خبر

شرکت کارتن مشهد را با بیکاری 400 نفر و زیان سنگین، منحل و به حال خود رها کردند!

شرکت کارتن مشهد را با بیکاری ۴۰۰ نفر و زیان سنگین، منحل و به
حال خود رها کردند!

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت کارتن سازی فرایندی است که طی آن ابتدا ورق کارتن از رول کاغذ تولید میگردد و سپس با توجه به‌ نوع محصولی که قرار است بسته بندی شود، به ‌شکل مناسب و در اندازه‌ های مختلف طراحی و ساخته میشود. وجود صنعت کارتن سازی در ایران، مزایایی دارد که میتوان به بسته بندی ارزان تر، هزینه پایین حمل و نقل و انبارداری اشاره کرد. صنعت محصولات کاغذی و کارتن سازی، یکی از کوچک ترین گروه های بورسی محسوب میشود و با توجه به موضوع فعالیت، شرکت های فعال در این صنعت، محصولات و خدمات مختلفی را ارائه میکنند. شرکت کارتن مشهد با نماد سابق چکارم از منحل شده های فاجعه آور است که بسیاری از کارکنان را بیکار کرد و بالاخره متوجه نشدیم چه کسی مسئول ورشکستگی و عدم تولید شرکت به بهانه های مختلف است.

معرفی شرکت
شرکت کارتن مشهد در سال ۱۳۶۳ تاسیس شد که انواع محصولات ورق کارتن، کارتن دایکاتی و کارتن لمینتی تولید میکند. این واحد تولیدی با ۶۷۲۰۰ متر مربع مساحت بزرگ ترین کارتن سازی در استان خراسان رضوی بود که در چهار شیفت و با طرفیت ۴۰ هزار تن انواع ورق کارتن را تولید مینمود. شرکت کارتن مشهد در سال های گذشته با استقرار سیستم مدیریت یکپارچه IMS، زیست محیطی ISO و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشتی گام های موثری جهت جلب رضایت مشتریان برداشته بود؛ اما طولی نکشید که به بهانه مشکلات مالی و از طرفی عدم کمک سازمان صنعت و معدن به این شرکت طبق قول داده شده منحل شد و امید و اعتماد سرمایه گذاران و حتی کارگران شرکت نیز به یکباره از بین رفت!

اهداف شکست خورده شرکت
همانطور که قبلا گفته شد، این شرکت با مساحت ۶۷۲۰۰ متر مربع، ۲۳۲۸۵ متر مربع زیر بنا، ۴۰ هزار تن ظرفیت تولیدی و با ۱.۵ میلیارد تومان بزرگ ترین شرکت تولیدی در صعنت محصولات کاغذی استان خراسان رضوی محسوب میشد و رویای تامین نیاز ۸ درصدی کشور را در سر میپروراند. چکارم با بهترین سیستم ها، با توجه به نیاز مشتری (کارتن های لوازم خانگی مانند بخاری تا مواد پتروشیمی و …) بصورت یک تکه در گراماژ های مختلف و بر اساس استانداردهای اروپا تولید میکرد که به دلیل مشکلات مالی منحل شد.

شرکت کارتن مشهد با بترین سیستم ها و استانداردهای اروپا به بهانه مشکلات مالی و از طرفی عدم کمک سازمان صنعت و معدن به این شرکت طبق قول داده شده منحل شد و امید و اعتماد سرمایه گذاران و حتی کارگران شرکت نیز به یکباره از بین رفت! سهامداران خرد که با هزار امید سهام این شرکت را خریده بودند و انتظار داشتند در این تورم بیش از ۸۰ درصدی یک بازدهی مثبتی را داشته باشند ولی علاوه بر افت قیمت سهام، قیمت به درآمد P/E بسیار منفی هم ثبت کرده اند.

روند ورشکستگی شرکت
مدیرعامل شرکت کارتن مشهد در این زمینه به خراسان رضوی میگفت: استاندار خراسان رضوی به صورت سرزده از کارخانه بازدید کرد و در جریان مشکلات ما قرار گرفت و به ما برای همکاری، قول مساعد داد و همه چیز در جلسات و روی کاغذ مساعد بود اما در عمل اتفاقی نیفتاد و حتی یک ریال هم در حمایت از ما پرداخت نشد. حسین متین راد تاکید میکرد: با وجود آن که در یک بازه زمانی حدود ۴۰۰ نفر کارگر داشتیم اما بعدا کارکنان کارخانه به حدود ۱۷۰ نفر کاهش پیدا کرد و این اواخر نیز کارکنان شرکت به حدود ۴۰ نفر رسید و در حال حاضر به جز چند نفر از کارکنان انتظامات و حسابداری، کسی در آنجا حضور ندارد.

188513 - شرکت کارتن مشهد را با بیکاری 400 نفر و زیان سنگین، منحل و به
حال خود رها کردند!

ترکیب سهامداران متضرر
شرکت صنایع پارت کاغذ با مالکیت ۵.۶ میلیون سهم به میزان ۳۷.۴ درصد بزرگ ترین سهامدار شرکت کارتن مشهد بود که به احتمال زیاد زیان متحمل شده از محل انباشته جبران شده است. شرکت سرمایه گذاری ملی ایران نیز با مالکیت ۱.۳ میلیون سهم به میزان ۸.۵ درصد دومین سهامدار بزرگ کارتن مشهد بود. نکته قابل توجه اینست که بدون توجه به هیچ منبعی میتوان حدس زد که زیان سهامداران بزرگ همان اول از محل انباشته و یا وام و تسهیلات و… جبران شده است؛ اما سهامداران خرد که با هزار امید سهام این شرکت را خریده بودند و انتظار داشتند در این تورم بیش از ۸۰ درصدی یک بازدهی مثبتی را داشته باشند ولی علاوه بر افت قیمت سهام، قیمت به درآمد P/E بسیار منفی هم ثبت کرده اند.

بهترین اقدام در حال حاضر
اگر سرمایه زیادی در این سهم داشته اید و هنوز هم معلق در هوا مانده است بهتر است از طریق راه های ارتباطی با شرکت تماس بگیرید و سرمایه خود را طلب کنید؛ امیدواریم که مشکل گشا باشد! جالب و البته عجیب است که شرکت از هر لحاظ بریده و رسما منحل شده است اما هنوز هم برخی از افراد نابلد و هیجانی مردم را امیدوار به برگشت شرکت میکنند و میگویند که شرکت افزایش سرمایه خواهد داد و تجدید ارزیابی دارایی و … خواهد داشت. تجربه ای که در خرید این سهم به سرمایه گذاران شد به ما میگوید باید به دنبال شرکت هایی باشیم که موقعیت بنیادی مطلوب و سپس تکنیکال قیمتی مناسبی داشته باشند تا بتوانیم بر روی آن سرمایه گذاری کنیم.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی