خبر

شرایط واردات خودرو با بیت کوین

شرایط واردات خودرو با بیت کوین

381192 181 - شرایط واردات خودرو با بیت کوین

اقتصاد۲۴- رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، روز گذشته از تصویب آیین‌نامه رمزارز در دولت و امکان واردات خودرو به وسیله رمز ارز خبر داد. این خبر مهمی بود که فعالان حوزه تجارت خارجی و واردات خودرو مدت‌ها منتظر آن بودند. زیرا یک امکان جدید و آسان‌تر برای انتقال ارز ایجاد می‌کند. اکنون واردکنندگان خودرو می‌توانند به جای دلار یا یورو از بیت کوین یا دیگر انواع رمزارز استفاده کنند.

ایران اولین یا جزو اولین کشور‌هایی است که به استفاده از رمزارز اقبال نشان داده و بانک مرکزی‌اش ارز دیجیتال را به رسمیت شناخته است. اما هنوز پرسش‌های زیادی در رابطه با نحوه استفاده از رمزارز در تجارت جهانی باقی می‌ماند. به‌طور مثال کدام شرکت‌ها در جهان قبول می‌کنند که کالای خود را در ازای رمزارز بفروشند؟ اگرنه، پس در چه شرایطی می‌توان با رمز ارز خودرو وارد کرد؟

بیت‌کوین ارز نامناسب برای واردات

فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو، درباره واردات خودرو با رمزارز به تجارت‌نیوز گفت: تاجرانی که می‌خواهند با رمز ارز خودرو وارد کنند باید نوع ارز خود را در سامانه توسعه تجارت مشخص سازند. قاعدتا چند نوع از رمز‌ها را در سامانه توسعه تجارت به رسمیت خواهند شناخت که تاجران می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند و انتقال ارز را به وسیله آن‌ها انجام دهند.

وی ضمن تاکید بر اینکه هنوز منتظر آیین‌نامه استفاده از رمزارز هستیم، بیان کرد: وزیر صمت برای واردات خودرو تنها از بیت‌کوین صحبت می‌کند. این تنها ارز موجود در بازار نیست و اتفاقا بیت‌کوین یکی از نامناسب‌ترین ارز‌های دیجیتال برای ماست. زیرا نوسان بیت‌کوین خیلی بالاست. ارز‌هایی که ارزش پایین‌تری دارند برای تجارت مناسب‌تر هستند.


بیشتر بخوانید: وزیر صنعت: با بیت کوین خودرو وارد کنید


او گفت: نوسانات ارز دیجیتال مشکل خاصی برای واردات خودرو ایجاد نمی‌کند. واردکنندگان می‌توانند ارز دیجیتال خود را به یک صرافی یا شخصی خارج از ایران منتقل کنند. به ازای ارز دیجیتال یورو یا دلار بگیرند و کالا بخرند. در واقع تنها از امکان انتقال رمزارز استفاده می‌کنیم. سود و زیان‌های مربوط به معامله‌گران ارزدیجیتال است. در ضمن کسانی بودند که مشمول ارز نیمایی نبودند و با این روش معامله می‌کردند.

تصمیمات رانت‌ساز برای واردات خودرو

وی در پایان یادآور شد: استفاده از رمز ارز یک امکان اضافه است و مانعی برای معامله به شیوه سنتی ایجاد نمی‌کند. این نوع پول در انحصار بانک‌های مرکزی نیست و برای کسانی که می‌خواهند مدرن‌تر معامله کنند مفید است.

گفتنی است که همواره واردات خودرو دستخوش تصمیماتی سختگیرانه است که احتمال ایجاد رانت را بالا می‌برد. به طور مثال متقاضیان مشمول تا ۱۹ شهریور فرصت دارند که درخواست خود را تحویل دهند. یا واردکنندگان خودرو باید به ازای ۱۰۰۰ دستگاه خودرو یک نمایندگی برای خدمات پشتیبانی تاسیس کنند. یا اینکه واردکنندگان باید تجربه در واردات خودرو داشته باشند.

این گونه قوانین که متمایزکننده متقاضیان واردات خودرو است و شرایطی که اعلام می‌شود تنها مختص چند شرکت است. ممکن است تنها سازندگان خودروی داخلی واجد این شرایط باشند که در این صورت می‌توانیم بگوییم انحصار ایجاد می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی