خبر

بورس در آخرین روز کاری هفته جان گرفت‌

بورس در آخرین روز کاری هفته جان گرفت‌

491414 921 - بورس در آخرین روز کاری هفته جان گرفت‌

اقتصاد۲۴- در روزی که سپری‌شد، عمده شرکت‌های کامودیتی‌محور بورسی با اقبال نسبی از سوی جامعه سرمایه‌گذاری همراه شدند. برخی از فعالان بر این باورند که رشد دیروز بزرگان بازار می‌تواند به‌مثابه بازگشت به مدار افزایشی تلقی شود. حال باید در انتظار این مهم بود که همزمان با نزدیک‌شدن به روز‌های پایانی نخستین فصل سال‌جاری آیا صنایع لیدر بازار به استراحت خود پایان خواهند داد یا خیر؟

با توجه به اینکه اغلب تکنیکالیست‌ها کانال ۱/ ۲‌میلیون‌واحدی را به‌عنوان کف حمایتی شاخص‌کل درنظر داشتند، اکنون مشاهده می‌شود که فعال‌شدن محدوده‌های حمایتی از اواسط هفته‌جاری تا حدودی زمینه را برای بازگشت پول به بازار توام با شکل گیری روندی روبه‌رشد فراهم کرده‌است.

در آخرین روز کاری هفته‌جاری صنایع‌ریالی بازار وضعیت تقریبا متعادل و بعضا رو به منفی داشتند. در عین‌حال به‌رغم رشد ۲۶‌هزار و ۹۰۹‌واحدی نماگر اصلی بازار، شاخص هموزن توانست افزایشی معادل ۵/ ۱‌درصدی را تجربه کند.

شاخص‌کل فرابورس ایران نیز با ۳۶۸ واحد افزایش همراه شد و در نهایت توانست تا محدوده ۲۷‌هزار و ۹۹۴‌واحدی پیش‌روی کند.


بیشتر بخوانید: گزارش بورس امروز چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲


در روزی که انتظار می‌رفت کلیت بازار به ثبات نسبی رسیده باشد و اتفاقا برخی پیش‌بینی‌ها از بازگشت نسبتا پرقدرت شاخص‌های سهامی به مدار صعودی از اوایل هفته آینده حکایت داشت به‌یک‌باره اخبار و حواشی تازه‌ای پیرامون بازار سرمایه شکل‌گرفت که در هفته آتی گریبان‌گیر سرمایه گذاران خواهد شد. درحالی‌که اخیرا بهارستان نشینان واردات خودرو‌های کارکرده را تصویب کردند و این اقدام مجلس توانست روزنه‌هایی از امید را درمیان فعالان صنعت خودرو ایجاد کند، در این میان برخی از شرکت‌های خودروساز داخلی نیز از عرضه مجدد محصولات خود در بورس‌کالای ایران خبر دادند، اما به‌یک‌باره معامله‌گران با تغییراتی در این زمینه مواجه شدند.

روز گذشته وزارت صمت نامه‌ای را مبنی‌بر ضرورت توقف عرضه خودرو در بورس‌کالا منتشر کرد. در شرایطی که شرکت بهمن‌موتور در باب عرضه ۶۰۰دستگاه دیگنیتی پرستیژ اعلام آمادگی کرده بود، صمت خواستار توقف این مهم و ادامه عرضه از بستر سامانه یکپارچه شد.

در این میان هرچند یکی از اعضای شورای‌عالی بورس عرضه خودرو در بورس‌کالا را مطابق با آخرین مصوبه شورای مذکور پابرجا دانست و از طرفی عضو ناظر مجلس در بورس نیز از عدم‌امکان شورای‌رقابت در لغو مصوبه شورای‌عالی بورس خبر داد، اما آنچه پیداست به‌طور مجدد دستگاه‌های مختلف عزمی جدی در راستای ایجاد ممانعت از کشف قیمت واقعی و شگل گیری بازی برد- برد میان تولید کننده و مصرف‌کننده دارند.

در شرایطی که رئیس‌کل بانک‌مرکزی با محوریت توسعه تعاملات اقتصادی وارد قطر شد، در این سوی بازار، اما مشاهده می‌شود که نرخ دلار مجددا تا محدوده ۴۹‌هزار و ۴۰۰‌تومان (تا لحظه تنظیم این گزارش) افزایش پیدا کرد. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد بازگشت دلار در محدوده‌های نزدیک به کانال ۵۰‌هزار‌تومان می‌تواند به‌عنوان عاملی در جهت ایجاد انگیزه برای معامله‌گران بورسی محسوب شود. طبعا این رویداد می‌تواند به‌طور مجدد موتور انتظارات تورمی را روشن کند و در ادامه به‌عنوان عاملی برای تشدید تحرک سرمایه گذاران و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها نقش ایفا کند.

دیروز ۷۳‌میلیارد‌تومان پول از سوی سرمایه گذاران خرد به گردونه معاملات بورس تهران تزریق شد. مطابق با آمار‌ها آخرین ورود مربوط به ۱۶ خرداد ماه می‌شود.

ایجاد رونق نسبی در بازار اکنون با مداخله سیاستگذار همراه شده‌است. هرچند در شرایط کنونی وزارت صمت صنعت خودروسازی را نشانه رفته‌است، اما بیم مداخله در جریان حرکت سایر صنایع می‌تواند تا حدودی در روند مابقی شرکت‌ها اثرگذار باشد.

اکنون باید نظاره کرد که در روز شنبه واکنش معامله‌گران فعال در دیگر صنایع غیر‌مرتبط با گروه خودرو چیست. در بعد سیاست خارجی کشور با انتشار اخبار متعدد از سمت دیپلمات‌های داخلی و طرف مقابل، احتمالا خبری از توافق موقت نخواهد بود. به باور کارشناسان بازار سرمایه، این عامل می‌تواند شدت انتظارات تورمی را در بازار افزایش دهد. از دیگر رویداد‌های حائزاهمیت دادوستد‌ها می‌توان به ورود ۲۳‌میلیارد‌تومانی جریان نقد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری نظیر درآمد ثابت ها، مختلط و سهامی اشاره کرد. ایجاد رونق در معاملات تالار شیشه‌ای را می‌توان از دلایل کاهش ورود پول به (ETF)‌های بورسی درنظر گرفت.

درحالی‌که تا چندی پیش صندوق‌های (ETF) مامن جذب سرمایه بودند، اما اکنون با تغییر پازل معاملات مشاهده می‌شود که این بخش از بازار با کاهش اقبال همراه شده‌است. در روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) در بورس تهران به رقمی بالغ بر ۴‌هزار و ۳۱۱‌میلیارد‌تومانی رسید. آنچه پیداست بازار از منظر چنین معیاری نسبت به چند وقت اخیر سیگنال تغییرات محسوسی را نشان نمی‌دهد.

از دیگر رویداد‌های روز گذشته می‌توان به شایعه برکناری مجید عشقی ریاست سازمان بورس و اوراق‌بهادار از مسند سکانداری بازار سرمایه اشاره کرد که اتفاقا مدتی پس از انتشار این خبر، تکذیب آن به بازار سهام مخابره شد.

از شرکت‌هایی نظیر (فولاد) با ۴‌هزار و ۹۷۵واحد، (فملی) با یک‌هزار و ۹۴۷ واحد، (شپنا) با یک‌هزار و ۴۱۱ واحد، (شبندر) با یک‌هزار و ۱۷واحد می‌توان به‌عنوان اثرگذارترین (در بخش مثبت) در شاخص‌کل بورس یاد کرد.

در مجموع معاملات بازار در روز ۲۴خرداد ماه ۴۹۳نماد معاملاتی با رنگ سبز و ۲۵۴نماد دیگر با رنگ قرمز به‌کار خود پایان دادند. روز گذشته ۱۱۵شرکت با صفوف طولانی خرید و ۴۵ شرکت با صف‌های سنگین فروش مواجه شدند. در روز سبز بورس ۴۶ نماد معاملاتی در محدوده بیش از مثبت ۵‌درصد را تجربه کردند. ۵۸نماد بین مثبت ۴ و مثبت ۵‌درصد نوسان داشتند. در بخش منفی نیز ۷ شرکت پایین‌تر از منفی ۵‌درصد و ۱۵نماد معاملاتی در بازه منفی ۴ تا منفی ۵‌درصد حضور داشتند.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی