خبر

عرضه ارز بر تقاضا پیشی گرفت/ کاهش قیمت غیررسمی دلار

عرضه ارز بر تقاضا پیشی گرفت/ کاهش قیمت غیررسمی دلار

358674 692 - عرضه ارز بر تقاضا پیشی گرفت/ کاهش قیمت غیررسمی دلار

اقتصاد۲۴– احمد لواسانی در مورد وضعیت بازار ارز به ویژه نرخ ارز در بازار غیرمتشکل افزود: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و مدیریت بانک مرکزی و بخشنامه‌ای که از دیروز صادر شده، در حال حاضر شرکت‌های صرافی با توجه به توانمندی خود در مورد تهیه و خرید ارز به صورت اسکناس از صادرکننده اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی از روز گذشته به صرافی‌ها اجازه داده است که بر اساس توانمندی خود بتوانند ارز صادرکنندگان را به صورت اسکناس و با نرخ توافقی خریداری کنند و همان ارز را در باجه فروش خود به متقاضیان و بر اساس سرفصل سایر به صورت عمومی به ازای هر نفر حداکثر ۲ هزار دلار یا ۲ هزار یورو عرضه کنند.

لواسانی در مورد قیمت دلار بیان کرد: در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد ۳۲۴۰۰ تا ۳۲۴۵۰ تومان است البته برخی از صرافی‌ها به صورت خودجوش به ۳۲۳۰۰ تومان هم می‌فروشند.

رئیس سابق کانون صرافان گفت: بررسی روند نشان می‌دهد عرضه ارز بر تقاضای آن پیشی گرفته و در ساعت‌های آینده نتایج بهتری در این زمینه خواهیم داشت.

لواسانی در ادامه در مورد جلسه صرافان با بانک مرکزی افزود: با توجه به اینکه مدیریت بازار ارز با بانک مرکزی است، استفاده از نقطه نظرات فعالان بازار ارز و صرافان قطعا می‌تواند راهگشا باشد. کما اینکه در گذشته هم این گونه بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به حضور میدانی رئیس‌کل بانک مرکزی در صرافی‌ها، قطعا نقطه نظرات فعالان بازار و صرافی‌ها مورد استفاده رئیس‌کل قرار می‌گیرد.

رئیس سابق کانون صرافان در مورد مداخله بانک مرکزی در بازار ارز هم گفت:‌به هر حال تکلیف بانک مرکزی است که در شرایط عدم تعادل مداخله کند، هر زمان که بازار رو به پایین است و از تعادل خارج می‌شود، بازارساز ورود پیدا می‌کند و ارز را از بازار خریداری می‌کند، بنابراین با توجه به افزایش اختیارات بانک مرکزی قطعاً این مداخله تأثیرگذار است.


بیشتر بخوانید: قیمت دلار به کدام سمت می‌رود؟/ ۴ پیش‌بینی از آینده بازار


لواسانی در عین حال تصریح کرد: دستگاه‌های دیگر هم باید وظایف ذاتی خود را انجام دهند، به عنوان مثال اطلاع‌رسانی در صدا و سیما باید شفاف باشد و مردم را از نظر ذهنی به آرامش برساند.

وی در مورد اثر تکانه‌های ارزی در سال‌های گذشته گفت: تکانه‌های ارزی طی سال‌های گذشته در دو بخش اقتصادی و غیر اقتصادی اثر داشته در بخش اقتصادی عواملی مانند نقدینگی و تورم در بازار ارز تأثیر داشته و در بخش غیراقتصادی هم عوامل بیرونی مانند مسائلی که در مذاکرات رد و بدل می‌شود به هر حال بی‌تأثیر نیست و قطعا تأثیرگذار است.

این فعال بازار صرافی‌ها در مورد بخشنامه بانک مرکزی گفت: در این بخشنامه به صرافی‌ها اجازه داده شده است که ارز صادرکنندگان را به صورت اسکناس و به نرخ توافقی خریداری کنند، بنابراین باید به رقمی خریداری کنند که بتوانند آن را در بازار عرضه کنند و نمی‌توانند مازاد بر نرخ بازار خریداری کنند.

رئیس سابق کانون صرافان اظهار کرد: همین خبر باعث می‌شود که صادرکنندگان تشویق شوند که ارز حاصل از صادرات خود را به سرعت وارد شبکه مجاز خرید و فروش در صرافی‌ها کنند و مردم و متقاضیان هم می‌توانند از طریق شبکه صرافی ارز مورد نیاز را تهیه کنند.

لواسانی این نکته را هم گفت: البته قیمت ارز آزاد در هیچ نهاد قانونی مورد استناد قرار نمی‌گیرد و قیمت بازار غیررسمی ارز به رسمیت شناخته نمی‌شود.

وی همچنین در مورد عمق بازار آزاد ارز بیان کرد: بازار آزاد ارز نسبت به بازار نیمایی بسیار بسیار کوچک‌تر است، اما نکته این است که فضای رسانه‌ای و کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی و معاملات شبه قمار که در بازار آزاد انجام می‌شود و به شکل فراگیر در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود باعث شده است که بازار آزاد از نظر اطلاع‌رسانی چندین برابر بازار رسمی و متشکل باشد.

رئیس سابق کانون صرافان گفت: غفلت از اطلاع‌رسانی بازار رسمی ارز باعث شده است که عمده فضای اطلاع‌رسانی و فضای مجازی در اختیار بازار آزاد ارز باشد و اگر اطلاع‌رسانی بازار واقعی ارز به شکل مقتضی انجام شود، قطعا تأثیر بازار آزاد کمتر می‌شود.

لواسانی اظهار کرد: با حضور بازارساز یعنی بانک مرکزی بازار ارز قطعا به تعادل می‌رسد و اگر تمام هم و غم خود را بر این بگذاریم که بازار ارز واقعی شود و به سمت کم کردن فاصله بازار آزاد و رسمی برویم تلاطم بازار به حداقل می‌رسد و احساس نیاز مردم به خرید ارز هم کاهش پیدا کند.

منبع: همشهری آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی