ساختمان و تأسیسات

موارد مهم در تأسیسات ساختمان

آبرند: مجله اینترنتی تخصصی صنایع وکسب و کار ایران: در مورد صنعت تأسیسات ساختمان می‌توان گفت که تأسیسات ساختمانی دانش رفاه  و آسایش انسان در برابر تغییرات وضعیتی طبیعت است. بر خلاف جهت جاذبه آب را بالا کشیدن، تولید گرما در فصل سرد و تولید سرما در فصل گرم، هوای تازه در اجتماعی از انسانها، تخلیه گازها از محل تولید و…. تأسیسات ساختمانی دانش رفاه بشریت در تمام مراحل زندگی در یک ساختمان میباشد.

امروزه تأمین آسایش و رفاه بشریت یکی از هدف‌های اصلی او بوده و سعی داشتهاست که با استفاده و به‌کارگیری تاسیسات ساختمانی و مکانیکی، در طراحی و اجرای ساختمان‌ سازی این امر مهم ایجاد شود؛ و فراگیری و شناخت علم تأسیسات مکانیکی برای کلیه دست‌ اندر کاران تأسیسات ساختمانی یکی از مباحث جدی مهم و ضروری محسوب می‌شود.

تأسیسات ساختمان چیست

تجهیزات ساختمانی به طور کلی تامین شرایطی مطلوب برای زندگی و حفظ منابع انرژی می باشد و به قسمت های مختلف از قبیل طراحی و نقشه کشی طبق استانداردهای این صنعت، سیستم های گرمایش، سرمایش، گازرسانی، آب رسانی، اطفای حریق، فاضلاب و سیستم مربوط به بهداشت و سلامت ساختمان تقسیم شده و هر یک از این سیستم ها کارایی متفاوت و از تجهیزات خاصی تشکیل شده و توسط تکنسین های مجرب و فعال و همچنین کارشناسان  در این زمینه اجرا می شود. هریک از سیستم های نامبرده شده اگر به صورت صحیح و طبق استاندارد اجرا شود، نقش عمده و مهمی را در جلوگیری از اتلاف و هدر رفت انرژی، تخریب صرفه جویی در هزینه و و بازسازی ساختمان دارا می باشند. با پیشرفت فناوری، هوشمند سازی سیستم های تاسیساتی به منظور افزایش راندمان تجهیزات تاسیسات وسیستم ها  کاهش مصرف انرژی نسبت به سیستم های قدیمی ، کاهش اشغال حجم مفید سازه و استفاده مطلوب از فضا، سهولت تعمیر و نگهداری از دیگر مزیت های رعایت قواعد تاسیسات ساختمان می باشد.

6 - موارد مهم در تأسیسات ساختمان

انواع تأسیسات ساختمان و تجهیزات

استفاده از نیروی متخصص کمک شایانی به اتلاف و هد ررفت انرژی، کاهش هزینه ها، کاهش استهلاک سیستم ها، و در نهایت افزایش عمر سازه را به همراه دارد. همانطور که مطالعه فرمودید تاسیسات ساختمان از چند شاخه ای اصلی  تشکیل شده است

طراحی و نقشه کشی تأسیسات ساختمان

 جز کلیدی و مهم در تأسیسات ساختمان نقشه کشی و طراحی آن است. تمامی تجهیزات و سیستم هایی که ساختمان نیاز دارد و روش های بکارگیری و اجرای آنها، همگی در این نقشه بیان شده است ساختن سازه های ساختمانی نیازمند یک نقشه و پلان از پیش طراحی شده که بر اساس علم معماری طراحی و در مقیاس کوچک روی برگه توسط مهندس و کارشناس ترسیم می شود.  از مواردی که در این نقشه مطرح شده می توان به محاسبات مواردی همچون ضریب حرارتی دیوارها، سقف و کف ساختمان، ظرفیت سرمایشی و گرمایشی مورد نیاز سازه، منابع آب مصرفی و اطفای حریق آن، انتخاب پمپ، لوله کشی آب و فاضلاب بیان شده است. یکی از نکات لازم در خصوص طراحی پلان اینست که جدیدترین روش ها و تکنولوژی های روز دنیا را با هدف افزایش بازدهی و استفاده بهینه از این سیستم ها می باشد. از دیگر مواردی که در نقشه کشی وطراحی مطرح می شود می توان به محاسبه و اجرای به جایگاهها و محل نصب موتورخانه ها، تصفیه خانه، داکت و المان های مطرح شده است.

7 - موارد مهم در تأسیسات ساختمان

نقشه ها و جداول دیگر مورد نیاز سیستم و تأسیسات ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد

ابعاد و جنس دودکش و وسایل گازسوز

نقشه سیستم جمع آوری و دفع فاضلاب و آب باران

محل استقرار هواساز، برج خنک کننده و منابع انبساط

جدول مشخصات فنی تجهیزات تاسیساتی محاسبه شده برای اجرا

نقشه های لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی و آتش نشانی یا اطفای حریق

نقشه تاسیسات گرمایی، سرمایی، تعویض هوا، تهویه مطبوع و محل قرار گیری آنها

امیدواریم مطلب موارد مهم در تأسیسات ساختمان مفید بوده باشد لطفا نظرات خود را در قسمت نظرات با دیگر کاربران آبرند به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی