خبر

هزینه تولید در بخش معدن تا پنج برابر بیشتر از کشورهای همسایه!

هزینه تولید در بخش معدن تا پنج برابر بیشتر از کشورهای
همسایه!

بهنازصفری؛ بازار: طی سالهای اخیر بخش معدن و صنایع معدنی با چالش های گوناگونی مواجه شده است، اما از جمله مشکلاتی که این بخش اقتصادی چند سالی است با آن دست به گریبان است، بالارفتن هزینه های تولید برای بخش معدن و صنایع معدنی است.

کارآفرینان و فعالان بخش معدن معتقدند از یک سو به خاطر مساله تحریم، ورود ماشین آلات به سختی و کندی انجام می شود. این درحالی است که برای ورود ماشین آلات سنگین باید هزینه ای چندین برابر بیشتر از قیمت واقعی پرداخت شود که این مساله فعالان بخش معدن را با چالش، کمبود نقدینگی و افزایش هزینه تولید مواجه کرده است.

درنتیجه با بالا رفتن هزینه های جانبی تولید و استخراج در بخش معدن و صنایع معدنی رغبت سرمایه گذاری در این بخش اقتصادی کاهش می یابد. چرا که سرمایه گذاران به درستی درک کرده اند از یک سو سنگ اندازی در این بخش زیاد است و از سوی دیگر با وجود مشکلات مالی فراوان و کمبود تجهیزات مورد نیاز، افزایش حقوق دولتی هم هر ساله وجود دارد که مانع سود دهی بخش معدن می شود.حل چنین مشکلاتی بر عهده دولت و مسوولان مربوطه است که با راهکارهای مختلف انگیزه سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی را افزایش دهند.

در این رابطه تحلیل بازار با سیامک حاج سید جوادی، کارشناس بخش معدن گفت و گویی انجام داده است که در پی می آید.

عمده ترین چالشی که در بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد، مساله ماشین آلات معدنی است. برای تهیه ماشین آلات سنگین پولی که باید پرداخت کنیم، سه برابر ارزشی است که در بازارهای واقعی وجود دارد

*عمده ترین چالشی که در بخش سرمایه گذاری دربخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد چیست؟ لطفا در این رابطه توضیح بدهید؟

عمده ترین چالشی که در بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد، مساله ماشین آلات معدنی است. برای تهیه ماشین آلات سنگین پولی که باید پرداخت کنیم، سه برابر ارزشی است که در بازارهای واقعی وجود دارد. مثلا اگر قرار باشد یک دستگاه را در بازارهایی مثل ترکیه و دبی صدهزار دلار خریداری کنیم، همین ماشین آلات در ایران به قیمت ۳۰۰ هزار دلار به دستمان می رسد که این مساله به تنهایی خودش معضل بزرگی برای صنف معدن و صنایع معدنی است.

*در واقع با گران خریدن ماشین آلات سود سرمایه گذران بخش معدنی کاهش می یابد؟

بله دقیقا همین طور است. یعنی، سه برابر بودن قیمت سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات، در واقع نقطه ی سربه سری را بالا می برد. یعنی سود تولید کننده و فعالان این بخش بسیار کاهش می یابد، یعنی باید سرمایه خیلی بیشتری را صرف کنند تا بتوانند ماشین آلات سنگین را وارد کشور کنند. این درحالی است که در کشورهای همسایه چنین شرایطی وجود ندارد.

هرچه تجهیزات مورد نیاز در بخش معادن و صنایع معدنی با قیمت بیشتری به دست تولید کننده برسد به همان نسبت سود او کاهش یافته و از سوی دیگر انگیزه های سرمایه گذاری نیز از بین می رود.

تمامی ماشین آلات و اقلام مصرفی تولید در بخش معدن و صنایع معدنی ،هزینه هایش در ایران سه تا پنج برابر بیشتر از سایر کشورها است که این افزایش قیمت ها بسیار چشم گیر بوده و برای فعالان این حوزه مشکلات مالی فراوانی ایجاد می کند

* آیا در بخش تامین لوازم یدکی ماشین آلات هم با مشکل و چالش خاصی روبه رو می شوید؟

قیمت لوازم یدکی و اقلام مصرفی تولید هم به نسبت افزایش قیمت ماشین آلات بالا می رود. مثل لاستیک ها، زنجیرها، بیل مکانیکی، که هزینه این ها گاهی تا چهار یا پنج برابر قیمت بازارهای کشورهای همسایه می شود. درنتیجه تمامی ماشین آلات و اقلام مصرفی تولید در بخش معدن و صنایع معدنی ،هزینه هایش در ایران سه تا پنج برابر بیشتر از سایر کشورها است که این افزایش قیمت ها بسیار چشم گیر بوده و برای فعالان این حوزه مشکلات مالی فراوانی ایجاد می کند.

از سوی دیگر وقتی افراد در بخش معدن سرمایه گذاری می کنند، باید حقوق دولتی و تمام چیزهایی که به معادن مربوط می شود را برای هر تن تولید پرداخت کنند. گاهی اوقات حقوق دولتی حتی تا ده درصد هم افزایش می یابد که این موضوع هم فشار مالی مضاعفی را برای کارآفرینان بخش معدن ایجاد می کند.

بنابراین فعالان بخش معدن از یک سو با چالش بزرگ تهیه ماشین آلات به روز دنیا مواجه هستند که مجبورند برای پیشرفت کارهایشان با چندین برابر قیمت بیشتر، ماشین وارد کنند. از سوی دیگر هم هر ساله با افزایش حقوق های دولتی مواجه هستند که این دو مورد کار را در بخش معدن و صنایع معدنی بسیار سخت کرده است. تامین لوازم یدکی ماشین آلات هم به تنهایی خودش پروسه های طولانی و هزینه آفرین است که فعالان این بخش چاره ای جز تحمل این فشارها ندارند.

دولت به میزان بسیار کم سوخت در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. بنابراین فعالان این بخش مجبور هستند به جز سهمیه دولتی به طرق دیگر هم سوخت تامین کنند که این مساله هم کار بسیار سخت و وقت گیری است و هم این که به نوعی قاچاق به حساب می آید

* آیا در بخش سوخت ماشین آلات معدنی هم با مشکل تامین سوخت مواجه هستید؟

بله متاسفانه مساله سوخت ماشین آلات سنگین از دیگر چالش هایی است که بخش معادن و صنایع معدنی کشور بسیار با آن مواجه هستند. زیرا دولت به میزان بسیار کم سوخت در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. بنابراین فعالان این بخش مجبور هستند به جز سهمیه دولتی به طرق دیگر هم سوخت تامین کنند که این مساله هم کار بسیار سخت و وقت گیری است و هم این که به نوعی قاچاق به حساب می آید.

درحالی که دولت باید به اندازه کافی سوخت در اختیار تولید کنندگان قرار دهد تا بخش تولید فعالیتش را بیشتر کرده و دچار رکود نشود. زیرا اگر سوخت ماشین آلات تامین نشود، یا کار می خوابد یا این که باید از راه های غیرقانونی سوخت تامین شود ،که هر دوی این ها روش های غیرمعقولانه است، ولی تولیدکنندگان برای ادامه کار چاره ای جز این ندارند.

تمامی این مشکلات باعث می شود سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی با مشکلات زیادی روبه رو شده و رغبت کمتری برای ورود به این بخش وجود داشته باشد. زیرا سرمایه گذار به این فکر می کند که با آغاز فعالیت های معدنی باید با مشکلات زیادی روبه رو شود و برای تامین نیازهای مهم و اساسی دغدغه های زیادی را پشت سر بگذارد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی