خبر

پیش‌‌بینی بورس فردا شنبه ۲۷ اسفند

پیش‌‌بینی بورس فردا شنبه ۲۷ اسفند

454865 652 - پیش‌‌بینی بورس فردا شنبه ۲۷ اسفند

اقتصاد۲۴- بورس تهران در روز چهارشنبه بار دیگر عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشت و توانست سهامداران را با بازدهی مناسبی همراه کند. صعود روز چهارشنبه بورس در حالی رخ داد که نرخ ارز پس از روند نسبتا سنگین کاهشی که قیمت دلار را تا کانال ۴۲ هزار تومان نیز کاهش داده بود، بار دیگر بر مسیر صعودی سوار شد و بسیاری این موضوع را نشانه‌ای از توقف کاهش‌های بیشتر قلمداد کردند. صعود بورس در آخرین روز از آخرین هفته کامل سال ۱۴۰۱، پیام امیدوارکننده‌ای را به فعالان بازار سهام مخابره کرد که می‌توانند به بهبود چشم‌انداز این بازار در سال آینده امیدوار باشند.

به این ترتیب شاخص کل بورس طی روز چهارشنبه با یک افزایش ۲.۱۳ درصدی همراه شد و توانست پس از چند روز وقفه، بار دیگر کانال ۱.۸ میلیون واحدی را پس بگیرد و نشان دهد که توقف‌های چند روز گذشته، دلیلی برای ریزش نبوده و مسیری متفاوت در پیش خواهد بود. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که به دلیل معاملات بهتر گروه‌های کوچک وضعیت بهتری را تجربه می‌کرد، توانست ۲.۴۳ درصد رشد. ارزش معاملات خرد سهام نیز که روز‌های قبل‌تر روندی کاهشی به خود گرفته بود، در آخرین روز هفته، عدد ۸۷۵۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند و در سمت مقابل پس از چندین روز خروج مداوم پول از سمت کد‌ها حقیقی، شاهد ورود سرمایه ۶۷۱ میلیارد تومانی به سهام بودیم.

روند کاهشی شدید نرخ دلار طی روز‌های گذشته و نوسانات بزرگی که تجربه کرد، با واکنش منفی بورس تهران همراه بود و کارشناسان عمده دلیل این موضوع را به کاهش انتظارات تورمی و عدم ثبات بازار ارز می‌دانند که موجب شده است تحلیلگران نتوانند با نگاه جامع و کاملی به تحلیل‌های آینده شرکت‌ها و سودآوری آن‌ها بپردازند. با این حال، اما روز چهارشنبه و با توجه به توقف این روند کاهشی و افزایش نسبی در نرخ دلار و همچنین دلایلی دیگر، شاهد برگشت تقاضا بودیم و بازار توانست روندی صعودی را طی کند. در ادامه با بررسی شرایط موجود و روند‌های روزانه، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

آرامش نسبی در بازار فردوسی

روند قیمتی دلار در بازار آزاد طی دو هفته گذشته، با نوسان بسیار شدیدی همراه بود و در طول روز شاهد افزایش و کاهش‌های نزدیک به ۲ تا ۳ هزار تومانی بودیم. در ابتدای شروع روند کاهشی دلار از سقف ۶۰ هزار تومان که با سیگنال‌های مثبت آژانس اتمی ایجاد شده بود روند کاهشی قدرتمندی را آغاز کرده بود، اوج تغییراتش را با اعلام توافق با عربستان و همچنین احتمال تبادل زندانیان با آمریکا تجربه کرد. با انتشار این خبر شدت ریزش دلار بیشتر شد و حتی به قیمت‌های زیر ۴۳ هزار تومان نیز رسید. اکنون، اما چند روزی می‌شود که نرخ اسکناس آمریکایی در مسیری صعودی حرکت می‌کند و حتی برای مدتی به بالای ۴۷ هزار تومان نیز رسید و هم‌اکنون در میانه کانال ۴۶ هزار تومان قرار دارد.

توضیحات فوق صرفا به این علت بود تا شدت نوسان ارز را طی روز‌های اخیر به خوبی درک کنیم. این موضوع باعث شده است تا سرمایه‌گذاران به صورت جدی وارد فاز احتیاطی شوند و منتظر باشند تا این اسکناس آمریکایی در یک محدوده مشخص به ثبات برسد و پس از آن به سرمایه‌گذاری خود بپردازند. بازار سرمایه نیز از آنجا که همواره واکنش‌های قابل توجهی به نوسانات شدید نرخ ارز داشته است، این روز‌ها احتیاط بیش‌تری را در معاملات خود تجربه می‌کند و بخش عمده‌ای از عقب‌گرد نماگر‌ها و کاهش معاملات روزانه، به همین موضوع باز می‌گردد.

با تمام تفاسیر، اما اکنون به نظر می‌رسد که فعالان بازار‌ها اکنون با توجه به توقف ریزش دلار و نوسان‌های کوچکتر، اراده بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند و انتظار می‌رود که بورس تهران نیز بتواند بار دیگر بدون نگرانی بابت نوسانات شدید ارز، به معاملات دو روز پایانی خود در سال ۱۴۰۱ بپردازد.


بیشتر بخوانید: به رشد بورس امیدوار باشیم؟


کاهش فشار فروش حقوقی‌ها

از ابتدای شروع اسفند ماه، بار‌ها کارشناسان درباره احتمال افزایش عرضه‌ها از سمت حقوقی‌های بازار به دلیل نیاز به نقدینگی در انتهای سال و همچنین تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها صحبت کردند و در طول معاملات نیز بعضا شاهد این فشار‌ها بودیم. هرچند برخی از کارشناسان نیز اعتقاد داشتند که این موضوع همچون گذشته قدرت زیادی ندارد، اما نمی‌توان از تاثیر آن چشم‌پوشی کرد. از سمتی با نزدیکی به پایان سال و نیاز عموم مردم به نقدینگی بیشتر برای مخارج سال جدید، گا‌ها شاهد فروش سهام و خروج پول‌ها از بازار بودیم که این موضوع نیز تا حدی بر عرضه‌ها تاثیر می‌گذاشت.

اکنون، اما می‌توان گفت که این نگرانی‌ها نیز به صورت کامل رفع شده است. تنها دو روز کاری به انتهای سال جاری باقی مانده و هلدینگ‌ها و شرکت‌ها دیگر نیازی به نقدینگی برای پرداختی‌ها خود ندارند و حقیقی‌ها نیز به دلیل قانون خروج پول دو روزه از کارگزاری‌ها، امکان خروج پول خود تا قبل از شروع سال جدید را ندارند؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که در بازار فردا حجم فروش بسیار کمتری نسبت به روز‌های قبل را شاهد باشیم و تقاضا بتواند بازیگر اصلی بورس تهران باشد.

نگاهی به روند‌های روزانه

همانطور که در تصاویر زیر از وضعیت عملکرد روزانه شاخص کل بورس و همچنین ارزش و تعداد صف‌های خرید و فروش پیداست، بورس روز چهارشنبه از همان ابتدا با قدرت خوبی کار خود را آغاز کرد و توانست تا انتها نیز این مسیر صعودی را ادامه دهد. تعداد صف‌های خرید و فروش نیز به صورت واضحی نشان می‌دهند که قدرت تقاضا بسیار بیشتر از عرضه‌ها بوده است.

454863 377 - پیش‌‌بینی بورس فردا شنبه ۲۷ اسفند

454864 755 - پیش‌‌بینی بورس فردا شنبه ۲۷ اسفند

پیش‌بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس فردا همچنان به مسیر صعودی خود ادامه دهد مگر اینکه اتفاق قابل توجهی در حوزه سیاستگذاری و یا بازار ارز شاهد باشیم.

منبع: فردای اقتصاد 

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی