خبر

رونق سرمایه گذاری طلا و دلار در صندوق‌های بورسی

رونق سرمایه گذاری طلا و دلار در صندوق‌های بورسی

583728 488 - رونق سرمایه گذاری طلا و دلار در صندوق‌های بورسی
اقتصاد۲۴- نیم‌سکه بدترین بازدهی را در ۹ ماهه ابتدای امسال داشته و ۱۸ درصد سرمایه افرادی که برای خریدش پیش‌قدم شده بودند را به باد داده است. سکه گرمی با ضرر ۱۷ درصدی و ربع سکه با زیان ۱۲ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند و در بازار ارز با بازدهی منفی سه و دو درصد مقابل نام دلار و یورو روبرو هستیم. سپرده‌گذاری در بانک احتمالا تنها راه فرار خواهد بود البته به شرطی که نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس اصلا به گوشتان نخورده باشد.

صندوق درآمد ثابت بورسی کمک می‌کند سودی بالاتر از سود بانک دریافت کنید و اگر اهل ریسک باشید، کسب سود تا ۴۰ درصد در یکی از انواع صندوق اهرمی بورس قابل دسترس خواهد بود. در این نوشته سعی می‌کنیم مزایا و معایت صندوق‌های بورسی را مرور کنیم.

صندوق‌های بورسی؛ بهشت سرمایه‌گذاران محتاط

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس، برای افراد مبتدی یا کسانی که حوصله سروکله زدن هرروزه با سایت، نمودار و نقشه بورس را ندارند، بهترین گزینه است. صندوق بورسی چند نوع دارد و می‌توانید براساس میل و نیاز خود سراغشان بروید.

صندوق درآمد ثابت، یکی از شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بورس است که افراد به‌صورت غیرمستقیم برای آن اقدام می‌کنند. مدیران صندوق درآمد ثابت، سرمایه افراد را در بانک و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کنند و آن‌ها را در سود کار شریک می‌کنند. صندوق درآمد ثابت یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک است و بیشتر از سپرده بانکی سود می‌دهد.

صندوق سهامی، نقطه مقابل صندوق درآمد ثابت است. بخش بیشتر منابع مالی صندوق سهامی، صرف خرید و فروش سهام می‌شود. صندوق سهامی از دارایی سرمایه‌گذاران به شکل غیرمستقیم استفاده می‌کند و ریسک سرمایه‌گذاری بالایی دارد.

صندوق سهامی معمولا از ترکیب حداقل ۷۰ درصد سهام و حق‌تقدم سهام شرکت‌های بورسی و فرابورس، به‌اضافه اوراق درآمد ثابت از قبیل سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت، اوراق دولتی و… تشکیل می‌شود. هرچه میزان سرمایه‌گذاری در سهام بیشتر باشد، ریسک و سود مورد انتظار بالا می‌رود. صندوق سهامی بنابر صلاحدید مدیریت می‌تواند حداقل تا ۹۵ درصد دارایی خود را به خرید سهام اختصاص دهد. از طرف دیگر در دوران رکود با افزایش سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت نسبت به سهام، می‌توان ریسک مرتبط با این صندوق را کاهش داد.

صندوق سهامی به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد ضمن پذیرش ریسک بالاتر، بازدهی بیشتری کسب کنند. بازدهی این صندوق‌ها در شرایط رشد بازار معمولا مقدار مناسب و قابل قبولی است، ولی در بازار نزولی، می‌توانند بازدهی منفی داشته باشند. صندوق سهامی با توجه به برخورداری از مدیریت حرفه‌ای، غالب اوقات از سرمایه‌گذاری به روش مستقیم بازدهی بیشتری دارد.

صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی، به دو دسته صدور و ابطالی یا صندوق‌های قابل معامله ETF، تقسیم‌بندی می‌شوند. سرمایه‌گذاری در صندوق صدور و ابطالی با ورود به سایت صندوق مورد نظر انجام می‌شود. پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام، کافی است حساب کاربری خود را شارژ کرده و سفارش خریدتان را ثبت کنید. دریافت کد بورسی و احراز هویت سجامی در این روش الزامی است.

صندوق قابل معامله، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که برای حضور در آنها، پس از دریافت کد بورسی و احراز هویت سجام، باید با مراجعه به سامانه معاملات آنلاین کارگزاری، نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید. برای این‌کار باید نماد صندوق مورد نظر خود را جستجو کرده و در قیمت مورد نظر خود سفارش خریدتان را ثبت کنید.

صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی برخلاف خرید و فروش مستقیم سهام از قابلیت نقدشوندگی سریع برخوردار هستند؛ به این معنی که در شرایط رکود بازار، لازم نیست سرمایه‌گذاران در صف فروش منتظر بمانند و در سریع‌ترین زمان ممکن دارایی‌هایشان نقد می‌شود.

شجاعان سراغ صندوق اهرمی می‌روند

صندوق اهرمی یکی از سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و پرسود بازار سرمایه است. این صندوق‌ها عملکردی همچون اهرم دارند و می‌توانند سود و زیان را با توجه به وضعیت بازار چند برابر کنند. حداقل ۷۰ درصد دارایی صندوق اهرمی به سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌های بورسی و حق تقدم اختصاص پیدا می‌کند، اما واحد‌های عادی مانند صندوق درآمد ثابت، از سود ثابتی برخوردار هستند. بخش مهم صندوق اهرمی واحد‌های ممتاز با ویژگی‌هایی مشابه صندوق سهامی قابل معامله ETF است.

صندوق اهرمی از واحد‌های عادی خود، سودی مانند صندوق درآمد ثابت کسب می‌کند و بدون ریسک است. واحد‌های ممتاز پرریسک هستند و با توجه به همین مسئله سرمایه‌گذاری در این واحد‌ها ممکن است با سود بالایی همراه شود.

سرمایه‌گذاران شجاع فقط از بورس دلار و طلا می‌خرندصندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی برخلاف خرید و فروش مستقیم سهام از قابلیت نقدشوندگی سریع برخوردار هستند
صندوق اهرمی به خریداران واحد‌های عادی یا کم‌ریسک کف بازدهی تضمین شده مشخصی مثل ۲۵ درصد را پیشنهاد می‌دهد، اما میزان سود ممکن است تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند نسبت به خرید واحد‌های ممتاز نیست اقدام کنند که سود آن‌ها تضمینی نیست.

صندوق اهرمی را در فرض کنید که واحدهایش را به ترتیب با سقف و کف ۲۵ و ۳۰ درصد سود سالانه عرضه کرده است؛ سه حالت می‌توان برای سرمایه‌گذاران صندوق اهرمی متصور شد. در حالت اول سود محقق شده کمتر از کف کمتر است و مثلا به ۲۰ درصد می‌رسد. در این حالت، سرمایه‌گذاران واحد‌های عادی همان کف ۲۵ درصد سود را دریافت می‌کنند و سرمایه‌گذاران واحد‌های ممتاز باید پنج درصد از سود خود را به واحد‌های عادی پرداخت کنند و تنها ۱۵ درصد سود ببرند.

صندوق اهرمی که موفق شده سود بیشتر از سقف، مثلا ۳۵ درصد کسب کند، به خریداران واحد‌های عادی سقف ۳۰ درصدی سود را عرضه کرده و به سرمایه‌گذاران واحد‌های ممتاز علاوه بر سود ۳۵ درصدی، سود مازاد پنج درصدی هم پرداخت می‌شود تا آن‌ها نهایتا ۴۰ درصد سود کنند.

صندوق اهرمی در صورتی که میزان سود محقق شده در بازه کف و سقف باشد و مثلا به ۲۷ درصد برسد، به هر دو نوع سرمایه‌گذار، بازده محقق شده یعنی ۲۷ درصد را پرداخت می‌کند.

خرید طلا در بورس، میانبر‌ها و مزایا

خرید طلا یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری پرسود، ولی غیرمستقیم در بورس است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا ذاتا یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF هستند. صندوق طلا، سرمایه مشتریان خود را به جای خرید سهام، روی وجه نقد و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند و حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌شان به خرید سکه و طلا و مابقی آن در اوراق با درآمد ثابت اختصاص پیدا می‌کند.

صندوق طلا بخش عمده‌ای از دارایی خود را روی گواهی سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. با توجه به اینکه قیمت طلا به دو مولفه نرخ دلار و اونس جهانی وابسته است، خرید واحد‌های صندوق طلا، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی ارز و طلای جهانی بوده و سود آن نیز وابسته به این دو پارامتر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: شناسایی محرک‌های صعود بورس


سرمایه‌گذاران صندوق طلا، مشکلات خرید فیزیکی طلا را ندارند. خرید و فروش آسان و غیرحضوری در کنار نقدشوندگی بالا از دیگر مزایایی سرمایه‌گذاری صندوق طلا خواهد بود. سرمایه‌گذاری روی صندوق طلا را می‌توان با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان آغاز کرد. ضمن اینکه کارمزد معاملات برای سرمایه‌گذاران صندوق طلا تنها مبلغ ۱۵صدم درصد است.

صندوق طلای بورسی ذاتا یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و در کوتاه‌مدت امکان دارد به‌واسطه نوسان قیمت طلا کمی زیان‌ده باشند. سود صندوق طلا بر اساس نوسان قیمت سکه و طلا تعیین می‌شود و سود تضمین شده ندارد. فعلا ۱۳ صندوق طلا در بورس فعالیت می‌کنند.

فروش دارایی صندوق در روز‌های منفی ممنوع!

سرمایه‌گذاران تازه‌وارد، به محض اینکه بازار سهام وارد روز‌های منفی می‌شود، در نخستین گام سراغ صندوق خود می‌روند تا آن را بفروشند. سهام صندوق به دست مدیران رصد می‌شود تا از خسارات معمول روند نزولی بازار دور بماند و در بلندمدت به سود‌دهی برسند.

فروش واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری به دلیل وضعیت متفاوتی که دارند، توصیه نمی‌شود. مواردی نظیر جنگ، ناآرامی و تنش، همیشه می‌تواند منجر به نوسان در بازار‌ها شود، ولی اثرات این اتفاق زود از بین می‌رود و معمولا به محض اینکه هیجانات فروکش کرد، بازار به روال سابق خود بازمی‌گردد.

سرمایه‌گذارانی که صبر پیشه نکرده‌اند، در این بین از سود بلندمدت محروم خواهند شد، چون پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط مدیرانی که در این زمینه تخصص دارند، در وضعیتی قرار می‌گیرد که بتواند در درازمدت به سود برسد. نوسان در بازار سهام به دلیل بحران‌های سیاسی و اقتصادی، امری رایج و متداول است. سرمایه‌گذاران کم‌تجربه در روز‌های بحرانی، تصمیم‌های هیجانی می‌گیرند. این در حالی است که مدیران و کارشناسان صندوق‌ها در روز‌های بحرانی، تلاش دارند همین بحران‌ها را مدیریت کنند.

منبع: فرارو

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی