خبر

بورس به فاز استراحت رفته است/ کاهش نرخ بهره در بلند مدت بازار سرمایه را نابود می‌کند/ پیش بینی بورس در بلند مدت

بورس به فاز استراحت رفته است/ کاهش نرخ بهره در بلند مدت
بازار سرمایه را نابود می‌کند/ پیش بینی بورس در بلند مدت

571485 735 - بورس به فاز استراحت رفته است/ کاهش نرخ بهره در بلند مدت
بازار سرمایه را نابود می‌کند/ پیش بینی بورس در بلند مدت

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- پس از آن که ریزش بازار سرمایه در اولین روز هفته تداوم یافت، روز یکشنبه تلاش شد تا این ریزش کمی جبران شود، اما خیلی موفق نشد. بر این اساس شاخص کل بورس تنها ۳۱۲ واحد رشد کرد و در سطح ۲ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۷۷ واحد متوقف ماند. این در حالی بود که شاخص هم‌وزن رشد نسبتا خوبی داشت و با رشد هزار و ۷۸۷ واحد، معادل ۰.۲۴ درصد بالا رفت و به ارتفاع ۷۴۶ هزار و ۴۴۶ واحد رسید.

به گزارش اقتصاد ۲۴ در بازار دیروز ۵۰ درصد نماد‌های بازار منفی بودند و شاخص کل فرابورس ۶۳ واحد بالا رفت و به سطح ۲۶ هزار و ۲۹۴ واحد رسید تا رشد ۰.۲۴ درصدی را تجربه کند، وضعیتی که به گفته «پیمان مولوی» کارشناس اقتصادی دلیل اینکه قیمت‌ها و بازار رشد نمی‌کند و به آن ارزش مورد نظرش نمی‌رسد، عامل اقتصاد سیاسی و به طور کلی اقتصاد کشور است.

571482 885 - بورس به فاز استراحت رفته است/ کاهش نرخ بهره در بلند مدت
بازار سرمایه را نابود می‌کند/ پیش بینی بورس در بلند مدت

بازار سهام دیر یا زود از تورم ارتزاق خواهد کرد

پیمان مولوی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به بررسی بازار سرمایه و موانع رشد آن می‌پردازد و می‌گوید: چیزی که در مورد بازار سرمایه اهمیت پیدا می‌کند ناشی از کل اقتصاد ایران است. وقتی در اقتصادی زندگی می‌کنید که بیشتر کسب وکار‌های آن و بیشتر اقتصاد فقط از رشد تورمی ارتزاق می‌کند، شرکت‌ها هم دیر یا زود در بازار سهام خودشان را مطابقت خواهند داد. مثل تمام دوره‌های قبل، گاهی عقب و گاهی هم جلو می‌افتد.

به گفته او واقعیت این است که بازار سرمایه به دلیل رشد بیش از اندازه‌ای که در سال ۹۹ داشت الان در فاز استراحت است. بر این اساس خیلی از سهامداران دیگر علاقه‌ای به وارد کردن پول به این بازار مثل سال‌های قبل ندارند. نکته دوم این است که این بازار به خاطر دستکاری‌هایی که در حوزه اقتصاد می‌شود، قیمتگذاری‌ها و نرخ‌های بهره و… ناخودآگاه تاثیرپذیر است.


بیشتر بخوانید: بازگشت بورس برای آغاز بهتر؟


 نکته سومی که مولوی به آن اشاره می‌کند بحث تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌هاست که منجر به رشد اخیر بورس شد. وی در این باره تصریح می‌کند: در روز‌های اخیر بحث تجدید ارزیابی‌ها کمک کننده است، ولی در ایران باید هر ساله اتفاق بیفتد، چرا که با تورم ۴۰ درصد و افزایش رشد دارایی‌ها به بیش از ۴۰ درصد به صورت املاک و مستغلات، ما هر سال نیازمندیم آن هستیم که دارایی شرکت‌ها تجدید ارزیابی شود تا به این ترتیب نمای دقیق‌تری به سهامداران و سرمایه گذاران اقتصادی بدهد.

کاهش نرخ بهره تهدیدی برای بورس

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت نرخ سود بین‌بانکی نشان می‌دهد نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۱۵ آذر ماه برای سومین هفته متوالی کاهش یافته و به ۲۳.۴۳ درصد رسیده است. به گفته پیمان مولوی، کاهش نرخ بهره یعنی تورم پایدارتر و افزایش نرخ بهره حقیقی‌تر. کاهش این نرخ در میان مدت و بلند مدت نابود کننده صنعت و فعالیت اقتصادی ایران و ایرانی از جمله بورس است. کدام کشوری را سراغ دارید که شرکت‌هایش با تورم بتواند پایدار باقی بماند. در کشور ما متاسفانه همه چیز ذی نفع دارد. تورم ذی نفع دارد، ملک ذی نفع دارد، بورس ذی نفع دارد. طلا و …

او در ادامه توضیح می‌دهد: اقتصاد کلان با نگاه ذی نفعانه کنترل نمی‌شود. اولین چیزی که در مملکت ما باید اتفاق بیفتد، کاهش تورم است. تا تورم کاهش نیابد و زیر  ۵ تا ۸ درصد نیاید، پیش بینی پذیری کسب و کارها، چرخه‌های عملیاتی کسب و کارها، مدل‌های عملیاتی سرمایه در گردش کسب و کارها، مدل استراتژی تامین مالی کسب و کار‌ها و استراتژی سرمایه گذاری کسب و کار‌ها دچار مشکل می‌شوند، از جمله شرکت‌های بورسی که در حال حاضر این اتفاق برایشان افتاده است.

به باور پیمان مولوی این شرکت‌ها باید تامین سرمایه در گردش انجام دهند تا بتوانند ادامه دهند اما خیلی‌هایشان دیگر دسترسی ندارند، به این دلیل که عده‌ای از تئوریسین‌ها گفتند وام نمی‌دهیم تا نقدینگی بالا نرود. در صورتی که نرخ بهره باید مثل همه جای دنیا افزایش پیدا می‌کرد. مانند آمریکا که در یک برهه کوتاه توانست نرخ بهره را از ۳.۲۵ به نزدیک ۵.۵ و تورم را از نزدیک ۹ درصد به ۳ درصد رساند.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی بورس در هفته آینده/ بازار سرمایه تشنه نقدینگی است


نیاز به اصلاح سیستم پولی

به گفته این کارشناس بورس، این اتفاق در آمریکا با یک سیاست پولی اتفاق افتاد. سیاست پولی شوخی نیست که عده‌ای بگویند این بازار ضرر می‌کند، یا دیگری ضربه می‌خورد. دقیقا همین سیاست بود که باعث شد یک بار در دولت قبل بورس به یک عددی برسد که تا امروز هم از باتلاق آن نتواند خارج شود. نرخ بهره حقیقی بین بانکی را از ۱۸ درصد به ۸ درصد رساندند و کسی نمی‌تواند حواشی آن را جمع کند. نزدیک ۶ سال است از آن اتفاق می‌گذرد و ما همچنان در همان باتلاق در حرکتیم. اقتصاد ایران نیازمند یک سیاست پولی منسجم است. این هم یک زمانی دارد. ۳ ماه، ۶ ماه، ۱ سال. اما بعدش چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ تا تحریم‌ها برقرار است اقتصاد ما همین مسیر را طی خواهد کرد.

پیش بینی بورس در بلند مدت

مولوی در پاسخ به پیش بینی آینده بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: بازار سرمایه هم دیر یا زود به تورم خواهد رسید. گرافش به نقطه‌ای خواهد رسید که با تورم تلاقی خواهد کرد و حتی ممکن است از آن رد شود. اما بازار‌ها رولر کستر بوده و در حال تقسیم منابع هستند. در حال حاضر هم با روش‌های مالیاتی که دولت دارد، با مسیری که اقتصاد ایران دارد اغلب مردم دنبال خرید ملک، طلا و مواردی هستند که نقدشوندگی بالایی داشته باشد تا سهام.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی