خبر

هشدار فعالان بازار به رئیس سازمان بورس

هشدار فعالان بازار به رئیس سازمان بورس

373719 252 - هشدار فعالان بازار به رئیس سازمان بورس

اقتصاد۲۴– بورس هفته بدی را پشت سر گذاشت و با ریزش‌های پیاپی نگرانی جدیدی را در بازار ایجاد کرده است. نگرانی اصلی که فعالان بازار در این نامه عنوان کرده‌اند از دست رفتن اندک اعتمادی است که در این بازار باقی مانده است.

نکته دومی که این فعالان به آن اشاره کرده‌اند این است که بورس، مهم‌ترین نقش را در تامین مالی شرکت‌ها ایفا می‌کند و اگر سرمایه‌ها از بورس وارد دیگر بازار‌ها شود، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.

نویسندگان نامه، در ادامه به این مساله پرداخته‌اند که چه عواملی باعث شده که بورس شرایط کنونی را تجربه کند و بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه از این بازار خارج شود.

متن نامه فعالان بازار به عشقی

در این نامه آمده است: همانگونه که مستحضر هستید بازار سرمایه روز‌های سخت و بحرانی را می‌گذراند و به علت از دست رفتن اعتماد عمومی شاهد کوچ ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از این بازار بوده‌ایم و در حال حاضر این بازار از عدم نقدینگی رنج می‌برد و شاهد ورود سیل نقدینگی و سوداگری در دیگر بازار‌ها از جمله ارز، ملک، خودرو، کالا و مواد غذایی هستیم.

مستحضرید این بازار نقش اساسی در تامین مالی شرکت‌ها و کمک به اجرای طرح‌های نیمه تمام شرکت‌ها ایفا می‌کند و در شرایطی که ۱۰۰ میلیارد دلار پروژه در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی و…تعریف شده، با حمایت از بازار سرمایه می‌توانیم به شتاب گرفتن این پروژه‌ها کمک کنیم.


بیشتر بخوانید: حرفه ای‌های بورس در حال خروج از بازار سرمایه هستند


در ادامه این نامه آمده است: سیاست‌های مختلف همچون قیمت‌گذاری دستوری وضع عوارض صادراتی -حذف مشوق‌های مالیاتی-عدم توجه به مزیت تولید، باعث فرار سرمایه‌ها از بازار سرمایه به بازار‌های موازی شده است. بدیهی است این کوچ نقدینگی از بازار سرمایه به سایر بازارها، موجب تورم افسارگسیخته و فشار مضاعف به مردم شده و شرایط گذران زندگی را سخت‌تر از همیشه کرده است و هیچ منفعتی هم برای بنگاه‌های معظم کشور به وجود نیاورده و تمام نقدینگی به جای شرکت در افزایش سرمایه، عرضه اولیه و رونق بازار ثانویه به‌عنوان محرک سرمایه‌گذاری در بازار اولیه، فقط صرف سوداگری شده است.

لذا بازگشت بازار سرمایه به روال طبیعی می‌تواند علاوه بر جذب نقدینگی سرگردان جامعه و کاهش تورم، موجب تشکیل سرمایه ثابت و رونق و توسعه کسب‌و‌کار‌های ملی شود. این شرایط جهت بازگشت اعتماد و جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه، نیازمند اقدامات فوری و کوتاه‌مدت از طرف ارکان بازار سرمایه می‌باشیم.

پیشنهادات فعالان بازار به عشقی

در ادامه به دسته‌ای از این اقدامات که با فوریت در دسترس و ید مدیریت این بازار است اشاره می‌شود:

-ممنوعیت فروش صندوق‌های توسعه و تثبیت و بازارگردانانی که تعهد خرید خود را انجام نمی‌دهند

-فراهم ساختن امکان خرید صندوق‌های توسعه و تثبیت در دامنه مثبت

-الزام صندوق‌های درآمد ثابت بزرگ در رعایت حداقل نصاب خرید سهام و افزایش حد نصاب خرید سهام

-تعلیق عرضه اولیه‌های و پذیره‌نویسی‌های جدید، تا زمانی که بازار به روال طبیعی برگردد. (حداقل پایان سال ۱۴۰۱)

-حذف معاملات الگوریتمی و خاموش کردن ربات‌ها

شایان ذکر است، همواره تصحیح سیاست‌های کالان پولی و مالی و عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری بازارها، دارای اهمیت بسیار بالاتری است که پیگیری مستمر نهاد ناظر را می‌طلبد و خواسته اساسی امضا کنندگان این نامه است.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی