خبر

مسئول وضعیت فعلی بورس کیست؟

مسئول وضعیت فعلی بورس کیست؟

366848 140 - مسئول وضعیت فعلی بورس کیست؟

اقتصاد۲۴- شاخص کل بورس از مرداد ماه سال ۱۳۹۹ روند نزولی به خود گرفت و همچنان بورس روی مدار اصلاح است. این سقوط بورس دلایل مختلفی داشت، اما مقصر ریزش بورس چه کسی است؟

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه گفت: اتفاقی که در بورس رخ داده تقریبا از دولت قبل شروع شده و در دولت جدید اتفاق خاصی در بهبود وضعیت رخ نداده است. بعضا به دلیل عدم آگاهی که در تیم اقتصادی دولت سیزدهم وجود دارد باعث شده که این در واقع وضعیت اسفناکی که در بازار سرمایه به وجود آمده همچنان ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: برای همه روشن شد در دولت قبلی با بالا بردن کاذب قیمت‌ها و فروش سهم‌ها، یک بخشی از کسری بودجه و هزینه‌های دولت رفع شد. در شرایطی عادی بازار دولت باید در جهت بهبود بازار سرمایه باید قدم بردارد اما؛ بار‌ها مسوولین دولتی گفتند که بورس ویترین اقتصادی کشور است.

ریسک‌های بورس کدام‌اند؟

فلاحیان تشریح کرد: در یکسال اخیر که از عمر دولت سیزدهم گذشته، ریسک‌های مختلفی وارد بازار سرمایه شده است. برخی از ریسک‌ها شامل بحث لغو قیمت بازار شرکت‌های خودروسازی، عوارض روی صنایع صادراتی شرکت‌ها و در نهایت طولانی شدن بحث برجام آُسیب‌های زیادی به بازار سرمایه زده است.


بیشتر بخوانید: چشم انداز مبهم بورس با حذف ارز ترجیحی


این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بحث قیمت‌گذاری دستوری نیز در دولت سیزدهم روی بازار مجددا اعمال شده است. برای مثال خبر می‌آید که سیمان کیسه‌ای ۵۰ هزار تومان می‌شود یا خودور باید با فلان قیمت خاص باید به فروش برسد. از سوی دیگر اخباری مبنی بر واگذاری بورس کالا به وزارت صمت منتشر می‌شود. به عقیده من سازمان بورس باید به شدت مقاومت کند.

وی با اشاره به قیمت دلار بیان کرد: اختلاف قیمت بین دلار آزاد و نیمایی نیز تاثیر منفی روی بازار سرمایه دارد. سرمایه‌گذاران با توجه به اتفاقات تردید در خرید و فروش سهام دارند.

فلاحیان در نهایت گفت: اگر تمامی این عوامل را کنار هم بگذاریم می‌بنیم که یک فضای ناامنی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به وجود آروند.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی