خبر

نرخ ارز در حباب جو منفی بازار / حذف ارز ترجیحی شوکی برای متغیر‌های اقتصادی

نرخ ارز در حباب جو منفی بازار / حذف ارز ترجیحی شوکی برای
متغیر‌های اقتصادی

349494 401 - نرخ ارز در حباب جو منفی بازار / حذف ارز ترجیحی شوکی برای
متغیر‌های اقتصادی
اقتصاد۲۴– بازار ارز کشور در روز‌های اخیر شاهد پیشروی قیمت اسکناس آمریکایی بوده است. در این میان برخی از فعالان بر این باورند که با ادامه روند فعلی بازار خریداران جدیدی وارد بازار خواهند شد.

چرا قیمت دلار افزایشی شد؟

«علیرضا عباسی»، کارشناس بازار ارز با اشاره به افزایش نرخ ارز در روز‌های اخیر به اقتصاد ۲۴ گفت:«در بخش تقاضای ارزی ما شاهد افزایش تقاضا واقعی ارز برای بخش تجاری و سایر بخش‌ها هستیم که این مساله باعث شده است در روز‌های گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد شاهد افزایش قیمت ارز در بازار باشیم. از سوی دیگر تورم انتظاری در جامعه بالا رفته و این مساله سبب افزایش نرخ ارز می‌شود. متاسفانه در هفته‌های اخیر پالس‌های مثبت برجامی کاهش یافت و روند مذاکرات فرسایشی شده است. البته در روز‌های اخیر دوباره صحبت از سرگیری گفتگو‌ها شده که این موضوع می‌تواند امید به توافق برجام را افزایش بدهد، اما همچنان جو منفی حاکم بر بازار مبنی بر احتمال عدم توافق وجود دارد و این مسئله باعث شده است که تورم انتظاری افزایش پیدا کند و بازار همچنان گوش به زنگ خبر‌های خارجی باشد.»


بیشتر بخوانید: افزایش شبانه قیمت دلار /خریداران جدید وارد بازار ارز می شوند؟


وی با ارزیابی نرخ ارز در ماه‌های آتی افزود:«یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ ارز، افزایش حجم نقدینگی است. به هر حال دلار هم یک کالا بوده و هر قدر که حجم پول در گردش جامعه افزایش یابد طبیعتاً تقاضای بیشتری با نرخ‌های بالاترین برای دلار در نظر گرفته می‌شود. باید بدانیم که حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد، اما وضعیت سایر متغیر‌های پولی و مالی کشور به همین صورت فعلی باشد ما با یک روند افزایش نرخ ارز در آینه روبه‌رو خواهیم بود و همچنان دلار در کانال بالا باقی می‌ماند.»

تک‌نرخی شدن ارز هزینه‌هایی دارد

عباسی با اشاره به حذف ارز ترجیحی ادامه داد:«حذف ارز ترجیحی مساله بسیار مهمی است که در اقتصاد ایران اتفاق افتاد و باید خیلی زودتر از این اتفاق می‌افتاد، اما طبیعتاً این اقدام یک شوک جدید به متغیر‌های اقتصادی در داخل ایران وارد می‌کند. حرکت دولت به سمت آزادسازی قیمت‌ها هزینه‌هایی دارد که یکی از این هزینه‌ها تصویر و تصور گران شدن کل کالا‌ها در اقتصاد ایران هست؛ بنابراین انتظار برای دلار به عنوان یک کالا این است که دچار یک جهش قیمتی شود، به همین دلیل در روز‌های اخیر و بعد از خبر حذف ارز ترجیحی دلار با خیز بیشتری در کانال صودی قرار گرفت. به هر صورت برای پیش‌بینی نرخ ارز در روز‌های آتی باید منتظر خبر‌های جدید داخلی و خارجی باشیم.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی