عمومی

پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی گوگل بدنه جدیدی دارد – اما چهره ندارد. چرا یک ربات بدون چهره به نوعی درخشان است؟

پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی گوگل بدنه جدیدی دارد – اما چهره ندارد.
چرا یک ربات بدون چهره به نوعی درخشان است؟

صد سال پیش، نمایشنامه نویس چک به نام کارل کاپکاصطلاح “ربات” را ابداع کرد. از همان ابتدا، “ماشین قاتل” بسیار منفی مطرح شد و ما از آن زمان هرگز به یک ربات اعتماد نکردیم.

روبات‌های Capek به همان اندازه که مفید بودند، قاتل بودند. در نمایشنامه، آنها در نهایت به یک ولگردی و قانونی کشتار می روند. جای تعجب نیست که ربات‌های اصلی او الهام‌بخش Terminator، Westworld و دسته‌ای از ماشین‌های دیگر بودند که عمیقاً در آگاهی فرهنگ پاپ جمعی ما این ایده را کاشتند که روبات‌ها از ما پیشی خواهند گرفت – و ما را نابود خواهند کرد.

ظاهر ربات در طول زمان

از زمان مفهوم سازی اولیه Capek، روبات ها تکرارهای زیادی را پشت سر گذاشته اند. در آغاز، آنها کمتر ماشینی و بیشتر شکل انسانی بودند. آنها شبیه ما بودند و به جای مواد فلزی و سیم های مورد انتظار، یک “خمیر شیمیایی” برای بدن داشتند.

اما پس از آن، روبات ها در فیلم، رسانه و هنر هویت ماشینی آشناتر خود را به خود گرفتند. . فکر کنید R2-D2، C-3PO، رزی، غول آهنی، و WALL-E.

از آنجایی که داستان های علمی تخیلی جای خود را به واقعیت های علمی داد، اکنون متوجه می شویم که در زندگی واقعی ربات هایی را برای یک انبوهی از دلایل مختلف. و با قدرت محاسباتی و هوش مصنوعی پیشرفته، ربات‌های ما در حال تبدیل شدن به باهوش (و به زودی خودآگاه) مانند آنهایی که جورج لوکاس پنجاه سال پیش رویای آنها را در سر می پروراند.

آفریده های فیلم دارند. منعکس کننده تغییرات انسان های مصنوعی در فیلم هایی مانند Ex Machina، Blade Runner، the Matrix و Her در سطح ظاهر می شوند. ، قابل تشخیص از یک انسان معمولی نیست و آنها منعکس کننده فناوری های به سرعت در حال پیشرفت در هوش مصنوعی هستند.

Google در مورد دره عجیب و غریب می داند

بنابراین، سؤال تنها این نیست که ما می‌خواهیم روبات‌هایمان چه کاری انجام دهند، بلکه سؤال این است که ما می‌خواهیم ربات‌های ما شبیه باشند؟ آخرین ساخته Googleبه ربات‌های ماشینی قدیمی بازمی‌گردد، کمتر به شکل انسان اندروید.

به اعتقاد من این انتخاب دقیقی از سوی آنهاست.

مفهومی در روانشناسی زیبایی شناسی به نام “دره غیرعادی” رابطه بین میزان شباهت یک شی با یک انسان و پاسخ احساسی (مثبت یا منفی) به آن شی است.

اشیاء، مانند برخی از ربات ها، که به نظر انسان ناقص هستند، احساسات عجیب و غریب یا عجیبی از ناراحتی و انزجار را برمی انگیزند. در اینجا نمونه ای از یک ربات به نام Ameca که به شما heebie-jeebies را می دهد. همانطور که مخلوقات ما تقریباً به شباهت کامل با شکل انسان نزدیک می شوند، “دره” نفرت ناپدید می شود و ما به آنچه می بینیم علاقه مند می شویم.

تصمیم Google برای طراحی “بدنی” که به هیچ وجه شبیه انسان نیست، تلاشی آشکار برای روشن ماندن است. از دره عجیب و غریب و بنابراین اجتناب از هر گونه احساسات منفی قوی که به سمت آن معطوف می شود (یا اوست؟). صورت ندارد، یک “بازو” با گیره ای در انتهای آن دارد که به هیچ وجه آینه دست یا انگشتان انسان نیست.

آینده ربات ها و هوش مصنوعی

و می دانید چیست؟ من این ربات را دوست دارم. یا حداقل من در مورد آن دوگانه هستم. من را نمی ترساند. این باعث نمی شود که من احساس ناراحتی یا ناراحتی کنم. و برای لحظه‌ای، کامپیوتر مضحک قدرتمندی را که در «سر» آن قرار دارد، فراموش می‌کنم که یکی از باهوش‌ترین ماشین‌هایی است که تاکنون طراحی شده است.

ماشین مطیع را می بینم که از من درخواست می کند “برایم پاپ کورن درست کن” و “تمیز” توالت من. با این حال، فکر می‌کنم زمانی که از آن می‌ترسم، خیلی دیر شده است.

نظرات بیان شده در اینجا توسط ستون نویسان Inc.com متعلق به خودشان است، نه نظرات Inc.com.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی