خبر

ناهماهنگی سامانه جامع تجارت با دستگاه های دولتی| تامین دشوار مواد اولیه تولیدکنندگان آرایشی- بهداشتی

ناهماهنگی سامانه جامع تجارت با دستگاه های دولتی| تامین دشوار
مواد اولیه تولیدکنندگان آرایشی- بهداشتی

بازار؛ گروه صنعت: تامین مواد اولیه به موقع و به اندازه کافی به عنوان یکی از چالش های صنایع مختلف کشور شناخته می شود؛ معضلی که تولیدکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی کشور نیز از آن مصون نیستند و همواره با دست انداز تامین اقتصادی و به موقع برای خطوط تولید مواجه هستند.

در این رابطه فاطمه‌ جهانگیر مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان فرآورده های بهداشتی، صنعتی و آرایشی ایران در گفتگو با بازار توضیح داد: تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع آرایشی- بهداشتی به دو گروه شیمیایی و بسته بندی تفکیک می شود که گروه شیمیایی خود دو شاخه داخلی و وارداتی دارد.

وی با اشاره به اینکه صنعت بسته بندی محصولات آرایشی بهداشتی فقط از طریق داخل تامین می شود و واردات در آن ممنوع است اضافه کرد: مواد اولیه صنعت بسته‌ بندی از طریق پتروشیمی های کشور تامین می شود که یک سری از صنایعی که خودشان مجهز به صنعت بسته ‌بندی هستند سهمیه مشخصی از پتروشیمی ها دریافت می کنند اما سایر صنایع که از این امکان برخوردار نیستند هیچ سهیمه ای ندارند و باید با هزینه بیشتر ملزومات خود را تامین کنند.

واردات ۴۰ درصد مواد اولیه صنایع آرایشی- بهداشتی

جهانگیر تاکید کرد: این درحالی است که تولیدکننده ای که مجهز به تجهیزات بسته بندی نیست هم همچنان برای ارائه محصولات خود نیازمند بسته بندی است تا بتواند کالاهای تولیدی را در ظروف مشخصی به مصرف کننده تحویل دهد. بنابراین عدم توجه به ارائه سهیمه برای این گروه از تولیدکنندگان به نوعی نادیده گرفتن حقوق آن ها است.

وی با اشاره به اینکه صنعت بسته بندی محصولات آرایشی بهداشتی طی سال های اخیر پیشرفت های خوبی کرده است ادامه داد: هرچند صنعت بسته بندی پیشرفت های خوبی طی سال های اخیر داشته است اما همچنان یک سری از مواد اولیه مورد نیاز برای تیوپ های به کار رفته در محصولات آرایشی بهداشتی همچنان وارداتی است.

۶۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت بسته بندی آرایشی بهداشتی تولید داخل است

مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی تصریح کرد: مواد اولیه مصرفی در صنعت تیوپ درز دار مورد استفاده در بسته بندی کالاها به صورت ۱۰۰ درصد خاجی است. با این حال تیوپ های بدون درز را در اینجا با یکسری مواد افزودنی خارجی تولید می کنند.

جهانگیر افزود: با این شرایط می توان ادعا کرد که هر چند ۶۰ درصد مواد اولیه مورد استفاده در صنعت بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی است اما باز هم بخشی از این مواد اولیه از طریق واردات تامین می شود و در اینجا با یک ارزش افزوده به مرحله استفاده می رسد. ۴۰ درصد باقی مانده نیز به طور کلی از طریق واردات تامین می شود؛ مواد اولیه ای که بیشتر در گروه نگهدارنده ها، نمک ها و اسانس ها است.

عملکرد ناقص سامانه جامع تجارت مخل فعالیت صنایع

مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی در خصوص سایر چالش های تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع نامبرده بیان کرد: امسال نه تنها برای تامین ارز در صف طولانی قرار گرفتیم بلکه با چالش دیگری مواجه شده ایم. این چالش مشکل سامانه جامع تجارت با وزارت صنایع و وزارت بهداشت است که با بکدیگر هماهنگ نیستند.

وی افزود: متاسفانه تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری در زمینه فعالیت با سامانه جامع تجارت مواجه هستند؛ چرا که یا وزارت بهداشت تایید و سامانه جامع تجارت رد می کند و یا صمت تایید می کند باز دوباره سامانه جامع تجارت تایید نمی کند. علاوه بر این گاهی سامانه جامع تجارت هم تایید می کند و وزارت های دیگر مخالفت می کنند. از این رو تولیدکننده سردرگم می شود و نمی داند باید چه کاری انجام دهد.

جهانگیر با اشاره به اینکه عدم تعامل مناسب سامانه جامع تجارت با متولی بخش های دیگر باعث شده تولید کنندگان نتوانند راهی پیش ببرند و حتی نتوانند به مرحله تخصیص ارز برسند افزود: وقتی می یاییم مشکل را ریشه یابی کنیم متولیان سامانه جامع تجارت مشکل را ناشی از بانک مرکزی و تالارهایی که ایجاد کرده معرفی می کنند و می گویند هنوز تالارهای ایجاد شده با سامانه هماهنگ نشده است. از این رو نمی توان گفت کدام کد کالایی باید در کدام تالار قرار بگیرد و سردرگمی زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: حتی تعاونی هم نتوانسته برای یک ماده اولیه ای از آخر اسفند پیشرفتی داشته باشد و هنوز وارد صف تخصیص ارز نشده ایم. بنابراین حتی نتوانستیم کالا را از گمرک ترخیص کنیم. بنابراین همه این ها هزینه های اضافه ای است که بر دوش تولیدکننده و تعاونی گذاشته می شود و چاره ای نیست جز از سود بکاهیم. کاستن از سود هم تا حدی امکان پذیر است و مابقی وارد کانال غیر اقتصادی شدن یا افزایش قیمت کالا می شویم.

قیمت دستوری محصولات در مقابل افزایش بهای صنایع دولتی

جهانگیر در خصوص مواد اولیه ای که از شرکت های داخلی تامین می شود بیان کرد: خوشبختانه بیشتر شرکت های داخلی با ما همکاری دارند و مواد اولیه را به قیمت پایین تر عرضه می کنند اما هنوز در مورد تامین مواد اولیه به خصوص از طریق واردات با چالش های فراوانی مواجه هستیم.

وی افزود: مواد اولیه ای که ارزان تر تامین می شود اغلب به مناطق کم برخوردارتر و حاشیه ای کشور تزریق می شود تا قدری به توانمندسازی آن ها کمک شود و قدرت اشتغال زایی در آن مناطق افزایش یابد. خوشبختانه در این مسیر سایر تولیدکنندگان و صنعت گران هم کمک می کنند تا از مناطق یاد شده محرومیت زدایی شود.

۲۵ تا ۳۰ درصد مواد اولیه مورد استفاده صنعت آرایشی بهداشتی از پتروشیمی ها تامین و با نرخ آزاد محاسبه می شود

مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی در خصوص سایر چالش های بسته بندی محصولات ادامه داد: بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ درصد مواد اولیه مورد استفاده صنعت آرایشی بهداشتی از طریق پتروشیمی ها در بخش بسته ‌بندی مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اولیه ای به با نرخ آزاد محاسبه می شود و نمی توان آن را از هزینه های تولید حذف کرد و بدون در نظر گرفتن آن قیمت گذاری کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از تولیدات این حوزه بر مبنای نرخ ارز آزاد محاسبه می شود و قیمت گذاری دستوری در آن اشتباه محض است افزود: پتروشیمی ها برای یک صنعت قیمت دستوری اعمال نمی کنند و همواره بر مبنای فوب خلیج فارس قیمت هایشان را به لحظه به روز می کنند اما می بینیم که انتهای زنجیره تولید، تولیدکنندگان صنایع باید با قیمت دستوری محصولات شان را به بازار عرضه کنند که این امر اقتصادی نیست.

منبع :
حتما بخوانید : بازار متزلزل آهن آلات
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی