خبر

پالایش یکم و دارا یکم به کجا رسید؟

پالایش یکم و دارا یکم به کجا رسید؟

378540 303 - پالایش یکم و دارا یکم به کجا رسید؟

اقتصاد۲۴– مجید عشقی گفت: دو صندوق پالایش یکم و دارایکم از جمله موضوعاتی بود که فکر می‌کردیم زودتر به نتیجه برسیم. اساسنامه این دو صندوق باید به هیئت دولت برود فرآیند آن سخت و طولانی است، اما مطرح شده و در حال بررسی است. امید است خیلی سریع این موضوع انجام شود و یکی دو هفته آینده اساسنامه این دو صندوق در هیئت دولت اصلاح و تصویب شود.

او گفت: وقتی صندوق‌ها از حالت فعلی خارج شود می‌تواند خود صندوق‌ها به nav نزدیک شود.

رئیس سازمان بورس گفت: پالایش یکم ۲۵ درصد زیر قیمت خرید است ان شاءالله با اصلاح قیمت شرایط مطلوب شود و این دو صندوق در بازار روان باشند.

آقای عشقی در برنامه تهران ۲۰ به سوالات زیر در حوزه بورس پاسخ داد.

سوال:مهم‌ترین اقدامات سازمان بورس در یک سال گذشته چه بوده است؟

عشقی: این دو سالی که گذشت برای سهامداران و تصمیم گیران سخت بود. با توجه به صعود بورس چالش جدی که وجود داشت ورود خیل عظیم مردم در سال ۹۹ و ریزش آن بود. نکته درد آور سال ۹۹ این بود که مردم عادی بر اساس تبلیغ درگیر این بازار شدند.

وظیفه سازمان بورس شفافیت و حمایت از حقوق سهامداران بود و در این راستا حرکت کردیم. لازمه جذب سهامدار، یک بازار شفاف، منظم و کارآمد است برای این کار سعی کردیم التهابات را مدیریت کنیم. سال گذشته تعاملات خوبی با دولت داشتیم. تصمیمات گرفته شده در دی و بهمن آرامش نسبی را حاکم ساخت، اما بازار مالی، بازاری زنده است که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد و همین موضوع موجب شد بازار روند خود را حفظ نکند.

سوال:آیا تدابیری برای شرایط بورس در نظر گرفته شده است؟

عشقی: اتفاقاتی که در دنیا افتاده مانند جنگ، سبب نوساناتی شده است. سازوکار‌هایی در این حوزه مانند صندوق تثبیت بازار اجرا شده تا اثرات منفی را در بازار کمتر کنیم.

سوال:سیاست گذاران چقدر در تصمیم گیری به بورس توجه دارند؟

عشقی: ارزش بازار بورس ۷ هزار هزار میلیارد تومان تقریبا معادل gdp کل کشور است، بنابر این بسیار مهم است. اگر قرار باشد اتفاقی در اقتصاد بیفتد مسیر همین بازار سرمایه است. باید ثبات تصمیمات دولت حفظ و به آن عمل شود. باید وزیران وقتی تصمیمی را می‌گیرند اثر آن بر بازار سرمایه را بسنجند.


بیشتر بخوانید: نماد معاملاتی فولاد مبارکه در بورس تعلیق شد


تصمیماتی که سال گذشته گرفته شد یکی نرخ گاز بود، مورد بعد نرخ بهره بین بانکی بود، مورد بعد کمک صندوق تثبیت بود که تاکنون ۴ مورد از تاریخ سال گذشته واریزی داشته و پیگیر آن هستیم.

سوال:برای شکست انحصار چه اقدامی انجام شده است؟

عشقی: از سال ۸۸ هیچ مجوزی برای تاسیس کارگزاری صادر نشده بود مجوز تاسیس ۱۵ کارگزاری را صادر کردیم. اکو سیستم کارگزاری‌ها بسته شده بود با این مجوز‌ها نسل جدیدی برای کمک به بازار اضافه خواهند شد. بالغ بر ۲۹ مجوز جدید برای فعالیت سبد گردان‌ها اضافه کردیم. توصیه همیشگی بوده که مردمی که آشنایی کافی به بازار ندارند به صورت غیر مستقیم وارد شوند.

صندوق تضمین اصل یکی از موارد مورد نیاز بازار بود که اصل مبلغ را تضمین می‌کند، ولی هرچه سود باشد متعلق به خود سرمایه گذار است یا فردی که بخواهد ریسک بیشتری را داشته باشد صندوق اهرمی را ایجاد کردیم تا هر فردی صندوق مورد نظر خود را داشته باشد. صندوق املاک و مستغلات دیگر صندوق جذاب خواهد بود که به دنبال راه اندازی آن هستیم.

سوال:در رابطه با عرضه خودرو چه مواردی وجود دارد؟

عشقی: یکی از برنامه‌های اصلی ما در بازار سرمایه، افزایش نفوذ بازار‌های کالایی در اقتصاد است. بحث کنترل عرضه و تقاضا و شفافیت بسیار مهم است. بحث عرضه خودرو در بورس کالا پیروزی شفافیت بر دلال‌ها بود. تا اطلاعیه عرضه خودرو منتشر شد قیمت در بازار آزاد کاهش پیدا کرد و بعد از معامله قیمت کاهشی داشت. ادامه این روند نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است. اگر ادامه دار باشد قطعا مسیری خواهد بود که به مصرف کننده و تولید کننده کمک خواهد شد.

هر کدام از خودرو‌های عرضه شده در بورس دارای امید نامه و برنامه هستند تا همه چیز ادامه دار باشد.

سوال:آیا بسته شدن نماد‌ها قاعده‌ای دارد؟

عشقی: یکی از خطوط ما بسته شدن نماد‌ها است چرا که بسته شدن نماد سبب می‌شود سرمایه گذار تنبیه شود. از سال گذشته برای رفع تعلیق نماد‌ها بسیار تلاش شد. برخی نماد‌ها بازگشایی شد، اما برخی از نماد‌ها ایرادات شدیدی دارند تلاش خواهیم کرد با کمک دستگاه‌ها مشکلات را حل کنیم.

سامانه هوشمند پایش بازار را راه اندازی کرده ایم تا هر اتفاقی که رخ می‌دهد سریع شناسایی شود. بازار دیگر با نظارت چشمی نمی‌توان ادامه پیدا کند یکی از کار‌های خوب پرداخت الکترونیکی سود سهامداران بود.

مورد بعد مشکلات سود‌های رسوب شده بود که اکنون به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود. امسال همه شرکت‌ها سود خود را به صورت الکترونیکی پرداخت می‌کنند.

مورد بعد نیز در رابطه با افزایش نمایش عمق مظنه سفارشات بود که رخ داد.

سوال: چرا وضعیت بازار سرمایه بهتر نمی‌شود؟

عشقی:بازار‌های مالی به صورت چرخشی حرکت می‌کنند. میزان سود آوری شرکت‌ها ۴۵ درصد رشد داشته و میزان سود تقسیمی امسال بیش از ۶۰ درصد، سال گذشته بوده است شرکت‌ها از نظر بنیادی مشکلی ندارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی