مهارت کلیدی نیاز دارند تا بتوانند وارد عرصه شوند: محصول و افراد.
یک فرد محصول، نابغه فنی است که می تواند قبل از رقابت، ببیند که یک صنعت به کجا می رود. فرد محصول می تواند چیزی جدید و بهتر بسازد که مشتریان را شگفت زده کند — که منجر به رشد سریع تقاضا می شود.
آیا برای یک نفر امکان پذیر بود. چنین فردی محصولی برای اداره یک شرکت، نیازی به تیم اجرایی نخواهد داشت. واقعیت این است که شرکتها نمیتوانند رشد کنند مگر اینکه در فعالیتهای دیگر برتری پیدا کنند – اینها شامل استخدام و ایجاد انگیزه در افراد برای انجام کارهایی مانند فروش، بازاریابی، تولید، توسعه محصول است.
انجام همه این کارها ضروری است — و در بسیاری از موارد یک فرد محصول یک نفر را در نقش مدیر عملیات استخدام می کند تا بر همه آنها نظارت کند. اگر شما یک فرد محصول هستید، آیا چنین فردی دارید؟
۲٫ ارزیابی کنید که کدام یک از این قابلیتها را روی میز آوردهاید.
به افتخار مارک زاکربرگ، او متوجه شد که در ساختن محصول فوقالعاده است و بنابراین می تواند مهندسان با استعدادی را جذب کند که فرصتی برای توسعه مهارت های خود با همکاری با او می بینند. زاکربرگ همچنین متوجه شد که او آدم مردمی نیست و توانست یکی از بهترین ها را برای نقش مدیر عملیات استخدام کند.
۳٫ افسر عملیاتی را استخدام کنید که در مهارتهایی که شما فاقد آن هستید برتر باشد.
چگونه چنین فردی را استخدام میکنید؟ همانطور که در نوشتم نوامبر ۲۰۱۴، فکر می کنم زاکربرگ وقتی شریل سندبرگ را برای آن نقش انتخاب کرد، کار بسیار خوبی انجام داد. او با مهارتهای فنی، اسببخاری فوقالعادهای را از خود نشان داد – که در کلاسهای بالای کالج هاروارد و مدرسه بازرگانی فارغالتحصیل شد. او در انجام همه کارهایی که افراد دارای مغز بزرگ – مانند رئیس سابق وزیر خزانه داری او، لری سامرز – نمی خواهند انجام دهند، خوب بود.
زاکربرگ اخیراً گفت که مهارت منحصر به فرد او — که ترکیبی از برتری در استراتژی و مدیریت افراد است — به رشد شرکت کمک کرده است.
پیشرفت فیسبوک به توانایی شرکت در ارائه بازخورد دشوار بستگی داشت. زاکربرگ در این مورد به کمک نیاز داشت و سندبرگ وارد عمل شد. همانطور که او گفت، “شریل همیشه می گوید که پیشرفت [ما]… مستقیماً با [چند] مکالمات سخت [ما] متناسب است. [او این را] در [متا] ساخته است. ] سیستم عملیات فرهنگی،” گزارش CNBC.
من نمی دانم آینده متا چه خواهد بود، اما شرکت شما این کار را خواهد کرد. اگر این توصیه را بپذیرید بهتر است.