خبر

پیش‌بینی تحلیلگران از آینده بازار ارز

پیش‌بینی تحلیلگران از آینده بازار ارز

378570 832 - پیش‌بینی تحلیلگران از آینده بازار ارز

اقتصاد۲۴– انتشار خبرهای تازه از روند مذاکرات هسته‌ای که احتمال انجام یک توافق را زیاد کرده به‌طور محسوسی بر بازار ارز تأثیر گذاشته و به سقوط قیمت ارز منجر شده است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد از هفته قبل حجم عرضه ارزهای خانگی در صرافی‌ها افزایش یافته است؛ این موضوعی است که دبیرکل کانون صرافان کشور نیز آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر عرضه ارز بر تقاضا پیشی گرفته و مردم بیشتر فروشنده هستند که این روند به کاهش قیمت ارز منجر شده است.  

به‌گفته کامران سلطانی‌زاده خبرهای مثبت برجامی و سیاست‌های بانک مرکزی، به افزایش عرضه ارزهای خانگی در بازار منجر شده است. این روند که از هفته قبل آغاز شده موجب شد تا سه‌شنبه هفته قبل بعد از ۹۵روز مقاومت دلار برای نزول به زیر ۳۰هزار تومان شکسته شود و قیمت هر دلار آمریکا بعد از ماه‌ها به کانال ۲۹هزار تومان بازگردد.

دیروز نیز قیمت هر دلار آمریکا با یک افت سنگین دست‌کم ۸۵۰تومان کاهش یافت و به ۲۹هزارو ۵۰تومان رسید.

دیروز همچنین در بازار توافقی ارز نیز اگرچه معاملات با قیمت ۲۸هزارو ۹۰۰تومان در ابتدای صبح آغاز شد، اما قیمت‌ها در نهایت با یک افت سنگین به ۲۷هزارو ۷۴۰تومان رسید. قیمت هر سکه طرح جدید نیز دیروز با یک افت کم‌سابقه معادل ۶۵۰هزار تومان به ۱۳میلیون و ۵۰هزار تومان رسید و به‌نظر می‌رسد درصورت تداوم این نزول در روزهای آینده، وارد کانال ۱۲میلیون تومان شود.

آینده ارز

با این روند نزولی انتظار می‌رود در صورت تعیین‌تکلیف مذاکرات هسته‌ای، قیمت دلار حتی با افت بیشتری نیز مواجه شود. تحلیلگران هم‌اکنون از برآورد قیمت دلار درصورت وقوع توافق خودداری می‌کنند، اما برخی تحلیل‌های تکنیکی نشان می‌دهد احتمال نزول قیمت دلار در صورت انجام توافق هسته‌ای تا محدوده ۲۵هزار تومان هم وجود دارد.


بیشتر بخوانید: شوک شدید برجام به قیمت ارز/ دلار سقوط کرد


برخی خبرهای غیررسمی نیز حاکی است دولت بخش عمده تجارت خارجی را از طریق سایر ارزها به غیر از دلار انجام می‌دهد و این موضوع توان بانک مرکزی را برای تامین ارزهای خرد در بازار آزاد بیشتر کرده است.

به موازات این رویداد، تازه‌ترین گزارش شرکت‌های رصدکننده و تحلیلگر بازار جهانی انرژی نیز نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در ماه‌های ژوئن و ژوئیه افزایش پیدا کرده است و ایران در ماه جاری میلادی نیز با ارائه تخفیف‌های بیشتر به خریدار اصلی نفت خود، یعنی چین، می‌تواند میزان صادرات خود را باز هم بالاتر ببرد.

تحلیلگران بین‌المللی تخمین می‌زنند صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئیه با ۱۱۰هزار بشکه افزایش در روز نسبت‌به ژوئن به ۸۱۰هزار بشکه در روز رسیده است.

از سوی دیگر، صادرات فرآورده‌های نفتی ایران نیز در ماه‌های گذشته رو به افزایش بوده و شرکت مشاور اف‌جی‌ای تخمین می‌زند که صادرات ایران در ماه ژوئن به حدود ۷۹۰هزار بشکه در روز رسیده است. این شرکت پیش‌بینی می‌کند میزان محموله‌های صادراتی فرآورده‌های نفتی ایران که بیش از نیمی از آن، گاز مایع و نفت کوره است، تا ۳‌ماهه چهارم امسال به نزدیک یک‌میلیون بشکه در روز برسد.

برآورد می‌شود افزایش فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در ماه‌های آینده به موازات برجام بازار ارز را تحت‌تأثیر قرار دهد و منجر به کاهش قیمت ارز در بازارهای رسمی و غیررسمی شود.

منبع: همشهری آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی