خبر

استیضاح وزیر صمت به سود بورس است؟

استیضاح وزیر صمت به سود بورس است؟

361038 734 - استیضاح وزیر صمت به سود بورس است؟

اقتصاد۲۴– بورس تهران معاملات امروز را در حالی با تابلو‌های سبز به پایان رساند که روز گذشته استیضاح وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. سهام خودروسازان با جهشی قابل توجه و معنی‌دار در طول معاملات پیشتازی خود را در بازار تثبیت کردند. به باور بسیاری از سهامداران، این اتفاق واکنشی مثبت به انتشار خبر استیضاح سیدرضا فاطمی امین در مجلس است.

بورس تهران امروز دوشنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۱ با تابلو‌های سبز به کار خود پایان داد. شاخص کل بورس با رشدی بالغ بر ۱۲۸۶ همراه شد و در محدوده یک میلیون و ۵۴۷ هزار واحدی معاملات را به پایان رساند.

شاخص هم‌وزن نیز به تبعیت از شاخص کل رشدی ۱۲۲۳ واحدی را تجربه کرد و در محدوده ۴۲۶ هزار واحد تثبیت شد.


بیشتر بخوانید: صفر تا صد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز تفاوت چندانی نسبت به روز گذشته نداشت و در همان محدوده چهار هزار میلیارد تومانی به کار خود پایان داد.

از استیضاح وزیر صمت تا نامه‌نگاری قربانزاده

همانطور که پیش‌بینی می‌شد واکنش بازار سهام نسبت به انتشار خبر اعلام وصول استیضاح وزیر صمت مثبت بود. روند نوسانات شاخص بورس در طول روز حاکی از وجود جو خوشبینی در بین اهالی بازار است. بسیاری از سهامداران خودرویی امروز شاهد میدان‌داری سهام خود در بازار بودند. به اعتقاد کارشناسان، این اتفاق به دلیل قوت گرفتن احتمال استیضاح وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی رقم خورده است.

استیضاح وزیر صنعت در مجلس کلید خورد

البته عده زیادی از ناظران حوزه صنعت کشور اعتقاد دارند فاطمی‌امین پیش از آنکه موعد جلسه استیضاح فرا برسد، وزارت را ترک می‌کند. اما یافته‌های تجارت‌نیوز از مجلس نیز حاکی از بالا بودن احتمال استیضاح شدن وزیر صمت در موعد مقرر است. در واقع اگر فاطمی‌امین پیش از استیضاح هم استعفای خود را تقدیم رییس‌جمهوری نکند، احتمالا باید به‌زودی با پست فعلی خود وداع کند.

این استیضاح در حالی رخ می‌دهد که سیاست‌های اتخاذ شده توسط وزیر صمت در حوزه خودرو، موجبات نارضایتی سهامداران را فراهم کرده بود. موضوع ممانعت از عرضه خودرو در بورس و قیمت‌گذاری دستوری توسط وزیر صمت از جمله موارد اعتراضی بوده است.

سیگنال یک استیضاح

البته پیشتازی امروز خودرویی‌ها فقط به دلیل خبر استیضاح فاطمی امین نبود، چراکه نامه رییس سازمان خصوصی‌سازی هم تاثیر زیادی در تقویت این روند داشت. در این نامه که حسین قربانزاده خطاب به فاطمی‌امین نوشته، بر ارزنده بودن سهام خودرویی دولت تاکید کرده است.

بسیاری از سهامداران بر این باورند که این نامه در آستانه خداحافظی فاطمی‌امین با وزارت، سیگنالی قوی برای جهش ارزش سهام خودرویی‌ها خواهد بود. در واقع می‌توان گفت بورسی‌ها نه تنها از این استیضاح استقبال می‌کنند بلکه بازار نیز نشانه‌های مثبتی از این اتفاق را بروز می‌دهد. هرچند اینکه چه کسی جایگزین سیدرضا فاطمی‌امین می‌شود نیز از جمله نکات تعیین کننده است. اما به نظر می‌رسد فعلا تغییر وزیر صمت برای سهامداران اولویت بالاتری دارد.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی