خبر

مبلغ سود سهام عدالت امسال مشخص شد

مبلغ سود سهام عدالت امسال مشخص شد

374185 306 - مبلغ سود سهام عدالت امسال مشخص شد

اقتصاد۲۴– ثبت نام جاماندگان سهام عدالت، در سال ۱۴۰۱، انجام شد. بابت اینکه جاماندگان سهام عدالت به کجا مراجعه کنند، واگذاری این سهام، به صورت اینترنتی، از طریق سامانه سهام عدالت، صورت می‌پذیرد. علی رغم جمعیت عظیمی که موفق به ثبت نام، برای دریافت این سهام شدند. رونق بی سابقه بازار سرمایه که متشکل از بازار بورس و فرابورس می‌باشد، سبب شده تا جاماندگان سهام عدالت، تمایل به فعالیت در این بازار پیدا کنند که از جمله آن ها، جاماندگان سهام عدالت از ثبت نام اولیه بود. برای جاماندگان سهام عدالت، تصمیم گیری‌ها در این خصوص ادامه دارد. سود جدید سهام عدالت واریز شد. ارزش سهام عدالت امروز مشخص شد.

پیمان حدادی، با اشاره به برگزاری مجامع برخی شرکت‌ها، خبر داد: بر اساس میزان سودی که در این مجامع تقسیم شده، سهم سود سهام عدالت نیز مشخص است. بر این اساس مجامع برخی شرکت‌ها نیز طی دو ماه آینده برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به سودی که در مجامع پیش رو تقسیم می‌شود، امسال سود سهام عدالت حدود دو برابر سود سال قبل باشد.

وی در ادامه گفت: در واقع سال گذشته مشمولانی که ارزش اولیه سهام آن‌ها یک میلیون تومان بود، حدود یک میلیون تومان و افرادی که ارزش اولیه سهام آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان بود حدود ۵۵۰ هزار تومان سود گرفتند. بر این اساس امسال احتمالا یک میلیون تومانی‌ها دو میلیون تومان و ۵۵۰ هزار تومانی‌ها، بیش از یک میلیون تومان سود دریافت کنند.

دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد زمان پرداخت سود سهام عدالت نیز توضیح داد: زمان پرداخت به این بستگی دارد که شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود‌هایی که در مجمع مصوب کرده‌اند را چه زمانی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی منتقل کنند و سپرده‌گذاری بر اساس مصوبه شورای عالی بورس سود‌ها را پرداخت کند.

حدادی تاکید کرد: در نتیجه تا زمانی که مجامع همه شرکت‌ها برگزار و سود تقسیم شده به شرکت سپرده‌گذاری واریز نشود، سود سهام عدالت نیز پرداخت نمی‌شود.

مبلغ وام سهام عدالت بانک ملی

این رقم در حالی است که برخی بانک‌ها از جمله بانک ملی اعلام کرده‌اند که مبلغ وام سهام عدالت بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان است که به متقاضیان پرداخت می‌شود.

اما نکته مهم این است که همه دارندگان سهام عدالت نمی‌توانند این وام را دریافت کنند.

اولین شرط دریافت این وام، داشتن حساب در بانک ملی است. پس از آن متقاضیان می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های بانک درخواست وام خود را ثبت کنند.

دومین شرط این است که متقاضی باید کارت ملی هوشمند داشته باشد.

ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت یکی دیگر از شروط مهم است.

همچنین تنها افرای می‌توانند وام سهام عدالت بانک ملی را دریافت کنند که هیچ سهمی از سبد سهام عدالت خود را نفروخته باشند. اگر مشمولان حتی یک سهم از پرتفوی خود را فروخته باشند، نمی‌توانند وام را دریاف کنند.

جز این، این وام تنها به دارندگان سهامی تعلق می‌گیرد که مشمول یارانه باشند.

شرایط بازپرداخت وام سهام عدالت

اگر متقاضی دریافت وام، بتواند آن را یک ماهه تسویه کند، هیچ سودی به این وام تعلق نمی‌گیرد. اما در حالت کلی اقساط این وام ۳۶ ماهه است و با کارمزد ۱۸ درصد محاسبه می‌شود.

نکته مهمی که درباره وام سهام عدالت بانک ملی وجود دارد این است که این وام در قالب نقدی نیست و در قالب کارت اعتباری است. اما نه کارت اعتباری فیزیکی. بلکه در قالب نشان بانک است و فقط برای خرید از فروشگاه‌های افق کوروش، رفاه، وین مارکت و پذیرندگان دستگاه پوز سداد که QR code دارند خرید کنند.

مجامع سهام عدالت تشکیل می‌شود؟

سه خردادماه سال جاری بود که شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای، از تداوم تعلیق نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس، حداقل تا تاریخ ٣١ شهریورماه امسال خبر داد. همچنین بنابر جلسه ۹ اسفندماه سال ١۴٠٠ شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بازگشایی نماد معاملاتی همه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی پس از ارائه مدل پیشنهادی جهت بازبینی آیین نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت به شورا، انجام خواهد شد و خرید و فروش آن تا زمان تغییر آیین‌نامه معاملات سهام عدالت در شورای عالی بورس و تعیین نحوه برگزاری مجامع این شرکت، امکان‌پذیر نیست.


بیشتر بخوانید: خبر مهم برای متقاضیان وام


بنابر اعلام پیمان حدادی، دستیار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز، با توجه به اختلافات بین نهاد‌های مرتبط و سازمان‌های مربوطه در مورد نوع مالکیت و مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که نیاز به بررسی بیشتر و اصلاحات احتمالی آیین‌نامه اجرایی آزاد‌سازی سهام عدالت دارد، تصمیم شورای عالی بورس بر این شد فعلا نماد‌های این شرکت‌ها بسته باشند و تا زمانی که این آیین‌نامه اصلاح نشود، مجامع برگزار نخواهد شد.

لازم به ذکر است که سال گذشته، مجامع نوبت اول برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شد، اما به حد نصاب نرسیدند. یعنی ۵۰درصد به علاوه یک سهم در مجمع حاضر نشدند. بنابراین، این مجامع به نوبت دوم رسید.

درواقع، بازگشایی نماد‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی زمانی رخ می‌دهد که مجامع این شرکت‌ها به درستی برگزار شود و در مورد سهامداران عدالت با روش مدیریت مستقیم نیز، سازمان بورس و اوراق بهادار باید تعیین تکلیف کند. مرجع اصلی تعیین مقررات سهام عدالت، شورای عالی بورس بوده و از ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰ به بعد، هیات مدیره آن دسته از شرکت‌های سهام عدالت استانی که مجامع آن‌ها برگزار نشده است، از سوی شورای عالی بورس تعیین می‌شود.

دریافت وام با سهام عدالت چگونه است؟!

در هفته گذشته، سامانه الکترونیک توثیق سهام برای دریافت وام رونمایی شد. در حال حاضر همه افرادی که دارای سهام هستند و هم افرادی که دارای سهام عدالت هستند، می‌توانند با توثیق سهام خود، وام دریافت کنند.

سمیه محمدی مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در زمینه دریافت وام یا کارت اعتباری از طریق سهام عدالت می‌گوید: متقاضیان دریافت کارت اعتباری می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاع مشتریان بازار سرمایه (سجام) در این سامانه ثبت‌نام، احراز هویت و پس از نهایی شدن فرآیند ثبت‌نام در سجام با مراجعه به نرم‌افزار بانک ملی ایران درخواست توثیق خود را ثبت کنند.

محسن خدابخش، عضو هیات مدیره سازمان بورس نیز در مورد اینکه تاکنون چه تعدادی از سهامداران عدالت از این سهام به عنوان وثیقه وام استفاده کرده‌اند، گفت: ۳۵۰ هزار نفر توانسته‌اند با وثیقه سهام عدالت از وام‌های بانکی استفاده کنند و بر اساس گزارشی که شبکه بانکی ارائه کرده است، نکول و عقب‌افتادگی این وام‌ها صفر است. یعنی در بحث وام‌های خرد با نکول مواجه نیستیم.

وی با اشاره به اجرای وثیقه‌گذاری سهام به صورت الکترونیکی از روز ۵ مرداد ۱۴۰۱ گفت: این مسئله می‌تواند برای رونق کسب و کار مردم موثر باشد و حتی در نظام قضایی نیز با هماهنگی سازمان بورس و بازار سرمایه می‌توان از سامانه توثیق سهام استفاده کند.

محمود حسنلو، معاون فناوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره سومین مرحله واریز سود سهام عدالت به جاماندگان، می‌گوید: حدود ۱۷۷ هزار تراکنش بانکی صورت گرفت که از این تعداد نزدیک به ۸۶ هزار تراکنش مربوط به سود سهام عدالت ۹۸ و ۹۱ هزار تراکنش نیز مربوط به واریزی سود عملکردی سال ۹۹ بوده است.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سهامداران عدالت وجود دارند که سپرده گذاری برای واریز سود سهام عدالت آن‌ها شماره شبای معتبری ندارد.

در زمان اوج بورس و زمانی که نرخ سهام عدالت روز به روز بیشتر می‌شد، حسن روحانی به مردم توصیه کرد سهام عدالت خود را نفروشند چراکه به زودی هم نرخ خانه و زمین می‌شود. اما حالا با این سهام تنها می‌توان وام ۱۰ میلیونی گرفت!

از سال گذشته قرار شد سهام عدالت به‌عنوان وثیقه بانکی پذیرفته شود و دارندگان آن بتوانند از بانک وام بگیرند. تاکنون تنها سه بانک برای پرداخت وام با توثیق سهام عدالت اعلام آمادگی کرده‌اند و این وام را پرداخت می‌کنند. به عبارتی متقاضیان می‌توانند وام سهام عدالت را از بانک تجارت، ملی و پست بانک دریافت کنند. مبلغ وام سهام عدالت ۵۰ درصد ارزش روز این سهام است. اکنون سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۱۴ میلیون تومان ارزش دارد و سهام عدالت یک میلیونی دو برابر این رقم.

پس مبلغ وام سهام عدالت ۷ و ۱۴میلیون تومان است. اما بانک ملی و تجارت اعلام کرده‌اند مبلغ وام سهام عدالت از دو میلیون تومان شروع می‌شود و سقف آن ۱۰ میلیون تومان است.

دارندگان سهام عدالت تنها در صورتی می‌توانند این وام بانکی را دریافت کنند که:

– هیچ میزان از سهام خود را نفروخته باشند.

-سرپرست خانوار باید یارانه‌بگیر باشد.

-متقاضیان این وام باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و مراحل احراز هویت طی کرده باشند.

– با توقیف سهام و فروش حتی یک سهم از پرتفوی سهام عدالت توسط اشخاصی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، هیچ وامی پرداخت نمی‌شود.

اما نکته قابل توجه درباره وام سهام عدالت این است که این وام در قالب نقدی پرداخت نمی‌شود و در قالب کارت اعتباری است. اما دریافت‌کننده وام تنها باید از فروشگاه‌های طرف قرارداد این سه بانک خرید کنند و امکان استفاده از این وام برای خرید‌های دیگر ممکن نیست.

منبع: برنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی