خبر

عرضه‌های اولیه در چه شرایطی بازار را متعادل می‌کنند؟

عرضه‌های اولیه در چه شرایطی بازار را متعادل می‌کنند؟

570846 469 - عرضه‌های اولیه در چه شرایطی بازار را متعادل می‌کنند؟
اقتصاد۲۴- تلاش شرکت فرا بورس ایران برای پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید اقدام موثری برای افزایش کارایی بازار سرمایه است با این حال باید دقت کرد که روند عرضه و پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سهام نیز قواعد خاص خود را دارد. نگاهی به رویه عرضه‌های اولیه نشان می‌دهد که این فرآیند از یک قاعده خاص پیروی نمی‌کند، به طوری که در بسیاری از دوره‌ها روند پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید کند می‌شود و در دوره‌هایی شتاب می‌گیرد.

به طور مثال در دوره‌های صعود که بازار سهام به شدت به عرضه‌های جدید نیاز دارد هیچ عرضه‌ای در بازار انجام نمی‌شود، اما در دوره‌هایی که بازار با رکود مواجه است روند عرضه سهام شرکت‌های جدید شتاب می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: عرضه اولیه امروز در فرابورس ایران


این موضوع منجر شده است که نقد‌های زیادی در مورد فرآیند پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید به ارکان بازار سرمایه از جمله بورس تهران و فرا بورس مطرح باشد به طور مثال در سال ۱۳۹۹ که بازار سهام با رشد‌های پرشتابی مواجه شده بود روند عرضه سهام شرکت‌های جدید به جز چند مورد اصلا مطلوب نبود.

اما بعد از آن در دوره‌های رکود روند عرضه سهام شرکت‌های جدید شتاب گرفت. اهمیت عرضه سهام شرکت‌های جدید در زمان رونق دراین است که می‌تواند کمک زیادی به تعادل بازار کند به همان نسبت در دوره‌های رکود عرضه سهام شرکت‌های جدید می‌تواندبازار را از مسیر خود خارج کند. با همه این‌ها از بورس تهران و فرا بورس ایران انتظار می‌رود روند پذیرش و درج شرکت‌های جدید را در بورس سرعت بدهند و در دوره‌های رونق شرکت‌های بیشتری را وارد بازار سرمایه کنند.

منبع: همشهری آنلاین

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی