خبر

ثبت رکورد جدید در بازار مسکن تهران

ثبت رکورد جدید در بازار مسکن تهران

356987 213 - ثبت رکورد جدید در بازار مسکن تهران

اقتصاد۲۴- متوسط قیمت مسکن در تهران با رشد شش درصدی به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. قیمت مسکن در تهران اردیبهشت امسال براساس گزارش رسمی بانک مرکزی به‌طور متوسط متری ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام شد که این رقم نسبت به فروردین دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و در قیاس با اسفند پارسال – قله قبلی- یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بیشتر است. به‌این ترتیب الان خرید خانه ۱۰۰ متری در تهران به‌طور میانگین سه میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان بودجه می‌خواهد. به‌جز افزایش قیمت مسکن، در گزارش اخیر بانک مرکزی دو نکته قابل توجه دیگر وجود دارد. اول اینکه قیمت مسکن در منطقه یک ارزان شده و همزمان شاهد افزایش قیمت در ارزان‌ترین نقطه پایتخت هستیم. نکته دوم به تغییر سبک و سلیقه خریداران در بازار مسکن تهران ارتباط دارد. ظرف یک سال گذشته سهم خانه‌هایی که بیشتر از ۲۰ سال سن دارند، در معاملات مسکن تهران هفت درصد بیشتر شده و درعوض به همین اندازه از حجم معاملات خانه‌هایی با عمر بنای زیر پنج سال کاسته شده است.

قیمت مسکن در تهران؛ متری ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار

به گزارش فرارو، متوسط قیمت مسکن در تهران اردیبهشت امسال به متری ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. به‌این ترتیب قیمت مسکن در تهران نسبت به فروردین سال جاری که متری ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رشد داشته است. این افزایش قیمت را باید معادل ۶.۱ درصد درنظر بگیریم. حالا قیمت مسکن در تهران به بالاترین سطح خود در تاریخ رسیده است. پیش از این بالاترین قیمت مسکن در تهران اسفند پارسال متری ۳۵ میلیون تومان به‌ثبت رسیده بود و با در نظر گرفتن متوسط قیمت فعلی، خرید خانه ۱۰۰ متری در تهران به‌طور میانگین سه میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان هزینه دارد و اگر دنبال خانه ۵۰ متری هستید، باید به‌طور متوسط یک میلیارد و ۸۱۵ میلیون تومان وسط بگذارید.

 

تغییر قیمت مسکن از ابتدای سال ۱۴۰۱

قیمت مسکن در فروردین ۱۴۰۱

قیمت مسکن در اردیبهشت ۱۴۰۱

تغییر

۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش

کاهش قیمت مسکن در گران‌ترین منطقه تهران

متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران به‌عنوان گران‌ترین نقطه پایتخت اردیبهشت امسال کاهش پیدا کرد. طبق آمار‌های بانک مرکزی، متوسط قیمت خانه‌های خرید و فروش شده در منطقه یک اردیبهشت امسال متری ۷۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود درحالی که فروردین شاهد معاملات مسکن در این نقطه تهران با قیمت ۷۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بوده‌ایم.


بیشتر بخوانید: تغییرات قیمت خانه در ۲۲ منطقه تهران


به زبان ساده خرید آپارتمان ۱۰۰ متری در منطقه یک تهران به‌طور میانگین هفت میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان آب می‌خورد. کاهش قیمت مسکن در منطقه یک تهران درحالی رخ داد که حجم معاملات رسمی در این نقطه شهر درقیاس با فروردین تقریبا ۳.۵ برابر رشد داشته است. در اردیبهشت تعداد آپارتمان‌های خرید و فروش شده در منطقه یک ۴۲۸ بود و این رقم در فروردین ۱۲۴ معامله بوده است. بد نیست بدانید یک سال قبل یعنی اردیبهشت ۱۴۰۰ قیمت مسکن در منطقه یک تهران متری ۶۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

تغییر قیمت مسکن در منطقه یک تهران

قیمت مسکن در فروردین ۱۴۰۱

قیمت مسکن در اردیبهشت ۱۴۰۱

تغییر

۷۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان

۷۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

۷۵۰ هزار تومان کاهش

افزایش قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران

متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ تهران به متری ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. قیمت مسکن در منطقه ۱۸ که جنوب غرب تهران واقع شده نسبت به فروردین امسال رشد دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی داشته است. چون قیمت مسکن در منطقه ۱۸ فروردین امسال متری ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و حالا شاهد رشد ۱۶ درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن این نقطه از تهران هستیم. حجم معاملات مسکن در منطقه ۱۸ ظرف یک ماه تقریبا سه برابر بیشتر شد. به گزارش فرارو، در فروردین امسال تعداد معاملات رسمی مسکن در منطقه ۱۸، ۸۸ واحد بود و در اردیبهشت این رقم به ۲۵۳ واحد رسید. قیمت مسکن در منطقه ۱۸، به‌عنوان ارزان‌ترین نقطه تهران نسبت به یک سال پیش یعنی اردیبهشت ۱۴۰۰، حدود ۵۳ درصد بالا آمده است. چون آن زمان قیمت متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ متری ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود. حالا با درنظر گرفتن متوسط قیمت فعلی مسکن در منطقه ۱۸، خرید خانه ۱۰۰ متری در این نقطه تهران به‌طور میانگین یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان بودجه می‌خواهد و بابت آپارتمان ۵۰ متری در این منطقه باید ۹۱۵ میلیون تومان پرداخت کرد.

تغییر قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران

قیمت مسکن در فروردین ۱۴۰۱

قیمت مسکن در اردیبهشت ۱۴۰۱

تغییر

۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش

تغییر سلیقه خریداران در بازار مسکن

متوسط قیمت مسکن در تهران ظرف یک سال تقریبا ۲۵ درصد رشد داشته و همزمان شاهد تغییر سلیقه خریداران در این بازار هستیم. قیمت مسکن در تهران درحالی در این مدت از ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده که سهم خانه‌هایی با عمر بنای زیر پنج سال در کل معاملات رسمی پایتخت کاهش پیدا کرده و درعوض حجم معاملات مسکن با عمر بنای بیشتر از ۲۰ سال افزایش داشته است. اردیبهشت امسال حجم معاملات مسکن با عمر بنای زیر پنج سال در تهران ۲۹.۶ درصد بود، اما یک سال قبل یعنی اردیبهشت ۱۴۰۰ شاهد خرید و فروش ۳۶ درصد از خانه‌های تهران با عمر بنای زیر پنج سال بودیم. در طرف مقابل خانه‌هایی با عمر بنا بیشتر از ۲۰ سال اردیبهشت پارسال ۱۳ درصد از سهم معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص داده بودند و حالا این سهم به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سهم خانه‌هایی با عمر بنای شش تا ۱۰ سال در این مدت از ۲۱ درصد به ۱۷.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. خانه‌هایی که عمر بنایی بین ۱۱ تا ۱۶ سال داشتند اردیبهشت پارسال ۱۳.۵ درصد و اردیبهشت امسال ۱۶ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند. همچنین سهم خانه‌هایی با عمر بنای ۱۶ تا ۲۰ سال در این مدت تقریبا روی رقم ۱۷ درصد باقی مانده است.

سهم معاملات مسکن تهران برحسب عمر بنا

عمر بنا

حجم معاملات اردیبهشت پارسال

حجم معاملات اردیبهشت امسال

زیر پنج سال

۳۵.۷ درصد

۲۹.۶ درصد

بین شش تا ۱۰ سال

۲۰.۸ درصد

۱۷.۴ درصد

بین ۱۱ تا ۱۵ سال

۱۳.۵ درصد

۱۶.۱ درصد

بین ۱۶ تا ۲۰ سال

۱۷ درصد

۱۶.۷ درصد

بیشتر از ۲۰ سال

۱۳ درصد

۲۰.۳ درصد

منبع: فرارو

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی