خبر

نگاهی به وضعیت بازار آهن

نگاهی به وضعیت بازار آهن

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، پایان هفته گذشته بازار آهن و فولاد همچنان با ثبات و آرامش در کلیه زیرمجموعه‌ها همراه بود و قیمت روز آهن در شماری از مبادی فروش روند کاهشی داشت.

روز پنجشنبه بازار ارز نیز نسبتا ثابت اعلام شد و قیمت دلار همچنان در مرز کانال ۴۹ هزار تومانی قرار داشت و در پایان روز هم هر دلار حدود ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن
روز نیمه تعطیل پنجشنبه کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی قیمت روز میلگرد در شماری از مبادی فروش همچنان تداوم داشت و کف قیمت میلگرد در محدود ۲۳۵۰۰ تا ۲۴۵۰۰ تومان قرار داشت. تعداد کثیری از کارخانه‌ها هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

انواع ورق‌های سرد و گرم نیز نسبتا ثابت اعلام شدند و قیمت ورق سیاه، قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم بدون تغییر بودند. قیمت انواع نبشی و ناودانی و سپری هم در کلیه مبادی فروش ثبات اعلام شدند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه فروشی و کیلویی ثابت بود، قیمت پروفیل مبلی، پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها هم بدن تغییر قیمت عرضه شدند و قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم تغییری نداشتند.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است امروز حدود یک میلیون و ۹۷۰ هزار و ۸۳۹ تن محصول فولادی عرضه می‌شود. از این میزان حدود ۹۴ هزار و ۹۳۰ تن شمش عرضه می‌شود که قیمت آن ۲۲ هزار و ۲۵۰ تومان تعیین شده است. قیمت شمش بلوم در عرضه امروز کاهش ۰/۷ درصدی دارد و حجم آن نیز حدود ۰.۱ درصد کاهشی است.

همچنین حدود ۱۳۵ هزار و تن آهن اسفنجی عرضه می‌شود که نرخ این محصول نیز در هر کیلو حدود ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان در نظر گرفته شده است. گفتنی است میلگرد آلیاژی و کلاف، ناودانی، میلگرد ساده، ورق سرد خودرو و لوازم خانگی و سنگ آهن نیز از جمله محصولات بورسی امروز است.

طبق آمار قیمت آهن اسفنجی نسبت به شمش فولادی در هفته گذشته حدود ۶۰ درصد برآورد شد درحالی که این رقم در دو هفته اول تیرماه ۶۱ درصد بود. گفتنی است از علل کاهش این شاخص محدودیت مصرف و قطعی برق فولادسازان است طوری که در هفته‌های اخیر این شاخص از ۶۵ به ۶۰ درصد رسیده است.

همچنین فاصله قیمتی شمش و میلگرد هم با اینکه تقاضا به شدت ضعیف گزارش می‌شود در هفته گذشته ۱۱ درصد گزارش شد در حالی که در سه هفته گذشته این رقم روی ۱۰ درصد ثابت بود.

براساس گزارش‌ها پس از افزایش دوبرابری نرخ گاز شرکت‌های پتروشیمی از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان توسط دولت، اعتراض شماری زیادی از سهامداران را برانگیخت، به طوری که در نامه‌ای سرگشاده اعتراض خود را به رئیس جمهور اعلام کرده و این تصمیم را با وعده‌های انتخابی وی در تضاد و تناقض دانستند.

از جمله تبعات این تصمیم می‌توان به کاهش حاشیه سود شرکت‌های این حوزه و خروج سرمایه‌گذاران خرد اشاره کرد؛ از همین رو رکود بیشتری نیز بر بازار سایه افکند. اما با این حال و پس از اعلام نارضایتی سهامداران هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی