خبر

رشد ۱.۱ درصدی تولید فولاد ایران در هشت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳

رشد ۱.۱ درصدی تولید فولاد ایران در هشت ماه ابتدایی سال
۲۰۲۳

به گزارش بازار، انجمن جهانی فولاد در گزارش میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه اوت ۲۰۲۳ میلادی (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور ۱۴۰۲) اعلام کرد: تولید جهانی فولاد خام در این ماه به ۱۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن رسید که ۲.۲ درصد نسبت به تولید ماه “اوت” سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

این سند که بر اساس اطلاعات گزارش شده ۶۳ کشور تولید کننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد که با وجود کاهش تولید ۶ کشور از ۱۰ کشور اول تولید کننده فولاد، در بازه اول ژانویه تا آخر اوت سال ۲۰۲۳، نسبت به همین دوره زمانی در سال ۲۰۲۲، میزان تولید فولاد در چهار کشور هند، ایران، روسیه و چین افزایش داشته است.

این گزارش حکایت از رُشد ۱.۱ درصدی تولید فولاد ایران در بازه زمانی اول “ژانویه” تا آخر “اوت” سال ۲۰۲۳ دارد و هندوستان با رُشد ۱۰.۵ درصدی، روسیه با افزایش تولید ۳.۹ درصدی و چین با رشد ۲.۶ درصدی در این بازه، توانسته‌اند رُشد بیشتری در تولید فولاد، نسبت به کشورمان داشته باشد.

کشورمان که جزو ۱۰ فولادساز اول جهان است در بازه زمانی اول “ژانویه” تا آخر “اوت” سال ۲۰۲۳ توانست رُشد تولیدی بیش از کشورهای ژاپن، ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل داشته باشد.

بیشترین کاهش تولید از اول “ژانویه” تا آخر “اوت” سال ۲۰۲۳ در میان ۱۰ کشور اصلی فولادساز جهان، مربوط به ترکیه با ۱۲.۱ درصد کاهش است و کشورهای برزیل، آلمان، ژاپن و کروه جنوبی نیز با کاهش تولیدی بین ۲.۳ تا ۸.۳ درصد در این بازه زمانی مواجه شده‌اند.

ایران همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان است
بر اساس آخرین گزارش میزان تولید جهانی فولاد خام تهیه شده توسط انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد کشورمان در ۸ ماهه منتهی به ماه “اوت” ۲۰۲۳ به ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن رسید و ایران همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان قرار دارد.

نزدیکترین رقیبان ایران در بین ۱۰ فولادساز برتر جهان به ترتیب برزیل، ترکیه و آلمان هستند، بطوریکه در ۸ ماهه نخست ۲۰۲۳، برزیل با تولید ۲۱ میلیون و سیصد هزار تُن، ترکیه با تولید ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن و آلمان با تولید ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن فولاد خام، رتبه های هفتم تا نهم تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص دادند.

درصد تغییرات میزان تولید فولاد در ماه‌های “اوت” سال ۲۰۲۳ نسبت به همین ماه در سال پیش از آن نشان می‌دهد: بیشترین افزایش مربوط به ۲ کشور هند و روسیه است که به ترتیب رُشد ۱۷.۴ و ۸.۹ درصدی را در هشت ماه ابتدایی سال میلادی جاری تجربه کرده اند و در رتبه های بعدی چین با ۳.۲ و آمریکا با ۱.۱ درصد افزایش تولید در جایگاه‌های بعدی بیشترین افزایش هشت ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل قرار دارند.

میزان کل تولید فولاد جهان با افزیش ۰.۲ درصدی در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۳ به یک هزار و ۲۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن رسید، که برخی کارشناسانان صنعت فولاد علت افزایش کم تولید این محصول راهبردی در هشت ماه منتهی به “اوت” امسال را ادامه تاثیر کاهش قیمت جهانی فولاد می‌دانند.

رُشد ۱.۱ درصدی تولید فولاد ایران در بازه زمانی اول “ژانویه” تا آخر “اوت” ۲۰۲۳ نشان می‌دهد فولادسازان داخلی، با وجود کاهش قیمت جهانی این محصول استراتژیک در سال رونق تولید، رُشد تولید را سرلوحه کار خویش قرار داده‌اند و این امر باعث شده قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران که از ابتدای خردادماه امسال در بازارهای جهانی به ثبات قیمتی رسیده بود، شاهد تداوم ثبات قیمت باشد.

رُشد ۱.۱ درصدی تولید فولاد ایران در هشت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳

نزدیک‌ترین رقیبان کشورمان کاهش تولیدی ۴.۲ تا ۱۲.۱ درصدی را در ۸ ماهه منتهی به “اوت” ۲۰۲۳ را تجربه می‌کنند، که با بررسی میزان تولید فولاد خام کشورمان در ماه‌های گذشته می‌توان امیدوار بود کشورمان دوباره بتواند به رکوردی که در “ماه مه” امسال بدست آورد، دست پیدا کند.

کاهش تولید فولاد خام ایران در ماه “اوت” امسال نسبت به ماه “اوت” پارسال

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد کشورمان در ماه “اوت” امسال نسبت به ماه “اوت” پارسال ۲۴.۱ درصد کاهش داشته است البته شایان ذکر است کشورمان در ۲ ماه “مه” و “ژوئن” رُشد بی‌سابقه ای در تولید فولاد داشت.

برپایه این گزارش، از نظر درصد تغییرات میزان تولید ماه “اوت” امسال نسبت به همین ماه در سال پیش، کشورمان با کاهش ۲۴.۱ درصدی در صدر لیست کاهش تولید نقطه به نقطه، بین کشورهان عمده تولید کننده فولاد قرار گرفت.

کارشناسان بر این باورند که رُشد زیاد تولید فولاد در سال گذشته در کنار اعمال برخی محدودیت های برق در تابستان امسال می‌تواند دلیلی بر کاهش ۲۴.۱ درصدی تولید فولاد خام کشورمان در ماه “اوت” امسال نسبت به همین ماه در سال پیش باشد.

باوجود افزایش ۱.۱ درصدی تولید فولاد ایران در بازه زمانی هشت ماهه اول “ژانویه” تا آخر “اوت” امسال، کشورمان از ۱۰ مرداد تا ۹ شهریور ۱۴۰۲ تنها یک میلون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد خام، تولید کرده است که در مقایسه با ماه قبل که تولید فولاد خام کشورمان ۲.۰ میلیون تُن بود، کاهش ۲۰ درصدی را نشان می دهد.

ماه ژوییه امسال نیز تولید فولاد خام کشورمان سه میلیون و دویست هزار تُن و در ماه “مه”به رکورد سه میلیون و ۳۰۰ هزار تُن رسیده بود که تولید ماه “اوت” امسال نسبت به این ۲ ماه به ترتیب ۵۰ و ۵۲ درصد کاهش داشته است.

انتقال زمان تعمیرات دوره‌ای بیشتر شرکت‌های فولادی کشور به مرداد و شهریور امسال برای کاهش بار مصرفی شبکه دلیل اصلی این کاهش تولید است.

ایران در هشت ماه نخست سال میلادی جاری موفق شد ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد تولید کند؛ در همین زمان هند ۹۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن، روسیه ۵۰ میلیون و هشتصد هزار تُن و چین ۷۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند.

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید کننده فولاد خام در جهان چین، هند و ژاپن هستند و چین ماه “اوت” امسال موفق شد ۸۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرد که ۳.۲ درصد نسبت به تولید همین ماه در سال قبل بیشتر است.

ماه “اوت” امسال هند با تولید ۱۱میلیون و ۹۰۰ هزار تُن فولاد خام، رُشد ۱۷.۴ درصدی نسبت به تولید همین ماه در سال قبل را تجربه کرد و ژاپن با تولید هفت میلیون و ۱۰۰ تن فولاد خام کاهش ۲.۹ درصدی در این بازه زمانی را ثبت کرد.

بر اساس این گزارش، تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای ماه “اوت” امسال، هفت میلیون تُن تخمین زده می‌شود که ۱.۱ درصد افزایش نسبت به ماه “اوت” سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.

در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است: در بازه زمانی ماه “اوت” ۲۰۲۳، روسیه ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرد، که ۸.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد و این کشور با این میزان تولید جایگاه خود را به عنوان پنجمین کشور تولید کننده فولاد جهان، مستحکم‌تر کرد.

طبق این گزارش، ماه “اوت” امسال، کره جنوبی با تولید پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد خام و با کاهش ۵.۹ درصدی، در رتبه ششم تولید کنندگان فولاد در جهان قرار گرفت.

براساس این گزارش، آلمان با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن و کاهش ۱ درصدی، ترکیه با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن و کاهش ۲.۹ درصدی و برزیل با تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن و کاهش ۵.۹ درصدی به ترتیب رتبه های هفتم تا نهم تولید کنندگان فولاد جهان را به خود اختصاص دادند.

میزان تولید فولاد خام در مناطق مختلف جهان
بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه “اوت” امسال، کشورهای تولید کنند فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۱۶.۱ درصد نسبت به همین ماه در سال پیش افزایش داشته است.

در این گزارش آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند در مجموع ۱۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۳.۵ درصد نسبت به ماه “اوت” سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

براساس این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه “اوت” امسال تنها موفق به تولید ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن فولاد خام شدند که ۴.۴ درصد کاهش نسبت به ماه “اوت” سال پیش را نشان می‌دهد.

سایر کشورهای اروپایی تولید کننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا هستند در این مدت در مجموع سه میلیون و ۴۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۳.۲ درصد کاهش نسبت به ماه “اوت” سال قبل را نشان می‌دهد.

کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا در مجموع ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۲.۶ درصد از تولید سال قبل آن ها در ماه “اوت” کمتر است.

روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در مجموع هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۱۰.۷ درصد افزایش داشته است که بیشتر این افزایش تولید مربوط به تولید روسیه است.

آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا در مجموع سه میلیون و ۴۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۸.۱ درصد کاهش داشت.

کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، “اوت” امسال در مجموع ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۱۶درصد کاهش نسبت به تولید ماه “اوت” ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

افزون بر ۵۶ درصد فولاد خام تولید شده در خاورمیانه در ایران تولید می شود و کاهش ۲۴.۱ درصدی تولید فولاد کشورمان در ماه “اوت” امسال نسبت به ماه “اوت” پارسال نقش مهمی در کاهش ۱۶ درصدی، تولید فولاد خاورمیانه داشته است.

ماه های مه و ژوئن امسال تولید فولاد کشورمان بیش از ۷۶ درصد تولید فولاد کل خاورمیانه را تشکیل می داد.

بی‌شک سهم استان اصفهان در تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد خام تولیدی کشور در ماه “اوت” امسال که موجب شد کشورمان در بین ۱۰ تولیدکننده جهانی فولاد قرار بگیرد، بسیار مهم و اثرگذار است و شرکت‌های فولادسازی اصفهان نقش پررنگی در کسب این موفقیت داشته اند.

استان اصفهان با تولید ۴۵ درصد فولاد کشور، قُطب تولید فولاد ایران است و سال‌هاست که به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد کشور در این عرصه مطرح است و در چند سال اخیر اولین محصول صادراتی اُستان، چُدن، آهن و فولاد بوده است و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز در رتبه سوم بین اقلام صادراتی استان قرار دارند.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۶۳ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن های صنعتی در جهان است که تمامی کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن های ملی و منطقه ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی