خبر

بازار سهام سال آینده صعودی می‌شود؟

بازار سهام سال آینده صعودی می‌شود؟

427628 288 - بازار سهام سال آینده صعودی می‌شود؟

اقتصاد۲۴- بودجه سال ۱۴۰۲ در حالی تقدیم مجلس شد که بازار سرمایه نیز سهم زیادی از بودجه را به خود اختصاص داده است.
بر همین اساس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شد تا ۱۵ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای حمایت از سهامداران خرد از مخاطرات بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واگذار شود.
همچنین برای تقویت بنیه شرکت‌ها، بخشی از سودی که به افزایش سرمایه این شرکت‌ها اختصاص پیدا کند با نرخ صفر معافیت مالیاتی محاسبه می‌شود. با این اقدام شرکت‌ها به افزایش سرمایه تشویق و قدرت سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های شرکت‌های بورسی بیش از پیش فراهم می‌شود.
همچنین تمام کالا‌هایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس معامله می‌شود تا قبل از تبدیل به کالای فیزیکی، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند و تنها این مالیات یک بار و در زمان تبدیل به کالا اخذ می‌گردد.

از سوی دیگر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است که نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) اعم از تولید داخلی و وارداتی در سال ۱۴۰۲ صرفا به نرخ‌های مبتنی بر قیمت تمام شده و تک نرخی و در مورد اقلامی که در بورس کالا عرضه می‌شود به نرخ‌های کشف شده در بورس عرضه خواهد شد.


بیشتر بخوانید: آیا بازار سهام با نحسی تابستان ۹۹ خداحافظی می‌کند؟


نکته مهم افزایش سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان است؛ این سقف در سال گذشته ۵ هزار تومان بود؛ بنابراین طبق فرمول ۴۰ درصدی برای فولادی‌ها، نرخ گاز برای این صنعت نیز برابر با ۲۸۰۰ تومان خواهد بود.
در لایحه بودجه سال آتی همچون بودجه سال جاری، درآمد حاصل از صادرات مواد و صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله بیلت، بلوم و اسلپ، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از جمله قیر و متانول، اوره و پلی‌اتیلن به صورت خام و نیمه‌خام در تمام نقاط کشور، مشمول مالیات و عوارض صادراتی می‌شود.

بودجه و بورس در سال آینده

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار‌های مالی در خصوص بودجه ۱۴۰۲ به تجارت‌نیوز گفت: قطعا یکی از عواملی که در تحلیل‌های سال آینده در نظر گرفته می‌شود، تناسب، هزینه و مصرف دولت و ابعاد سیاست‌های اقتصادی در بودجه است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تا به امروز اخبار ضد و نقیضی در خصوص بودجه منتشر شده است و اگر طبق روال گذشته بودجه جاری مبنای اولیه برای تنظیم سال آتی باشد، این عدم تطابق و تراز بین منابع و مصارف به سال آتی سرایت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: میزان فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و مبلغ در نظر گرفته شده برای فروش نفت جزو ابعادی است که سایه سنگینی روی بودجه دارد.
آقابزرگی ادامه داد: اقدامات در نظر گرفته شده همچون سهم ۱۵ هزار میلیاردی صندوق تثبیت، مالیات صفر، معافیت مالیاتی و امثال این موارد می‌تواند تاثیر مثبتی روی بازار سرمایه بگذارد؛ اما مناسب‌تر است که کلیات و نقاط حساسی که در داده‌های اولیه برای محاسبات و پیش‌بینی‌ها در نظر گرفته می‌شود را مورد توجه قرار دهیم.
وی تاکید کرد: رویکرد کلی بودجه به بازار سرمایه مثبت است؛ اما این گفتار و نوشتار جامعیت چندانی در بورس ندارد و اغلب اوقات بودجه کلیات مهم را شامل می‌شود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی