ساختمان و تأسیسات

سیستم گازرسانی و فاضلاب در تاسیسات ساختمان

آبرند: مجله اینترنتی تخصصی صنایع وکسب و کارایران: در سیستم گازرسانی و فاضلاب در تاسیسات ساختمان باید از فولاد سیاه بوه و کلیه مشخصات لوله ها از نظر ساخت، ابعاد، وزن و آزمایش ها باید با استاندارد ملی ۳۳۶۰ مطابقت داشته باشد و سیستم فاضلاب به طور کل به مجموعه لوله های انتقال، دریچه بازدید و سیفون ها می گویند

سیستم گازرسانی در تاسیسات ساختمان

در سیستم گازرسانی در تاسیسات ساختمان وسایل و تجهیزاتی که روزانه مورد استفاده قرار می دهیم از یک منبع تغذیه و یک نوع مصرف سوخت به منظور عملکرد و روشن شدن بهره می گیرند. به طور مثال اجاق گاز، بخاری، آبگرمکن از گاز طبیعی شهری برای روشن شدن بهره می گیرند.با توجه به وفور و در دسترس بودن گاز در سراسر کشورمان، امروزه اکثر سازه ها مجهز به سیستم گازرسانی در تاسیسات ساختمان می باشند. طراحی، محاسبه و اجرای این سیستم الزامیست که طبق استاندارد شرکت ملی گاز ایران انجام گیرد، و بعد از اجرا به تایید نهایی کارشناس اداره گاز نیازمند است. مقدار مصرف گاز ساختمان های مسکونی و تجاری و همچنین طول لوله کشی کم بوده و لوله کشی گاز با فشار ۱۷۸ میلی متر ستون آب معادل ۰/۲۵ استفاده می شود. ساختمان های مسکونی، تجاری با لوله کشی زیاد و مصرف گاز تا ۱۲۰ متر مکعب در ساعت فشار ۰/۱۴ کیلوگرم بر سانتی متر مربع معادل ۲Psi و تأسیسات صنعتی فشار تا ۴/۲ کیلوگرم بر سانتی متر مربع معادل ۶۰Psi استفاده می شود. برای سیستم لوله کشی تعیین مقدار مصرف گاز، دورترین مسیر لوله ، ارزش حرارتی و قطر لوله از مهمترین مسائلی است که باید در نظر گرفته شود. جنس لوله های استفاده شده در سیستم گازرسانی باید از فولاد سیاه بوه و کلیه مشخصات لوله ها از نظر ساخت، ابعاد، وزن و آزمایش ها باید با استاندارد ملی ۳۳۶۰ مطابقت داشته باشد. اجرای لوله کشی گاز بر دو نوع توکار از اتصالات جوشی فولادی و بدون درز طبق استاندارد ۳۰۷۶ و روکار اتصالات جوشی درز دار jis طبق استاندارد B2311 شرکت ملی گاز می باشد. لوله کشی گاز حتی المقدور باید روکار بوده که نیازی به عایق پوش کردن با نوار پلاستیکی مخصوص نبوده و بعد از تمیز کردن ابتدا یک دست ضد زنگ و بعد با رنگ روغن پوشیده می شود . شیرهای استفاده شده در سیستم گازرسانی باید از نوع برنج ، ربع گرد و دنده ای طبق استاندارد ۴۰۴۷ برای لوله های با قطر ۵۰ میلیمتر و شیر از نوع فولاد ربع گرد توپکی فلنچی ، جوشی یا دنده ای برای لوله های قطر بالاتر از ۵۰ میلیمتر مطابق با استاندارد شرکت ملی گاز می باشد.برای اندازه گیری گاز مصرفی مشترکین وسیله ای به نام کنتور نصب می شود. کنتور باید در داخل محدوده ملک و در صورت امکان بعد از رگلاتور نصب شود.

بیشتر بخوانید: تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در تاسیسات ساختمان

سیستم فاضلاب در تاسیسات ساختمان

سیستم فاضلاب به طور کل به مجموعه لوله های انتقال، دریچه بازدید و سیفون ها می گویند. در سیستم فاضلاب دریچه ای برای بازدید، رفع گرفتگی و تمیز کردن لوله های فاضلاب بدون نیاز به شکافتن دیوار در پایین ترین نقطه هر لوله و در سر زانوها، سه راهی قرار می گیرد. از مهمترین مسایل ساختمان طراحی سیستم دفع فاضلاب یا پساب تولید شده آب مصرفی بهداشتی، صنعتی می باشد که به چهار نوع فاضلاب خانگی، صنعتی، سطحی و حاصل از نشت آب تقسیم می شوند. لوله های استفاده شده در تاسیسات ساختمان با توجه به اصلی و فرعی بودن بر حسب کاربرد بصورت افقی و عمودی برای حمل فاضلاب سبک و سنگین، تخلیه آب باران، لوله های حاوی تمام فاضلاب وسایل بهداشتی و لوله های تهویه اجرا می شوند. جنس این لوله ها به طور معمول می تواند از چدن، مس، پلاستیک و یا لوله های تهیه شده از گالوانیزه باشند. در سیستم فاضلاب دریچه ای برای بازدید، رفع گرفتگی و تمیز کردن لوله های فاضلاب بدون نیاز به شکافتن دیوار در پایین ترین نقطه هر لوله و در سر زانوها، سه راهی قرار می گیرد. در ساختمان های مسکونی و تجهیزات بهداشتی، توالت، دستشویی، حمام و ماشین های لباسشویی و ظرفشویی در تولید پساب و افزودن به سیستم فاضلاب نقش دارند. فاضلاب خانگی به دو دسته سبک آب خالص با محتویات سبک نظیر آب سینک و روشویی و یا فاضلاب سنگین حاوی فضولات انسانی یا حیوانی تقسیم بندی می شوند. فاضلاب صنعتی نیز برای خنک کردن دستگاه ها، شستشوی مواد اولیه در کارخانجات صنعتی پساب تولید می کند. آب درون ناودانی ها، بارندگی یا آب شدن برف ها باعث بوجود آمدن فاضلاب سطحی شده و همچنین آب های زیرزمینی یا نشت لوله های معیوب نیز توسط سیستم فاضلاب به خارج منتقل می شوند. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته با توجه به اثرات منفی و مخرب فاضلابها در چرخه ی محیط زیست، دانشمندان و متخصصان مجرب در این حوزه سعی بر این داشته که تصفیه ی فاضلاب را از همان مسیر اول یعنی در ساختمان هایی مسکونی انجام دهند، که به این ترتیب کمک شایانی به جوامع بشری و آینده گان کره ی زمین خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: تجهیزات تهویه مطبوع در تاسیسات ساختمان

بیشتر بخوانید: موارد مهم در تأسیسات ساختمان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی