خبر

برجام، اهرم مثبت شدن بورس می‌شود؟

برجام، اهرم مثبت شدن بورس می‌شود؟

378513 547 - برجام، اهرم مثبت شدن بورس می‌شود؟

اقتصاد۲۴– در حالی که مدتی بود وضعیت بورس رو به بهبود می‌رفت، اما معاملات روز گذشته بازار سهام شرایط را عوض کرد. افت دیروز دوباره ثابت کرد تا زمانی که تکلیف مذاکرات هسته‌ای روشن نشود بازار نمی‌تواند برای آینده تصمیم قاطعی بگیرد و جهت خود را بشناسد.

در واقع سهامداران با بزرگ‌ترین ابهامات مواجه هستند و نمی‌دانند برای خرید یا فروش سهام باید احیای برجام را لحاظ کنند یا منتفی شدن آن را.

حتی تا همین چند وقت قبل این ابهام چنین بزرگ نبود، اما حالا که تصور می‌شود به زودی تکلیف برجام روشن خواهد شد، نمی‌توان از سرمایه‌گذار انتظار داشت که تصمیم قطعی خود را بگیرد.

کاهش نگران کننده ارزش معاملات

در چنین شرایطی فعالان بازار سهام با دست به دست کردن سهام، سعی در کسب سود از نوسانات مقطعی در گروه‌های مختلف و تک سهم‌ها دارند. به همین دلیل است که هر نمادی دو سه روز مثبت می‌شود، بلافاصله عرضه‌های آن افزایش می‌یابد و به قیمت‌های پایین‌تر برمی‌گردد.

روز گذشته یک اتفاق منفی هم در معاملات رخ داد. کاهش ارزش معاملات خرد آن هم به میزان ۲۰ درصد، نکته‌ای منفی در معاملات بود که اثر خود را در روز جاری نشان خواهد داد.


بیشتر بخوانید: افزایش دامنه نوسان بورس کی اعمال می‌شود؟


کم شدن ارزش معاملات در شرایطی اتفاق افتاد که در تمام روز‌های معاملاتی هفته گذشته شاهد رشد آن بودیم. اما حالا باید دید ارزش معاملات دوباره به بالای ۳ هزار میلیارد تومان بازخواهد گشت یا نه؟

آغاز منفی شاخص‌ها

اتفاق مثبت در معاملات روز گذشته، افزایش قدرت خریداران حقیقی بود. شاخص قدرت خریداران حقیقی دیروز به عدد ۱.۰۴ رسید. البته در کنار این رویداد مثبت، دوباره خروج پول حقیقی‌ها از بازار اتفاق افتاد.

دیروز در دقایق پایانی معاملات، تعداد نماد‌های منفی تقریبا ۱۵۰ عدد بیشتر از تعداد نماد‌های مثبت بود. با این حساب برای بازار امروز نمی‌توان انتظار آغازی مثبت را داشت و در دقایق ابتدایی شاخص‌ها قرمز رنگ خواهند بود.

اما مثبت شدن آن‌ها در ادامه بازار محتمل به نظر می‌رسد. محرک بازار برای مثبت شدن، اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای خواهد بود و درصورتی که چنین اخباری منتشر نشوند، فعلا نمی‌توان انتظار صعودی شدن بازار را داشت.

منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی