خبر

چرا بورس در ۱۴۰۱ مثبت شد؟

چرا بورس در ۱۴۰۱ مثبت شد؟

340439 971 - چرا بورس در ۱۴۰۱ مثبت شد؟

اقتصاد۲۴– فردین آقابزرگی با اشاره به این که بازدهی شاخص‌کل بازار سرمایه از آغاز سال ۱۴۰۱ گرچه برای سهامدار خوشایند است، گفت: با وجود این، تداوم شتاب قیمتی سهام می‌تواند نگرانی‌هایی را به‌دنبال داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار سهام نسبت به سه‌ماه پایانی سال گذشته روند متفاوتی را در آغاز سال جدید در پیش گرفته است که این اتفاق حاکی از جبران عقب‌ماندگی بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب است. این شتاب ناشی از سه موضوع بازگشت قیمت دلار به مدار صعود، ابلاغ و تعیین‌تکلیف بودجه (که آثار تورمی در آن به‌وضوح قابل‌مشاهده است) و مباحث مرتبط با برجام کنار عقب‌ماندگی بازار از بازارهای موازی شتاب فعلی قیمت سهام را رقم زده است؛ اتفاقی که تطبیق چندان معقول و منطقی با فضای بازار در یک‌ماه گذشته ندارد.

وی با بیان این که در مورد ثبات این وضعیت به‌نظر می‌رسد چندان نمی‌توان با قدرت اظهارنظر کرد، ادامه داد: گرچه این موضوع به‌معنای بازگشت قیمت سهام به مدار اصلاحی و ریزش قیمت‌ها نیست، اما بدون‌شک در روزهای آینده بازار با نوسان مواجه خواهد شد.

آقابزرگی اضافه کرد: در مقطع فعلی بهترین راهکاری که سیاستگذار برای به تعادل رسیدن بازار می‌تواند اتخاذ کند، حذف محدودیت‌های معاملاتی از جمله حذف دامنه نوسان، اعمال تغییرات جدی در شرایط پذیرش و عرضه شرکت‌ها و تعدیل سهام شناور آزاد شرکت‌ها است، به‌گونه‌ای که عرضه و تقاضا را به تعادل برساند.

بورس در انتظار اصلاح برخی قوانین

وی اذعان داشت: در یک سال‌گذشته در حالی بارها از سوی سیاستگذار بورسی وعده‌هایی مبنی ‌بر حذف محدودیت‌های معاملاتی را در بازار سرمایه مشاهده کردیم که همچنان این بازار با مشکلاتی از این دست مواجه است، ازاین‌رو با اصلاح و اعمال تدریجی قوانین بورسی می‌توان امیدواری‌های جدیدی نسبت به بازگشت به مدار تعادلی ایجاد کرد، ضمن این که با اصلاح برخی سیاستگذاری‌ها به‌صورت تدریجی از سوی سازمان بورس شرایط مطلوب‌تری برای بازار سهام رقم می‌خورد.


بیشتر بخوانید: سهام عدالت به جاماندگان واگذار می‌شود؟


این کارشناس بازار سرمایه گفت: نهادهای بالادست در سازمان بورس در یک سال اخیر بارها وعده اصلاح برخی قوانین مزاحم را داده‌اند، اما تاکنون اتفاق مثبتی در این‌خصوص رخ نداده است، این در حالی است که رفع دست‌اندازهای معاملاتی هیچ‌گونه تداخل و تناقضی در روند کلی بازار ایجاد نمی‌کند.

وی اظهار داشت: در مقطع کنونی که بازار شاداب‌تر از گذشته دنبال می‌شود تغییر برخی رویکردها بازار را نه‌تنها با شوک منفی مواجه نمی‌کند حتی بستر خیز قیمت سهام را نیز می‌تواند فراهم کند، این در حالی است که برخی گمانه‌زنی‌ها از روند رو به مثبت جهش بازار سرمایه حکایت می‌کند اما به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده بازار نوساناتی اندک را به خود خواهد دید.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که این نوسانات از رشد غیرمنطقی قیمت سهام جلوگیری و سطح تعادل میان عرضه و تقاضا را ایجاد می‌کند، اضافه کرد: صنایعی که در روند صعودی شاخص پیشرو هستند احتمالاً در اولویت اصلاح قرار خواهند گرفت و ممکن است جای خود را به صنایع کوچک‌تری که در مدار اصلاح قرار داشتند بدهند.

وی با ابراز این که انتظار روند بی‌وقفه قیمت سهام از سوی سهام بزرگ‌تر با توجه به اینکه اطلاعات جدیدی از سمت این شرکت‌ها مخابره نشده است از اصلاح جزئی قیمت این دسته از سهام خبر می‌دهد، گفت: گرچه برآوردها از افزایش قیمت کامودیتی‌ها و کمبود عرضه در سطح جهانی است اما از آنجا که این امر به افزایش قیمت تمام‌شده می‌انجامد، می‌تواند تغییراتی را در جهت افزایش یک‌طرفه سودآوری شرکت‌ها ایجاد کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی