خبر

شرکت های دانش بنیان زیر چتر حمایت های هوشمندانه| اعطای اعتبار مالیاتی برای تحقیق و توسعه

شرکت های دانش بنیان زیر چتر حمایت های هوشمندانه| اعطای
اعتبار مالیاتی برای تحقیق و توسعه

اعظم دانش در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به آیین‌نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: در مدل قبلی ارزیابی دانش بنیان ‌ها که نواقص مختلفی به همراه داشت، معیارهای تائید کالاها و خدمات دانش بنیان شامل طراحی و مبتنی بر تحقیق و توسعه، مرحله تولید و سطح فناوری بالا (پیچیدگی بالا) بود؛ انواع شرکت‌ها به دو دسته تولیدی و نوپا و هر کدام به دو قسمت نوع یک و دو تقسیم می‌شدند.

وی افزود: در این مدل، ارزیابی شرکت ها در دوره‌های دو یا سه ساله و به صورت مقطعیِ لحظه‌ای انجام می‌شد و مسیر رشد طی شده توسط شرکت در طول زمان در ارزیابی‌ها و حمایت‌ها در نظر گرفته نمی‌شد.

سرارزیاب شرکت های دانش بنیان در استان اصفهان گفت: امروز پارک‌های علم و فناوری به ویژه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان جزو بازیگران اصلی اکوسیستم فناوری و دانش بنیان کشور به شمار می‌روند و می‌توانند گروهی از شرکت های دانش بنیان و فناور را ارزیابی کنند.

وی ادامه داد: مدل پیشین صرفا بر موضوع سطح و پیچیدگی فناوری تمرکز داشت و نسبت به مطلوبیت‌ های ملی از قبیل ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، اشتغال آفرینی، ارتقا بهره‌وری و نظایر آن‌ها، تقریبا بی اعتنا بود. حمایت از شرکت ها متناسب با نیاز واقعی آنها و بر اساس سطح بلوغ و رشد شرکت ها نبود و اثربخشی حمایت اندازه‌گیری نمی‌شد. به علاوه از مشارکت سایر بازیگران زیست بوم از جمله پارک‌های علم و فناوری استفاده نمی‌شد.

افزایش حمایت‌ های هوشمند از شرکت های دانش بنیان بر اساس مدل ارزیابی جدید

دانش اظهار کرد: به طور کلی در رویکرد قبلی تمرکز بر ارزیابی فناوری و تسلط بر فرآیند توسعه محصول بود اما در رویکرد جدید هزینه تحقیق و توسعه، اشتغال تخصصی، میزان رشد فروش شرکت، صادرات و نوآوری نیز در این مسیر مد نظر قرار می‌گیرد. در مدل جدید شرکت های دانش بنیان به سه دسته نوپا، فناور و نوآور تقسیم می‌شوند که ۸۰ درصد در دسته نوپا، ۱۳ درصد نوآور و حدود ۷ درصد فناور هستند.

سرارزیاب شرکت های دانش بنیان در استان اصفهان گفت: به طور کلی مهم ترین تغییرات آیین نامه جدید نسبت به مدل سابق را می‌توان در چند بخش اشاره کرد. در بخش سطح فناوری صرفا محصولات مندرج در فهرست مورد تایید قرار می‌ گیرند و فهرست تغییراتی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: حمایت مالیاتی از تمامی شرکت های دانش بنیان مطابق مصوبات شورای راهبری فناوری‌ ها و تولیدات دانش بنیان خواهد بود که همه شرکت ها به نوعی از این حمایت بهره‌ مند می‌شوند؛ از طرفی در صورتی که اهداف مندرج در برنامه رشد محقق نشود، محصول می‌ تواند تایید نشود.

مدیرعامل شرکت سنجش و دانش آیریک با اشاره به تغییر رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حمایت عمومی و یکسان از همه شرکت ها به حمایت هوشمندانه و بر اساس نقشه شرکت اظهار کرد: بر این اساس حمایت‌ های پایه شامل اعطای برند دانش بنیان، معرفی به صندوق‌ ها برای تسهیلات محدود، امریه سربازی و استقرار در کاربری مسکونی و حمایت‌های خاص شامل تولید بار اول، اعتبار مالیاتی برای تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری، حضور در کنسرسیوم‌ها و پروژه‌های کلان و تسهیلات بزرگ است.

حمایت عمومی و یکسان از دانش بنیان ها

سرارزیاب شرکت‌ های دانش بنیان در استان اصفهان با اشاره به مدل ارزیابی جدید شرکت‌ های دانش بنیان، فناور و نوآور گفت: در مدل ارزیابی جدید این شرکت ها تلاش شده تا نقاط ضعف آیین نامه پیشین برطرف شود. در آیین نامه جدید رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حمایت عمومی و یکسان از همه شرکت ها به حمایت هوشمندانه و بر اساس نقشه شرکت تغییر کرده است.

شایان ذکر است روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور پیشتر گفته بود که در یک مطالعه نزدیک به ۶ ماه با مشارکت حدود ۱۰۰ شرکت دانش بنیان، آیین نامه ارزیابی و حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان تغییر اساسی یافته و تلاش شده تا ضمن تقویت نقاط قوت آیین‌نامه قبلی، نقاط ضعف آن در آیین نامه جدید برطرف شود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی