خبر

واردات خودروی بالای ۲۰ هزار دلار ممنوع می‌شود؟

واردات خودروی بالای ۲۰ هزار دلار ممنوع می‌شود؟

371260 494 - واردات خودروی بالای ۲۰ هزار دلار ممنوع می‌شود؟

اقتصاد۲۴– یک نماینده مجلس در مصاحبه اخیر خود در یک برنامه تلویزیونی از سقف قیمت واردات خودرو خبر داد. او صراحتا از ممنوعیت واردات خودرو‌های بالای ۲۰ هزار دلار خبر داده، هدف از این تصمیم را حمایت دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه و جلوگیری از نفوذ مافیای خودرو عنوان کرد.

گرچه این روز‌ها آیین‌نامه واردات خودرو در دولت در حال تهیه است و تا زمان تایید رسمی آن نمی‌توان اظهار نظر خاصی درباره وضعیت واردات خودرو کرد، گا‌ها اخباری درباره واردات خودرو به گوش می‌رسد که می‌توان آن‌ها را به عنوان حقایقی قطعی در نظر داشت.

ماجرا از این قرار است که همزمان با انقضای موعد قانون ممنوعیت واردات خودرو در پایان اردیبهشت ماه سال جاری، ایده‌های مختلفی درباره واردات خودرو‌های خارجی مطرح شد. عده‌ای معتقدند که خودرو‌های لاکچری و گرانتر از ۲۵ هزار دلار نباید به ایران وارد شود چراکه در این صورت باید انتظار ظهور سلاطین بالقوه و نفوذ مافیای خودرو را داشته باشیم. برخی دیگر معتقدند واردات خودرو‌های اقتصادی می‌تواند منجر به ایجاد جو رقابتی در بازار و افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی شود.

از سوی دیگر، با حذف خودرو‌های تیبا، سمند، ۴۰۵ و ساینا از خط تولید، حال شدیدا خلا خودرو اقتصادی احساس می‌شود. واردات خودرو، اما باید به نحوی باشد که این کمبود جبران شود و در عین حال دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه هم توان خرید خودرو داشته باشند. در حقیقت از جایی که دهک‌های مرفه و بالای جامعه از توان کافی برای تهیه هر مدل خودرویی برخوردار هستند، واردات خودرو بیشتر باید با تمرکز بر نیاز اقشار متوسط و ضعیف انجام شود.


بیشتر بخوانید: مجلس از آئین نامه واردات خودرو اطلاعی ندارد


در همین راستا یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه اخیر خود نسبت با پرداختن به مسئله سقف واردات خودرو، از ممنوعیت واردات خودروی گرانتر از ۲۰ هزار دلار گفته است.

گفتنی است که به خاطر وضعیت بد اقتصاد ایران، تعرفه‌ها و هزینه‌های سنگین گمرکی، تورم و بسیاری موارد دیگر، عملا خودرو‌های وارداتی زیر ۲۰ هزار دلار نیز با قیمتی بسیار بالا به دست خریداران می‌رسد. در هر حال، اما باید انتظار انتشار آیین‌نامه واردات خودرو را داشته باشیم تا ببینیم مسائل چگونه پیش می‌رود.

منبع: تکراتو

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی