خبر

واکنش استاندار تهران به ورود چینی ها برای ساخت مسکن؛ جمعیت پذیری رو به اتمام است| آینده قیمت مسکن

واکنش استاندار تهران به ورود چینی ها برای ساخت مسکن؛ جمعیت
پذیری رو به اتمام است| آینده قیمت مسکن

اکبر محمودی؛ بازار: حضور شرکت‌های چینی در طرح‌های مسکن‌سازی داخلی، این روزها بیشتر از قبل به موضوع داغی تبدیل شده است و از گوشه و کنار برخی با ورود آنها مخالف و برخی نیز با شرط و شروطی موافق ورود چینی ها به ساخت و ساز در بافت فرسوده تهران هستند. حالا به نظر می‌ رسد که با تاکید شهردار تهران حضور این شرکت‌ها بیش از همیشه جدی شده است.

هر چند بخش خصوصی داخلی بدون یک نظر واحد و جسته و گریخته در خصوص ورود چینی ها به ساخت و ساز اظهار نظر می کنند اما به طور کلی تمامی آنها معتقد هستند اگر قرار است حضور چینی ها جدی باشد باید تمام ریز مولفه‌های آن علنی و توام با ورود منابع مالی و تکنولوژی باشد.

اگر چه جزئیات حضور چینی ها هنوز موضوع مشخصی نیست، اما به نظر می‌رسد مذاکره با شرکت‌های چینی به جهت فنی، مهندسی و فناوری نباشد. بلکه نحوه تامین مالی پروژه‌ها، دولت و شهرداری را به سوی این مذاکرات رهنمون کرده است

اگر چه جزئیات این حضور چینی ها هنوز موضوع مشخصی نیست، اما به نظر می‌رسد مذاکره با شرکت‌های چینی به جهت فنی، مهندسی و فناوری نباشد. بلکه نحوه تامین مالی پروژه‌ها، دولت و شهرداری را به سوی این مذاکرات رهنمون کرده است. به همین جهت است که بخش خصوصی پافشاری می کند که درصورتی‌که واگذاری پروژه‌ها در شرایط رقابتی انجام شود نه‌تنها بخشی از شرکت‌های داخلی قادر به رقابت با آنها هستند بلکه، انگیزه‌ای برای ارتقای فناوری و توسعه صنعتی سازی مسکن فراهم می‌شود.

کارشناسان بر این باور هستند که در صورتی‌که تعاملات رقابتی نباشد و شرکت‌های داخلی نتوانند با شرایط برابر رقابت کنند حضور شرکت‌های چینی جنبه تخریبی خواهد داشت

کارشناسان بر این باور هستند که در صورتی‌که تعاملات رقابتی نباشد و شرکت‌های داخلی نتوانند با شرایط برابر رقابت کنند حضور شرکت‌های چینی جنبه تخریبی خواهد داشت و با توجه به روش معمول چینی‌ها در پروژه‌ها که کلیه مواد، مصالح و نیروی کار را از کشور چین می‌آورند اثر چندانی در انتقال دانش و فناوری هم نخواهد داشت.

حال این روزها دولتی ها و مقامات مسئول در تلاش هستند تا نسبت به ورود چینی ها به کشور با احتیاط بیشتری اظهار نظر کنند و حتی بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به عنوان بالاترین مقام متولی بخش مسکن نیز معتقد است که منتظر چینی ها نمی مانیم و اگر چینی ها تکنولوژی وارد کشور کنند می توانیم خوشحال باشیم.

اما علیرضا فخاری استاندار تهران که خود قبلا سابقه مدیر عاملی سازمان ملی زمین و مسکن را بر عهده داشته و به خوبی با بخش مسکن آشنا است می گوید اگر چینی ها منابع مالی و تکنولوژی وارد کشور کنند می تواند حضور آنها مفید باشد.

او معتقد است که ظرفیت جمعیت پذیری تهران تقریبا رو به اتمام است و اگر قصد داریم اقداماتی انجام دهیم چون جمیت کنونی به تعبیری به لحاظ یک ضریب رشد تقریبا مناسب در حال افزایش است باید به سمت بازآفرینی حرکت کنیم.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «علیرضا فخاری» استاندار تهران را با هم می خوانیم:

ظرفیت جمعیت پذیری تهران تقریبا رو به اتمام است. 

* اوضاع ساخت و ساز در تهران طی چند سال گذشته چندان مساعد نیست به خصوص اینکه زمان صدور پروانه های ساختمانی بالا است. حال عنوان می شود که قرار است چینی ها در بافت فرسوده تهران ورود کنند. تحلیل شما از ورود چینی ها به حوزه ساخت و ساز با توجه به اینکه بخش خصوصی توان ساخت و تولید مسکن را به خوبی دارد چیست؟

به نظر می رسد که اصل موضوع تامین منابع و همگرا کردن تمام ظرفیت ها مهمترین مشکلی باشد که این روزها ما در سطح شهر تهران برای ساخت و ساز داریم. تفاوتی هم نمی کند که بخش خصوصی داخلی و یا خارجی ها ورود کنند. بنده معتقد هستم که ظرفیت جمعیت پذیری تهران تقریبا رو به اتمام است. اگر قصد داریم اقداماتی انجام دهیم که جمیت کنونی به تعبیری به لحاظ یک ضریب رشد تقریبا مناسب در حال افزایش است باید به سمت بازآفرینی حرکت کند. از بارگذاری های جدید در شهر تهران تنها از طریق بازآفرینی می توان نیازمندیهای خود را تامین کنیم.

واحدهای مسکونی قدیمی و فرسوده را تخریب کرده و جایگزین آن واحد مسکونی نوساز ایجاد کنیم. به نظر می رسد که در یک رقابت حرفه ای ممکن است به بهینه سازی دست پیدا کنیم

* یعنی در بافت فرسوده به ازاء یک واحد مسکونی می توان ۴ واحد احداث کرد.

مسکن به عنوان یکی از مهمترین نیازمندی ها برای همه جوامع به خصوص برای جوانان ایرانی دارای اهمیت است. اراده ای که برای نهضت ملی مسکن در چارچوب مشخص وجود دارد با هدف جبران عقب ماندگی هایی که متاسفانه شاهد بودیم با واژه های غیر موجه از آن صحبت می شد آمد تا نشان دهد که ما در تامین این نیازمندی اصلی چه اقداماتی باید انجام دهیم و چه میزان باید تلاش کرد.

اما در مورد بافت فرسوده باید اذعان کرد که قطعا می توان از یک واحد مسکونی در بافت فرسوده چند واحد مسکونی احداث کرد. واحدهای مسکونی قدیمی و فرسوده را تخریب کرده و جایگزین آن واحد مسکونی نوساز ایجاد کنیم. به نظر می رسد که در یک رقابت حرفه ای ممکن است به بهینه سازی دست پیدا کنیم.

اگر چینی ها منابع مالی و تکنولوژی وارد کشور کنند می تواند حضور آنها مفید باشد

* با این حساب به نظر می رسد موافق ورود چینی ها به ساخت مسکن در تهران هستید؟

اگر چینی ها منابع مالی و تکنولوژی وارد کشور کنند می تواند حضور آنها مفید باشد. البته به شرط اینکه ظرفیت داخلی را مخدوش نکنند.

ارزان ترین و سهل ترین سازه ها، سازه هایی است که در بازآفرینی ها انجام می شود

* دلیل کُندی نوسازی بافت فرسوده در تهران را چه می دانید؟

منابع مالی در نوسازی بافت فرسوده بسیار حائز اهمیت است. ذینفع احیای بافت فرسوده مردم هستند. از سوی دیگر یک سری قوانین و مقررات در حوزه شهرسازی، شهرداری و صدور مجوزهای لازم در پای ساختمان آماده است. به اعتقاد بنده ارزان ترین و سهل ترین سازه ها، سازه هایی است که در بازآفرینی ها انجام می شود.

طبیعی است هر سال به نسبت نرخ پایه تورمی، قائدتا یک افزایش انتظاری است و ممکن است افزایش پیدا کند

* افزایش قیمت نهاده های ساختمانی در سال جاری می تواند موجب گران شدن قیمت تمام شده و در نهایت قیمت مسکن شود. تحلیل شما از وضعیت قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چیست؟ آیا به اندازه تورم رشد خواهد داشت؟

طبیعی است هر سال به نسبت نرخ پایه تورمی، قائدتا یک افزایش انتظاری است و ممکن است افزایش پیدا کند. اما به نظر می رسد متولیان حوزه اقتصاد باید تدبیری بیاندیشند که در تامین مواد و مصالح ساختمانی اولیه منابعی را در اختیار بگذارند که از قبل اگر تمام شود می تواند به تثبیت قیمت مسکن کمک کند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی