خبر

ادغام وزارت خانه صنعت و معدن، معادن را به عقب راند| وزارت صمت، معادن را در خودش حل کرد

ادغام وزارت خانه صنعت و معدن، معادن را به عقب راند| وزارت
صمت، معادن را در خودش حل کرد

بهنازصفری؛ بازار: سال ۱۳۷۹ وزارت صنایع و وزارت معادن و فلزات با یکدیگر ادغام شد. سپس سال ۱۳۹۰ وزارت بازرگانی هم با این دو وزارتخانه ادغام شده و وزارت صنعت و معدن و تجارت یا صمت به وجود آمد.

در کنار ایجاد یک وزارتخانه واحد معاونت هایی هم ایجاد شد تا فعالیت های این سه حوزه به خوبی انجام شود. اما پس از گذشت سال ها، بسیاری از کارشناسان و اهالی فن بر این اعتقاد هستند که ادغام این سه وزارتخانه با یکدیگر تصمیم درستی نبوده و باعث شده به خاطر بزرگی بخش صنعت بخش معدن به عقب رانده شده و مغفول بماند. در نتیجه برخی مجلسیان و برخی کارشناسان نظرشان این است که وزارت معدن ازبخش صنعت جدا شده و به صورت مستقل فعالیتش را ادامه دهد.

تفکیک وازتخانه ها از یکدیگر نیازمند بودجه فراوانی است

حسام الدین والی، دبیر سابق تولید کنندگان شمش الحاقی انجمن فولاد ایران در خصوص جدایی بخش صنایع از معادن به بازار گفت: شاید جدایی بخش صنایع از معادن باعث چالاک شدن این حوزه شود ، ولی با توجه به این که دولت کسری بودجه فراوانی دارد و اولین مساله ای که پیش می آید این است که جدایی وزارتخانه ها نیازمند بودجه است. و این بودجه باید از جایی تامین شود.

والی ادامه داد: در شرایط اقتصادی که این همه کسری بودجه در کشور وجود دارد چطور می توانند تفکیک وزارت خانه ها را اجرا یی کنند؟ چرا که این کار نیازمند بودجه فراوانی است که باید قبل از جدایی تامین شود.

وی افزود: سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که پس نقش وزارتخانه های صنعت و معدن و تجارت تا الان چه بوده است؟ معاونت هایی که در حوزه معدن و حوزه های دیگر ایجاد کرده اند باید این نقش را بهتر ایفا می کردند تا چنین مشکلاتی در وزارت صمت ایجاد نشود. یعنی یکی از بخش ها بیش از بخش دیگر رشد نکرده و بخش دیگر هم مغفول نماند.

کارشناس حوزه صنایع معدنی اظهار داشت: ضعف وزارت صنعت و معدن و تجارت این بود که معاونت هایش نتوانسته اند به اندازه ای که نیاز بوده است شرایط را تسهیل کرده و رو به بهبود ببرند. در نتیجه چنین ضعف هایی باعث شد بسیاری بر این عقیده باشند که ادغام وازت صنعت، معدن و تجارت با یکدیگر تصمیم درستی نبوده است.

والی تاکید کرد: به همین دلیل است که دولت تصمیم گرفته که وزارتخانه ها را تفکیک کند تا بتواند نظارت بیشتری بر روی خدمات و مسائل تجارت و بازرگانی، صنعت و معدن داشته باشد.

قطعا جدایی بخش صنعت از معدن تاثیرات مثبتی خواهد داشت ، ولی معلوم نیست با شرایط اقتصادی که درحال حاضر وجود دارد آیا چنین اقدامی می تواند با شرایط موجود سازگاری داشته باشد یا نه؟

کارشناس حوزه صنایع معدنی تصریح کرد: قطعا جدایی بخش صنعت از معدن تاثیرات مثبتی خواهد داشت ، ولی معلوم نیست با شرایط اقتصادی که درحال حاضر وجود دارد آیا چنین اقدامی می تواند با شرایط موجود سازگاری داشته باشد یا نه؟

وی گفت: ولی در نهایت تفکیک این دو حوزه از یکدیگر می تواند تصمیم بهتر ی باشد. زیرا در شرایط کنونی تجار و تولید کنندگان نمی دانند که اصلا با چه کسانی طرف حساب هستند؟یا این که در کجا باید مشکلات خودشان را حل و فصل کنند؟

وی تاکید کرد: در بخش صنعت مشکلات زیادی وجود دارد که ما با تولید کنندگان در ارتباط هستیم و مشکلاتشان را می دانیم ، ولی اگر معاونت ها فعال بودند وزارت خانه ها بیشتر می توانستند کار کنند. ولی اگر این دو بخش تفکیک شوند می توانند بسیار تاثیرگذارتر عمل کنند.

مزایایی ادغام وزارت معادن و صنایع را نباید نادیده گرفت

امین صفری ، معاون امور معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص جدایی معادن از صنایع به بازار گفت: نمی شود چنین چیزی را برای معادن تجویز کرد زیرا هرکدام از این موارد معایب و مزایایی دارد و نمی توان فقط به معایب ادغام وزارتخانه صنعت با معادن توجه کرد.

وی افزود: به هرحال ادغام معادن و صنایع و به صورت وزارت صمت د ر آمدن یکسری مزایا هم داشته است که نمی توان آنها را نادیده گرفت. البته معایبی هم داشته است که این موارد نیازمند بررسی های فراوانی است تا مشکلات و معایب از میان برداشته شود.

صفری تاکید کرد: وقتی بخش تجارت به صنایع و معادن اضافه شد به خاطر شرایط موجود وقت و انرژی وزارت خانه بسیار زیاد گرفته شد. به خصوص این که شرایط خاصی در بخش بازرگانی و بازار و شرایط روزمره مردم وجود داشت .

به گفته وی؛ صنایع به خاطر گستردگی که داشت بیشتر وقت وزارتخانه را گرفت به همین دلیل بخش معدن تا حدود زیادی مغفول ماند. اما به طور کلی در بخش صنایع و معادن چنین شرایط به وجود نیامد و نمی توان این حرف را درباره این بخش ها هم زد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ادامه داد: زیرا هرکدام از این وزارت خانه ها مزایا و معایبی دارند که اگر تغییراتی در این حوزه اتفاق بیافتد شاید تاثیرات بدتری داشته باشد. یا آن رشدی که توقع داشتیم ممکن است اصلا به وجود نیاید .

شاید مشکلاتی که در حوزه معدن به وجود آمد و باعث شد آن طور که باید و شاید پیشرفت نکند دلایل دیگری هم داشته و فقط به مساله ادغام وزارت خانه ها مرتبط نبوده است.

وی عنوان کرد: شاید مشکلاتی که در حوزه معدن به وجود آمد و باعث شد آن طور که باید و شاید پیشرفت نکند دلایل دیگری هم داشته و فقط به مساله ادغام وزارت خانه ها مرتبط نبوده است.

صفری در پایان گفت: بنابراین می شود این مساله را به صراحت بیان کرد، زیرا چنین مواردی نیازمند بررسی های فراوانی است و باید به صورت همه جانبه مورد تحلیل قرار بگیرد.

معادن نیازمند وزارت خانه ای مستقل است

امیر بیژن پثربی، مدیرعامل شرکت صنعتی معادن و فلزات ایده پردازان شریف در خصوص ادغام صنایع با معادن کشور بیان کرد: این مطلب خیلی درست است که با ادغام صنایع و معادن در یکدیگر معادن به عقب رانده شده اند.

وی افزود: ما وزارتخانه ای دا شتیم به نام وزارت معادن و فلزات که این وزارت خانه، در دوران اصلاحات تفکیک و وزارت صنایع به وجود آمد . اتفاقی که در این رابطه افتاد این بود که صنایع نسبت به معادن و فلزات، بزرگتر بود در نتیجه معادن به نوعی در بخش صنایع حل شدند.

مدیرعامل شرکت صنعتی معادن و فلزات ایده پردازان شریف بیان کرد: آن زمان صنایع از معادن بزرگتر بود در نتیجه معادن در بخش صنایع حل شدند. ولی زمانی که ما وزارت معادن و فلزات داشتیم معاونت های گوناگونی هم در این بخش ها وجود داشت. از جمله، معاونت فلزی، معاون غیر فلزی، معاون طرح و برنامه، معاون اقتصادی و معاونت های مختلفی را در قالب وزارت معادن و فلزات داشتیم. ولی الان به سه تا معاونت تبدیل شده اند. مگر می شود دو معاون کار چندین معاون را بتوانند به خوبی انجام دهند.

وی گفت: درهمه جای دنیا می آیند براساس پتانسیل های موجود در کشور خودشان وزارت خانه تعریف می کنند. در عربستان به خاطر این که مناسک حج دارند وزارتی دارند به نام وزارت حج. در برزیل، ورزش رییس جمهور عوض می کند. بنابراین بسیاری از کشورها بر اساس پتانسیل هایشان وزارت خانه تعریف می کنند.

ما یک کشور معدنی هستیم که باید وزارت خانه مجزای ی برای صنایع و معادن داشته باشیم که متاسفانه هنوز نداریم.

یثربی افزود: ما یک کشور معدنی هستیم که باید وزارت خانه مجزای ی برای صنایع و معادن داشته باشیم که متاسفانه هنوز نداریم. وزارت معادن ما تبدیل شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت. در نتیجه معلوم است که معدن در این بخش حل می شود و توجه کمتری متوجه بخش معدن خواهد شد. بنابراین هر کدام از بخش های مختلف، یعنی صنعت، معدن و تجارت باید دارای هویت جداگانه ای شوند. زیرا در صورت جدایی وظایفشان مشخص شده و عملکرد یکی عملکرد آن دیگری را کمتر نکرده و به حاشیه نمی کشاند.

پیشنهاد می شود که حتما ما باید یک وزارت خانه مجزایی به نام وزارت خانه، معدن داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بنابراین پیشنهاد می شود که حتما ما باید یک وزارت خانه مجزایی به نام وزارت خانه، معدن داشته باشیم. البته الان هم مجلس جدایی وزارت بازرگانی را از صمت تصویب کرده است که این می تواند خبر مثبتی حداقل برای بخش معدن باشد. به نظرم وزارت صنایع هم باید از معادن جدا شود.

وی افزود: می گویند عربستان می خواهد در بخش معدن و صنایع معدنی ۲۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند. و مورد دیگر هم در خصوص روا بط حسنه و دیپلماتیک بین ایران و عربستان است که می تواند به معدن و صنایع معدنی کمک کند. اگر بخواهیم کشور خودمان را نسبت به همسایگان خودمان مقایسه کنیم از مزیت های زیادی برخوردار هستیم که اگر معدن هویت جداگانه ای پیدا کند قطعا شرایط برای پیشرفت این حوزه بیشتر خواهد شد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی