خبر

رکوردشکنی قیمت آهن در بازارهای جهانی| ادامه حرکت صعودی قیمت به چه عواملی وابسته است؟

رکوردشکنی قیمت آهن در بازارهای جهانی| ادامه حرکت صعودی قیمت
به چه عواملی وابسته است؟

بازار؛ گروه بین الملل: با بهبود آمارهای اقتصادی در شرق و غرب از ماه اکتبر به این سو، بسیاری از بازارهای جهانی تا حدی دستخوش تغییراتی چشمگیر شدند. همچنین، توسعه برخی فناوری های نوین مانند ساخت باتری های خودروهای الکتریکی، به رونق بازار برخی فلزات اساسی مانند مس، نیکل و کادمیوم کمک شایانی کرده است.

اما در مجموع می توان گفت که بازار فلزات اساسی همچون آهن، مس و آلومینیوم طی ماه های گذشته از نیمه دوم سال جاری میلادی، از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و حتی در برخی موارد این پیشرفت بیش از فلزات گرانبهایی همچون طلا بوده است.

رکوردشکنی قیمت آهن در بازارهای جهانی

سنگ آهن و محصولات حاصل از پالایش این فلز استراتژیک در کنار مس یکی از چشم نوازترین تابلوهای قیمت در بورس فلزات بزرگی چون لندن، سنگاپور و شانگهای را طی ماه های گذشته، در معرض دید سرمایه گذاران قرار داده اند. اگرچه به دلیل شرایط کلی اقتصاد جهان و کاهش کشش بازارهای مختلف، این افزایش قیمت شاید در قیاس با سال های پیش از بروز و شیوع کرونا چندان چشمگیر نباشد؛ اما می توان با استناد به تحرکات فاندامنتال بازار، دستکم چشم اندازی برای آینده برخی بازارها متصور شد.

یکی از مهمترین دلایل افزایش تقاضا برای آهن در سطح جهانی، اعلام رسمی پکن مبنی بر تخصیص بودجه ۲۱۱ میلیارد دلاری به رشد تولید مسکن در بخش های روستایی و حومه شهرهای بزرگ این در راستای سیاست جدید ساخت مسکن در چین است

روز سه شنبه ۲۳ آبان ماه، قیمت هر تن سنگ آهن در بورس فلزات سنگاپور به بالای ۱۳۰ دلار رسید که رکوردی جدید از ماه مارس سال جاری میلادی به این سو محسوب می شود. مهمترین دلیل ذکر شده برای این میزان افزایش قیمت، بالا رفتن تقاضا در بازار چین برای سنگ آهن بوده که به صورت متداول، یکی از مهمترین محرک های بازار به حساب می آید.

برنامه جدید دولت چین برای رونق به صنعت ساختمان و افزایش تقاضای جهانی برای آهن

یکی از مهمترین دلایل افزایش تقاضا برای آهن در سطح جهانی، اعلام رسمی پکن مبنی بر تخصیص بودجه ۲۱۱ میلیارد دلاری به رشد تولید مسکن در بخش های روستایی و حومه شهرهای بزرگ این در راستای سیاست جدید ساخت مسکن در چین است.

این سیاست دولت چین در راستای تلاش برای رونق تولید مسکن به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصاد این کشور انجام شده شده است؛ صنعتی که بیش از ۴۰ درصد حجم اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان را به خود تخصیص داده و به گفته کارشناسان، فلج شدن این صنعت در چین تاکنون مشکلات بزرگی را برای بخش های مختلف اقتصاد این کشور، از بانک ها گرفته تا اشتغالزایی کارگران مرتبط با صنعت ساختمان ایجاد نموده است.

می توان گفت که برای تعیین تکلیف بازار آهن باید آخرین وضعیت تولید خودروسازان و میزان رونق این بازار را نیز مد نظر قرار داد

با این حساب، می توان تصور کرد که اعمال سیاست جدید دولت چین با توجه به حجم بزرگ فعالیت انبوه سازان در این کشور، تا چه میزان بر بازار جهانی آهن و تقاضای آن نقش آفرین باشد. اکنون، پیش بینی کارشناسان این است که بازار جهانی آهن به دلیل این افزایش تقاضا در چین، تا ماه فوریه سال آینده میلادی و پیش از آغاز جنگ سال نو در چین، به حالت عادی پیش از دوران همه گیری کرونا باز گردد.

دیگر فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت آهن

اما به جز موضوع میزان تقاضا برای آهن در بازار چین و افزایش قیمت در بورس فلزات جنوب شرق آسیا به ویژه بورس فلزات سنگاپور، موارد دیگری نیز می توانند بر قیمت این فلز استراتژیک تاثیر گذار باشند. یکی از این موارد، میزان رونق صنایع خودروسازی در جهان است که طی ماه های گذشته با افول زیادی در میزان فروش مواجه شده اند. در حالیکه هلدینگ بزرگ مالی ING، میزان رشد بازار جهانی خودروسازی برای سه ماهه پایانی سال جاری میلادی را با ۸ درصد افزایش پیش بینی کرده، شرکت کنتیننتال آلمان نیز با انتشار گزارشی پیش بینی کرد که رشد بازار خودروسازی در این کشور به ویژه برای شرکت های بزرگی چون فولکس واگن، طی بازاه زمانی مذکور با رشد مواجه خواهد شد.

اما کنتینتال همزمان ابراز نگرانی کرده است که به احتمال زیاد، وضعیت بازار جهانی خودرو طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، با رکود قابل توجه مواجه خواهد شد. در مجموع، می توان گفت که برای تعیین تکلیف بازار آهن باید آخرین وضعیت تولید خودروسازان و میزان رونق این بازار را نیز مد نظر قرار داد.

موضوع دیگر تاثیرگذار برای قیمت جهانی آهن و دیگر فلزات ساختمانی همچون مس و آلومینیوم، مساله سیاست افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا برای هفته های باقیمانده از سال جاری میلادی است. در حالیکه بسیاری از کارشناسان فعال در زمینه مطالعه اقتصاد آمریکا معتقدند که با کاهش شیب تورم در این کشور، احتمال توقف اجرای این سیاست از سوی فدرال رزرو بسیار پایین آمده، اما برخی دیگر معتقدند که تورم در آمریکا اگرچه نسبتا مهار شده، اما هنوز با اعداد و ارقام مورد پیش بینی فدرال رزرو اندکی فاصله داشته و این احتمال وجود دارد که ادامه اجرای این سیاست برای ماه های آتی نیز ادامه داشته باشد.

با توجه به آخرین اطلاعات منتشر شده در خصوص شاخص تورم و قیمت مصرف کننده ماه اکتبر در آمریکا، به نظر می رسد فدرال رزرو کاملا در کنترل تورم موفق عمل کرده است. به عنوان مثال، میزان رشد شاخص قیمت مصرف کننده برای ماه اکتبر حدود ۳.۲ درصد اعلام شده و این در حالیست که این رقم در ماه سپتامبر ۳.۷ درصد بوده که به وضوح نشان دهنده بهبود وضعیت است.

با اینحال، به گفته برخی از مدیران فدرال رزرو، در شرایط فعلی هنوز نمی توان به ارقام فعلی تکیه کرده و احتمال بازگشت شیب تورم به سمت مسیر صعودی همچنان وجود دارد. لذا به نظر می رسد در خوشبینیانه ترین حالت، فدرال رزرو دستکم طی هفته های آتی میزان نرخ بهره بانکی را افزایش نداده و در حالت فعلی حفظ نماید؛ موضوعی که می تواند به رشد بیشتر بازارهای جهانی از جمله بازار آهن کمک شایانی نماید.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی