خبر

۷ چالش برتر در پیش بینی چشم انداز صنعت فولاد در سال ۲۰۲۴

۷ چالش برتر در پیش بینی چشم انداز صنعت فولاد در سال
۲۰۲۴

بازار؛ گروه صنعت: در شرایط تورم و رکود اقتصادی جهانی، بزرگترین شرکت معدنی و فلزات جهان BHP (استرالیا) هنوز در مورد چشم انداز صنعت فولاد به دلیل عامل چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد جهان، ابهام دارد. به طوری که در جدیدترین گزارشی که سایت آماری تحلیلی «mrssteel» به ۷ دلیلی مهمی که پیش بینی بازار جهانی فولاد را در سال جاری میلادی دشوار می سازد پرداخته است.

تولید و صادرات بالای فولاد از چین و هند در سال ۲۰۲۳

در این گزارش به «تولید و صادرات بالای فولاد از چین و هند در سال ۲۰۲۳» به عنوان یکی از دلایلی که پیش بینی را دشوار می سازد اشاره شده است. طبق این گزارش، سال ۲۰۲۳، پنجمین سال متوالی بود که چین به دلیل تقاضای پایدار از سوی بخش غیرمسکونی، تولید فولاد خام بالای ۱ میلیارد تن را ثبت کرد. صنعت فولاد چین رشد قابل توجهی در صادرات خالص داشته است و کل گردش مالی به بالاترین سطح خود در ۷ سال گذشته رسیده است. صادرات در سال ۲۰۲۳ به ۹۸ میلیون تن رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶ است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - ۷ چالش برتر در پیش بینی چشم انداز صنعت فولاد در سال
۲۰۲۴
صادرات فولاد چین طی ۱۴ سال اخیر

از سوی دیگر صنعت فولاد هند نیز در سال ۲۰۲۳ با رشد قابل توجهی همراه بود و تولید فولاد خام به ۱۴۰ میلیون تن رسید که افزایشی ۱۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ داشت.

نرخ استفاده از کوره بلند قوی در چین

بر اساس این گزارش، نرخ بهره برداری از کوره بلند (BF) چین در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به طور متوسط ‌۸۸ درصد و در ۶ ماه دوم ۹۰ درصد بوده و به ۸۹.۱ درصد برای کل سال رسیده است. این شرکت معدنی فلزات استرالیایی دلیل نرخ بالای BF را به این دلیل توضیح داد که تولید در کوره های قوس الکتریکی (EAF) به دلیل عدم رقابت پذیری، تقاضای ضعیف برای فولاد ساختمانی، کاهش در دسترس بودن قراضه و از دست دادن سود محدود است.

عرضه فراوان فولاد در بازار صادرات جهانی

طبق این گزارش «عرضه فراوان فولاد در بازار صادرات جهانی» نیز پیش بینی صنعت فولاد جهان در سال ۲۰۲۴ را سخت کرده است. در این گزارش آمده است، فعالیت صنعت فولاد مسطح در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۲ درصدی تقاضا نسبت به سال ۲۰۲۲ نسبتاً پایدار بود که در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۳.۲ درصد افزایش یافت.

سود واقعی پایین تولیدکنندگان فولاد چینی

تحلیلگران همچنین معتقدند «سود واقعی پایین تولیدکنندگان فولاد چینی» نیز پیش بینی ها را سخت کرده است. در واقع طبق این گزارش حاشیه سود کارخانه های فولاد در سال ۲۰۲۳ همچنان بسیار پایین بود. BPH حاشیه سود کوره های BF-BFO را در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ‌حدود ۷ دلار در هر تن تخمین زد، اما در سال ۲۰۲۳ به ۶- دلار در تن کاهش یافت.

پیش بینی تولید فولاد چین با ثبات در سال ۲۰۲۴

برآورد اولیه BHP (بزرگترین شرکت معدنی و فلزات جهان) از تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۲۴ در محدوده ۱ تا ۱.۱ میلیارد تن است. با این حال، تولید همچنان می تواند تحت تأثیر کاهش اجباری احتمالی تولید در چین باشد. به طور کلی، تا به حال، BHP هنوز اطلاعات دقیقی در مورد چشم انداز تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۲۴ ندارد.

کاهش صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۴

این گزارش همچنین پیش بینی می کند که صادرات خالص فولاد چین در سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال ۲۰۲۳ به بیش از ۸۷ میلیون تن کاهش یابد. دلیل آن این است که پکن قصد دارد تولید فولاد را محدود کند، اما بعید است به دلیل مزیت قیمتی چین در بازار جهانی فولاد، این میزان به زیر ۵۴ میلیون تن برسد.

تقاضای نابرابر بخش کاربر نهایی در چین از دیگر عواملی است که به گفته تحلیلگران شرکت BHP پیش بین ها را دشوار می سازد. طبق این گزارش، بر چشم انداز تقاضای مصرف کننده نهایی برای فولاد در چین در سال ۲۰۲۴، عواملی از جمله سرعت توسعه، مقیاس و ساختار بازسازی ساخت و ساز مسکن و همچنین نسبت مصرف فولاد به ازای واحد تولید ناخالص داخلی، تاثیر می گذارد. در حال حاضر، BHP پیش بینی می کند که تولید ناخالص داخلی واقعی از ۴.۵ – ۵ درصد، پس از رشد ۵.۲ درصد در سال ۲۰۲۳، افزایش یابد. طبق این گزارش زمینه های مسکن، زیرساخت ها، ساخت ماشین آلات و تجهیزات، خودرو و کشتی های ساختمانی و کالاهای مصرفی همچنان رو به کاهش است.

افزایش ذخایر فولاد چین

تحلیلگران شرکت BHP معتقد هستند که چین موجودی فولاد انباشته خود را ۱.۵ تا ۱.۷۵ برابر افزایش خواهد داد زمانی که نرخ شهرنشینی به حدود ۸۰درصد برسد که این عامل خود موجب دشواری پیش بینی چشم انداز صنعت فولاد در سال ۲۰۲۴ خواهد شد. این شرکت معدنی و فلزات استرالیایی همچنین انتظار دارد که چین تا اواسط قرن جاری استانداردهای زندگی مشابه کشورهایی را که در حال حاضر در لبه طبقه درآمد بالا قرار دارند، بهبود بخشد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی