برندینگ

ثبت برند و علامت تجاری چگونه است؟

آبرند: مجله تخصصی صنایع و کسب و کار ایران: عدم آگاهی برخی افراد موجب می شود که انجام این مراحل را به افراد و مجموعه های فاقد صلاحیت بسپارند. بهتر است که ابتدا در ارتباط با این موضوع تمام اطلاعات لازم را کسب کرده و در صورت نیاز به راهنمای جامع ثبت برند، از افراد متخصص در این زمینه استفاده شود.

ثبت برند و علامت تجاری چیست؟

مجموعه مراحلی که جهت ثبت نام تجاری کسب و کار و نشان مربوط به آن انجام می شود؛ ثبت برند به شمار می رود. ثبت برند یک امتیاز معتبر برای کسب و کارهای تجاری مطرح می شود که دریافت این امتیاز از اداره کل مالکیت معنوی امکان پذیر است.

شما با ثبت نام و نشان تجاری خود امکان کپی برداری را از هم صنفان خود بگیرید. همچنین جهت تبلیغ خدمات یا کالاهای خود در دنیای دیجیتال به یک برند و لوگوی اختصاصی نیاز خواهید داشت.

مراحل انجام ثبت برند

جهت ثبت برند و علامت تجاری مراحل متعددی را باید طی کرد. این مراحل پیچیدگی های خاص خود را دارند که طی آن ها به صورت حرفه ای و صحیح بسیار حائز اهمیت است.

به این منظور به مراحل انجام ثبت برند اشاره می کنیم:

مرحله اول: انتخاب نام

اولین مرحله انتخاب یک واژه به تنهایی یا ترکیب آن با یک تصویر است. جهت انتخاب نام قوانینی وجود دارد که باید به آن ها توجه شود. این قوانین به شرح زیر است:

  • از کلمات با معنای عمومی مانند ماشین، میز وغیره استفاده نکنید.
  • استفاده از کلمات توصیفی مانند کلاسیک، ترش وغیره ممنوع است.
  • نام برند نباید با قوانین کشور و موازین شرعی و اسلامی مغایر باشد.

قدم بعدی ارائه نشان جهت ثبت برند است. دقت کنید که این نشان با هدف معرفی خدمات ارائه شده به گونه ای انتخاب شود که در ذهن مخاطبان ماندگار باشد. در طراحی نشان و لوگوی برند نیز بهتر است که به نکات زیر توجه کنید:

  • از علائمی که گمراهی مشتریان را به دنبال دارد؛ استفاده نشود.
  • از اشکال ساده که فاقد هرگونه ابتکاری هستند؛ استفاده نکنید.

مرحله دوم: استعلام برند

مرحله بعدی استعلام نام برند است. این کار به منظور جلوگیری از شباهت نام برند با سایر برندها در همان صنف انجام می شود. این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا در صورت رد برند از جانب کارشناسان اداره مالکیت معنوی شانس کم تری برای ثبت برند در دفعات بعدی وجود خواهد داشت.

بنابراین به منظور ثبت برند در کمترین زمان بهتر است که ابتدا برند خود را استعلام کنید.

مرحله سوم: بارگذاری مدارک

در گام سوم شخص باید با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی و قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری جهت تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری اقدام کند.

به این منظور باید مدارکی همچون کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی، مجوز فعالیت، کارت بازرگانی و نمونه برند در این سامانه بارگذاری شود.

مرحله چهارم

پس از تکمیل اظهارنامه علامت تجاری و پرداخت هزینه برگه ای نمایش داده می شود. با پرینت از این برگه و مراجعه به دفاتر اسناد رسمی به تایید اطلاعات وارد شده در سامانه اقدام کرده و از دفترخانه فرم تایید اطلاعات کابری را دریافت کنید.

مرحله پنجم: دریافت تاییدیه و تشکیل پرونده

در مرحله پنجم پیامکی با محتوای «ثبت علامت تجاری مورد تقاضای شما از سوی اداره علائم تجاری بلامانع تشخیص داده شده است.» برای فرد ارسال می شود. این پیامک به معنای تایید سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری است.

شخص پس از دریافت این پیامک باید به اداره مالکیت معنوی مراجعه کردخ و با ارائه مدارکی که پیش تر در سامانه بارگذاری کرده است؛ پرونده فیزیکی علامت تجاری را تشکیل دهد.

مرحله ششم: ارسال درخواست به روزنامه رسمی کشور

در مرحله ششم درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می شود که شخص باید هزینه روزنامه رسمی برای آگهی درخواست را بپردازد. این مرحله حدود یک هفته به طول می انجامد.

در واقع چاپ آگهی برای این منظور انجام می شود که اگر شخصی به ثبت برند اعتراض دارد و حقوق مدنی آن شخص اجازه این اعتراض را می دهد؛ به این منظور اقدام کند.

مرحله هفتم: دریافت سند برند

در مرحله آخر، در صورتی که پس از گذشت یک ماه هیچ اعتراضی به ثبت برند نشده باشد؛ فرد باید به تنهایی اصل مدارک را به اداره مالکیت معنوی تحویل دهد و سند برند خود را تحویل بگیرد.

کلام آخر

در این مقاله تمام نکات و مراحلی را که برای ثبت برند باید طی کرد؛ به طور کامل توضیح داده شد.در صورت نیاز به مشاوره بیشتر بهتر است که به کارشناسان و موسسات ثبت شرکت مراجعه کرده و در این زمینه از مشاوران حقوقی فعال در این گروه استفاده کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی