عمومی

یک استارت آپ 12 ساله به نام META از فیس بوک شکایت می کند تغییر نام آن به متا

یک استارت آپ ۱۲ ساله به نام META از فیس بوک شکایت می کند
تغییر نام آن به متا

META، یک استارت‌آپ ۱۲ ساله که تجربیات همه‌جانبه‌ای ایجاد می‌کند، روز چهارشنبه علیه شرکتی که قبلاً به عنوان شناخته می‌شد در دادگاه فدرال شکایت کرد. فیس بوک برای تغییر نام خود به متا. META مدعی نقض علامت تجاری، رقابت ناعادلانه، و آسیب به برند خود است. این دادخواست ادعا می‌کند که نه تنها فیس‌بوک/متا عمداً دو علامت تجاری قانونی متا را نقض کرده است، زمانی که با نام جدید خود، فیسبوک سابق درگیر رقابت ناعادلانه بود. هنرمندانی را استخدام کرد که META قبلاً با آنها کار کرده بود تا تجربیاتی همه جانبه ایجاد کند و برخی از بزرگترین مشتریان خود را جذب کند.

در مصاحبه ای با Inc. جاستین بولونینو، بنیانگذار متا، بدترین کابوس یک بنیانگذار استارت آپ را توصیف می کند. او سال‌ها صرف ساختن نام تجاری META و مفهوم متاورس کرده بود، که در سال ۲۰۰۹ ناشناخته بود. در سپتامبر ۲۰۲۱، به نظر می‌رسید که این کار بالاخره نتیجه داده است.

او می‌گوید: «شما در مورد یکی از با ارزش‌ترین کلمات و ایده‌های کل جهان صحبت می‌کنید. گلدمن ساکس می‌گوید این صنعت در دهه آینده به بیش از ۸ میلیارد دلار خواهد رسید. این صنعت بر اساس این ایده از متا، از متاورژن – این قلمرو دیگر که در آن ساکن خواهیم شد – است که ما ۱۲ سال را صرف ساختن آن کردیم. او می‌گوید اگرچه متا تنها پنج کارمند تمام وقت دارد، اما از گروه عظیمی از پیمانکاران و سازندگان مستقل برای تولید نمایشگاه‌های همه‌جانبه‌اش استفاده می‌کند که بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر آن را تجربه کرده‌اند.

تا اواخر سپتامبر ۲۰۲۱، پروژه های بسیار موفقی با Rolling Stone، مایکروسافت، و Red Bull، در میان بسیاری دیگر، و ایجاد تجربیات برجسته در Coachella، SXSW و سایر کنفرانس‌های بزرگ، بولونینو معتقد بود که زمان META فرا رسیده است. او ایمیلی را برای مشتریان، کارمندان و پیمانکاران شرکت ارسال کرد و گفت که جهان به طرز محسوسی تبدیل به “META” شده است. او افزود: “با انفجار ناگهانی متاورس، ما در نهایت می بینیم که سازندگان به لطف NFT ها ستایش و درآمدی را که سزاوار آن هستند دریافت می کنند.”

مارک زاکربرگ اعلامیه ای می کند.

یک ماه بعد، همه چیز تغییر کرد. بولونینو در لاس وگاس بود و اولین بازدید از Arcadia Earth را انجام داد، نمایشگاهی همهجانبه درباره پایداری که META ایجاد کرده بود. “من تنها بودم، یک صبحانه کهنه و خسته کننده می خوردم. تلفن من روی میز بود و فقط بینگ، بینگ، بینگ، بینگ، بینگ، بینگ است.” بولونینو تلفن را برداشت و تجربه‌ای سورئال و تقریباً خارج از بدن را تجربه کرد. مثل این بود که شخص دیگری در حال تماشای فیلمی از من بود که با این پوزخند بزرگ به مارک زاکربرگ نگاه می‌کردم.»

وکلای META به وکلای سابق فیس‌بوک نامه نوشتند و آنها را در مورد تخلف هشدار دادند و خواستار تخفیف شدند. وکلای شرکت بزرگتر پاسخ دادند که هیچ گونه سردرگمی بین دو شرکت وجود ندارد زیرا آنها در حوزه های مختلف فعالیت می کنند. وکلا نوشتند META “تجارب زنده چند حسی را برای تعامل با مخاطبان و مصرف کنندگان ارائه می دهد.” فیس‌بوک سابق از برند متا استفاده می‌کند تا بسیاری از پیشنهادات خود را به‌عنوان یک شرکت فناوری اجتماعی گرد هم بیاورد و در عین حال تلاش می‌کند تا متاورس را زنده کند. علاوه بر این، فیس‌بوک سابق علائم تجاری موجود چندین نهاد دیگر به نام متا را خریداری کرده بود، بنابراین در واقع قدمت علامت تجاری خود را به قبل از تأسیس متا بازمی‌گرداند. (Inc. برای نظر با متای سابق فیس بوک تماس گرفته است و در صورت پاسخ دادن این قطعه را به روز می کند.)

META خودش را پیدا کرد. در رقابت با متا که زمانی فیس‌بوک بود، در همان کنفرانس‌ها و برای مشتریان مشابه، ادعا می‌شود. در همین حال، شکایات به تیم حقوقی شرکت بزرگتر به جایی نرسید. سرانجام، هشت ماه پس از تبدیل شدن فیس بوک به متا، متا شکایت کرد. بولونینو می گوید این آخرین کاری بود که می خواست انجام دهد. ما می‌خواستیم جالب‌ترین تجربه‌های همهجانبه در جهان را خلق کنیم.»

اگر META برنده دعوی شود، برای جلوگیری از استفاده فیس‌بوک سابق از نام متا در پرونده، هم خسارت و هم حکمی درخواست می‌کند. حوزه هایی که META در آن فعالیت می کند. اما اگر ببازد، پس چه؟

در مواجهه با این سوال، بولونینو برای چند ثانیه ساکت می‌ماند. او می‌گوید: «نمی‌خواهم پاسخی بدهم، اما مشکل همین است. “این ۱۲ سال از نام تجاری است که قرار بود روی سنگ قبر من باشد. این هویت من است. هر چیزی که ما هستیم متا است. نمی دانم چه چیز دیگری وجود دارد یا چه کاری انجام دهم. نمی دانم.”

در حال حاضر، او در آنجا معلق است. تیم حقوقی او پیش‌بینی می‌کند که فیس‌بوک سابق طبق الزام قانونی ظرف ۲۱ روز به شکایت پاسخ دهد. اما در مورد اینکه این پاسخ چه خواهد بود؟ نیکلاس سعدی، وکیل متا، می‌گوید: «نمی‌دانم چه خواهند کرد. نمی‌توان گفت. “من آموخته ام که شما هرگز نتیجه دعوا یا پیشرفت دعوا را پیش بینی نمی کنید. زیرا همیشه دیوانه است.”

نظرات بیان شده در اینجا توسط ستون نویسان Inc.com متعلق به خودشان است، نه نظرات Inc.com.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی