تجارت

معنی و مفهوم تجارت و انواع روشهای آن

آبرند: مجله اینترنتی تخصصی صنایع و کسب و کار ایران: به بیان ساده اگر بخواهیم در مورد مبحث تجارت صحبت کنیم به این معناست که انتقال مالکیت خدمات و کالا از یک فرد یا نهاد به شخص دیگر که به ازای دریافت چیزی از خریدار است. و یا هرگونه عملی  را که اشخاص در مقابل کالا یا خدمتی، کالا یا خدمتی را واگذار نموده و هر دو طرف به هنگام این عمل راضی باشند تجارت گفته می‌شود.

تجارت یکی از فعالیت های پرسود و مطمئن برای درآمدزایی می باشد که امروزه کمتر به آن توجه می شود. در هر بازده زمانی می توان از روش های فعالیت مختلفی برای انجام فعالیت های تجاری استفاده می شد و امروزه نیز این امر با تغییرات و پیشرفت های چشمگیری مواجه بوده است تا بتوان به نتایج و درآمدهای لازم دست یافت. تجارت الکترونیک از جمله این راهکارها می باشد که توجه به آن از جانب افراد در حوزه های مختلف کاری می تواند مهم ترین عامل در جهت توسعه و سودآوری های مهم باشد و همچنین بتوان بازه فعالیت های خود را در سطح جهانی گسترش داد.

۱٫تجارت به معنای عام

این معنا هر گونه کار وکسب وراه درآمد را چه در راه تولید وچه در زمینه بازرگانی وتوزیع در بر می گیرد.

امام کاظم (ع)فرمود:هر آنچه آدمی روزی اش با آن گشاید ،تجارت محسوب می شود .

چه از راه تجارت باشد وچه از راه تولید وچه از راههای دیگر .همچون آیه ۲۹ سوره نساء که می فرماید:اموال خود را به باطل نخورید مگر آن که معامله از روی تراضی باشد.

این که قرآن پس از ممنوع کردن تصرف در اموال دیگران،آن را خود کشی معرفی کرده ،به جهت زیانهای جسمی ،اجتماعی،سیاسی واقتصادی تصرفات نامشروع است که انسان را به نابودی می کشاند ودر جامعه ای که تصرف در اموال دیگران به ناحق صورت می گیرد ،جامعه گرفتار نوعی خودکشی خواهد شد.

۲٫تجارت به معنای خاص

این مفهوم ،مخصوص بازرگانی وداد وستد است.

رزق و روزی

رزق در لغت به معنی بخشش مستمر ومداوم است اعم از اینکه مادی باشد یا معنوی.بنابراین هر گونه بهره ای را که خداوند نصیب بندگان می کند از مواد غذایی ومسکن وپوشاک ونظایر اینها ویا علم وعقل وفهم وایمان واخلاص،به همه اینها رزق گفته می شود .آنها که رزق را محدود به جنبه های مادی می کنندتوجه به موارد استعمالآن ندارند.طرزروزی رساندن خداوند به موجودات ،مختلف وحیرت انگیز است.

منشأ تجارت با شروع ارتباطات در زمان ماقبل تاریخ شروع شده‌است. بازرگانی مرکز اصلی مردم ماقبل تاریخ است، که کالا و خدمات را از یکدیگر قبل از نوآوری مدرن و ایجاد ارز مبادله می‌کردند. پیتر واتسون سابقه تجارت را از حدود ۱۵۰٫۰۰۰ سال پیش می داند.

گر چه معمولاً محدودیت‌های تجاری در میان کشورها وجود دارد، تجارت بین‌المللی معمولاً توسط سهمیه و محدودیت‌های دولتی تنظیم و اغلب توسط تعرفه مشمول مالیات است. تعرفه معمولاً بر واردات است، اما گاهی اوقات کشورها ممکن است تعرفه یا یارانه‌های صادراتی را تحمیل کنند. همه این موانع تجاری نامیده می‌شوند.

مفاهیم تجارتهای داخلی و خارجی

تجارت داخلی بخش تخصصی ای حقوق داخلی هر کشوی منجمله ایران است که به روابط تجار و بازگانان ، شرکتهای تجاری و موضوعات تجاری و بازرگانی اختصاص داده می شود.

تجارت داخلی یکی از تخصصی ترین موضوعات حقوقی نظام حقوقی ایران است.این بخش از حقوق دارای قوانین و مقررات بسیاری است که نیاز دارد به صورت ویژه و تخصصی در آن مورد بحث و بررسی کرد.

تنظیم یک قرارداد امری بسیار فنی و تخصصی است. تنظیم یک قرارداد مستلزم شناخت و پیش بینی وضعیت ها و حالات گوناگون رابطه طرفین قرارداد و تسلط بر قوانین و ضوابط تجاری و بازرگانی در هر حوزه است.

تنظیم یک قرارداد تجاری از ابتدا که مذاکرات اغاز می گردد شروع شده و پس از تهیه پیش نویس و ارائه به طرف مقابل ادامه می یابد.

پس از ارائه نظرات و ملاحظات طرف دیگر، اعمال و یا رد آنها و یا حسب مورد تعیین یک جایگزین برای  موارد  اختلاف جدی طرفین  گام بعدی در تنظیم یک قرارداد تجاری است. پس از رد و بدل شدن قرارداد و ارائه نظرات و ملاحظات طرفین و بررسی موضوعات فنی توسط واحد های فنی و موارد حقوقی تجاری قرارداد آماده امضاء خواهد گردید.

تجارت خارجی یا بین المللی چیست

  • شرکت در تجارت خارجی به کشورها این فرصت را می دهد تا از مزایای نسبی آن بهره مند گردند. مفهوم مزیت نسبی، به معنی امتیاز کشوری بر دیگر کشورها از لحاظ دسترسی به منابع، زمین ها، سرمایه و نیروی انسانی است. به عبارت دیگر، کشوری که کالاها و خدمات تولیدی خود را صادر خواهد کرد. علاوه بر این، شرکت هایی که سرمایه کافی دارند به دنبال کشورهایی هستند که از لحاظ زمین، نیروی انسانی غنی باشند یا شرکت هایی را جستجو می کنند که در زمان اشباع بازار داخلی به صورت بین المللی سرمایه گذاری کنند.
  • 2 5 - معنی و مفهوم تجارت و انواع روشهای آن
  • شرکت در تجارت خارجی فرصتی برای کشورها فراهم می کند تا از مزایای تخصص و فاکتورهای تولید محصول و خدمات بازار جهانی بهره ببرند.
  • تجارت بین المللی رقابت را در بازارهای داخلی افزایش می دهد و فرصتی برای بازار های خارجی فراهم می کند. رقابت خارجی کشورها را ترغیب می کند تا در استفاده از منابع خلاق تر و کارآمدتر شوند.
  • tejaaarat 300x150 - معنی و مفهوم تجارت و انواع روشهای آن
  • تجارت بین المللی به مصرف کنندگان، خدمات و کالاهای متعددی را معرفی می کند و استاندارد زندگی آن ها را ارتقا می دهد. همچنین افراد با افکار، ابزار، کالاها، خدمات و تکنولوژی های جدید آشنا می شوند.از آنجا که کشورها دارای دارایی و منابع طبیعی مختلف (زمین، نیروی کار، سرمایه و فناوری) هستند، برخی از کشورها ممکن است همان کالاها را با کارآیی بیشتری تولید کنند و بنابراین آن را ارزان تر از سایر کشورها می فروشند. اگر یک کشور نتواند کالایی مؤثر تولید کند، می تواند با تجارت با کشور دیگری که می تواند، آن را به دست آورد. این امر به عنوان تخصص در تجارت بین المللی شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: ۳۴ ویژگی کارآفرینان موفق

بیشتر بخونید: سه گام مهم در شناسایی سهام ارزشمند در بورس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی