خبر

مردم در بورس سرمایه گذاری کنند؟ /سه اهرم بازدارنده سرمایه گذاری در بورس

مردم در بورس سرمایه گذاری کنند؟ /سه اهرم بازدارنده سرمایه
گذاری در بورس

344053 105 - مردم در بورس سرمایه گذاری کنند؟ /سه اهرم بازدارنده سرمایه
گذاری در بورس

اقتصاد۲۴مریم بهنام راد– این روز‌ها بازار سرمایه میل به صعود دارد، اما برخی عوامل مانع شتاب گیری بورس شده است. به گفته کارشناسان اگر دخالت مسوولین و تغییرمداوم قوانین کاهش یابد می‌توان انتظار افزایش روند بورس را در سال جاری داشت. اگر مسوولین در بورس دخالت نکند این بازار در چهار ماه آینده صعودی می‌ماند.

درهمین خصوص نازنین خالقی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ وضعیت بورس را چنین تشریح کرد؛ با توجه به رکود بیش از یکسال در بازار سرمایه که تنها یک رشد مختصرو مقطعی در بهار و تابستان ۱۴۰۰ تجربه شد؛ امروز استقبال سرمایه گذاران به شناسه سود‌های کوتاه مدت‌تر و عدم تمایل آن‌ها به حضور در بازار در شرایط بلند مدت‌تر طبیعی است.

344054 314 - مردم در بورس سرمایه گذاری کنند؟ /سه اهرم بازدارنده سرمایه
گذاری در بورس

وی ادامه داد: سه اهرم سیاست خارجی، شرایط منطقه‌ای وهمسایگان و سیاست‌های داخلی مانند قوانین و مقررات، بازدارنده سرمایه گذاران برای اعتماد به بورس است. هر زمانی که سرمایه گذاران قصد اعتماد به بازار را دارند، تأثیرات یکی یا هر سه اهرم مانع این اعتماد سازی می‌شود.

خالقی با تأکید براینکه به غیر از ادامه رخوت سرمایه گذاران در بازار سرمایه، ابهام در سیاست‌های خارجی کشور و شرایط جنگی در منطقه وضعیت حضورسهامداران در بورس آن هم به مدت طولانی را به چالش کشانده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ درکنار عوامل تأثیر گذار خارجی، ریسک‌های سیستماتیک ازجمله قوانین و مقررات در داخل کشور که در در بازه دوسال گذشته بسیار دستخوش تغییر بوده است بسیاری از سرمایه گذاران را با ابهام جدی جهت سرمایه گذاری طولانی در بازار مواجه کرده است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران به دلیل تغییرات زیاد در قوانین تمایلی کمتری به خرید برخی سهام‌های هرچند سود آوردارند. اما در این شرایط شاخص به سطح مقاوتی خود رسیده و نیاز به دست به دست شدن سهام در بازار دارد که با این استدلال و در ادامه این روند تا ۱۶۰۰ شاخص در بورس دور از ذهن نیست و این شرایط اتفاق خواهد افتاد. به جزاینکه ریسک تغییر قانون و مقررات باعث تغییر بنیادی دربرخی از صنایع مادرکشور شود و یا به سیاست‌های خارجی کشوربه طور غیر قابل پیش بینی پارامتری اضافه شود.


بیشتربخوانید:حال بورس خوب می‌ماند اگر…


به اعتقاد این تحلیلگر بازار سرمایه؛ موضوع مهم تأثیرگذار بر بازار سرمایه نرخ ارز است که در سال جاری کاهش قیمت دلار قابل پیش بینی نیست و از آنجا که شرکت‌های بزرگ بورس صادرات محورهستند از این زاویه دچار تکان‌های منفی و اثرات منفی سود آورنخواهند بود، بلکه انتظار دلار بالای ۳۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ را دارند.

خالقی وضعیت بازار در سال جاری را پیش بینی کرد و گفت: اگر دولت مردان و قانون مند‌ها قوانین را یکشبه و یکباره تغییر ندهند وباعث بروز ریسک‌های سیستماتیک در بازار نشوند؛ در سال جاری خطری متوجه بازار سرمایه نیست.

وی تصریح داشت: در حال حاضر سهام‌های ارزنده در بازار زیاد هستند و پیدا کردن این سهام‌ها که منتظر فرصتی برای عرضه با قیمت ذاتی می‌باشند، کار سختی نیست. البته رشد پایه پولی و نقدینگی، تورم، تداوم تحریم‌ها و بسیاری موارد دیگر از جمله بحران‌های امروز کشور است که می‌توانند بر بازار سرمایه اثر گذار باشند، اما واقعیت، اعتماد سازی در بازار و جلب اعتماد سرمایه گذاران است.

344055 496 - مردم در بورس سرمایه گذاری کنند؟ /سه اهرم بازدارنده سرمایه
گذاری در بورس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی