خبر

گزارش مرکز آمار از تورم بازار اجاره مسکن

گزارش مرکز آمار از تورم بازار اجاره مسکن

370981 868 - گزارش مرکز آمار از تورم بازار اجاره مسکن

اقتصاد۲۴– مرکز آمار اخیرا گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیر ١۴٠١ را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، در ماهی که گذشت، روند تورم نقطه‌ای در بازار اجاره مسکن، در سطح کشور و مناطق شهری و روستایی کاهشی و تورم ماهانه و سالانه افزایشی بود.

در خرداد، اما تورم ماهانه برای خانوار‌ها در سطح کشور و مناطق شهری کاهشی و نرخ تورم نقطه‌ای و سالانه آن افزایشی بود. هر سه نرخ تورم برای خانوار‌های مناطق روستایی صعودی به ثبت رسیده بود.

آمار‌ها در مورد اجاره چه می‌گویند؟

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه بخش اجاره مسکن (درصد تغییر عدد شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به عدد شاخص ماه قبل آن)، در ماه تیر ۱۴۰۱، افزایشی بوده است. این رقم در آخرین گزارش مرکز آمار، ۳،۸ درصد ثبت شده، در حالی که در خرداد ۲،۳ درصد بوده است. مقایسه دو عدد، افزایش ۶۵،۲۲ درصدی را در تورم ماهانه، نشان می‌دهد. در حالی که این شاخص در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت هشت درصد کاهش یافته بود.

اما نرخ تورم نقطه‌ای (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل)، در چهارمین ماه سال جاری، ۳۱،۴ درصد بوده است. این رقم در خرداد ۳۱،۷ درصد اعلام شد. مقاسه دو عدد، کاهش ۰،۹۵ درصدی را در نرخ تورم نقطه‌ای بخش اجاره مسکن نشان می‌دهد. این شاخص در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت ۴،۲۸ درصد افزایش یافته بود.


بیشتر بخوانید: قیمت‌های باورنکردنی اجاره مسکن در تهران


همچنین، نرخ تورم سالانه، نیز شاخص مهمی در بررسی تحولات بازار اجاره مسکن محسوب می‌شود. این رقم، گویای درصد تغییر در میانگین اعداد شاخص قیمت، در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه این بخش، در تیر سال ۱۴۰۱ به ۲۷،۹ رسید.

مرکز آمار، این رقم را در خرداد سال جاری، ۲۷،۳ درصد اعلام کرده بود. این به معنای افزایش ۲،۲۰ درصدی، در نرخ تورم سالانه بخش اجاره مسکن است. این شاخص در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت ۱،۴۹ درصد افزایش یافته بود.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی