خبر

پروژه کردن سهام چیست؟

پروژه کردن سهام چیست؟

362409 778 - پروژه کردن سهام چیست؟

اقتصاد۲۴– در سال ۹۹ تعداد مشارکت افراد حقیقی در بازار سهام به صورت چشم‌گیری افزایش یافت. به عقیده کارشناسان مختصات توده‌واری بازار سهام به دلیل مشارکت زیاد و سرمایه‌گذاری بدون آموزش در بورس باعث شد تا حدی تحلیل در بازار سهام جای خود را به رفتار هیجانی بدهد. همین مساله باعث شد تا بسیاری از افرادی که سرمایه در اختیار دارند بتوانند با سرمایه زیاد خود در ارزش سهم‌های کوچک بازار سهام تاثیر بگذارند و این سهم‌ها بیشتر از ارزش واقعی خود رشد کنند.

در حال حاضر نیز برخی سهم‌ها در بازار سرمایه این وضعیت را دارند و برخی از سهامداران تنها به واسطه سیگنال و توصیه دارند خرید انجام می‌دهند.

پروژه کردن سهام یعنی تبلیغ یک سهم خاص برای افراد حقیقی در بازار سرمایه؛ در نتیجه سهامداران به صورت توده‌وار وارد یک سهم می‌شوند و قمیت آن سهم افزایش پیدا می‌کند. البته در زمان فروش نیز قیمت این سهام کاهشی می‌شود و در نهایت سهامداران زیان می‌کنند.


بیشتر بخوانید: بورس تابستان داغی در پیش دارد


پروژه کردن سهام می‌تواند به سهامداران و به طور کلی روند معاملات بازار سرمایه زیان وارد کند. در سال ۹۹ بسیاری از تک سهم‌های بازار به واسطه پروژه کردن رشد کردند و چند برابری از ارزش واقعی خود بالاتر رفتند و مردم نیز با چند برابر قیمت این سهام‌ها خریداری کردند و در نهایت با زیان چند میلیونی روبه‌رو شدند.

مجازات قانونی پروژه کردن سهام چیست؟

اشخاص زیر به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال یا به جزای نقدی معادل دو تا پنج برابر سود به دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

هرشخصی که اطلاعات نهانی مربوط به اوراق بهادار موضوع این قانون را که حسب وظیفه در اختیار وی قرار گرفته به نحوی از انحاء به ضرر دیگران یا به نفع خود یا به نفع اشخاصی که از طرف آن‌ها به هر عنوان نمایندگی داشته باشند. قبل از انتشار عمومی. مورد استفاده قرار دهد و یا موجبات افشاء و انتشار آن‌ها را در غیر موارد مقرر فراهم نماید. هرشخصی که با استفاده از اطلاعات نهانی به معاملات اوراق بهادار مبادرت نماید.

هر شخصی که اقدامات وی نوعاً منجر به ایجاد ظاهری گمراه کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت‌های کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود.

هر شخصی که بدون رعایت مقررات این قانون اقدام به انتشار آگهی یا اعلامیه پذیره نویسی به منظور عرضه عمومی اوراق بهادار نماید.

به طور کلی می‌توان گفت با پروژه یک سهم یا سهام خاص روند معاملات بازار سرمایه بر هم می‌خورد. البته این روند می‌تواند سهم‌های مطلوب بازار را نیز نزولی کند.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی