عمومی

راهنمای صورت‌حساب درآمد شما: مثال‌ها، راهنمایی، و تعاریف

راهنمای صورت‌حساب درآمد شما: مثال‌ها، راهنمایی، و
تعاریف

داشتن درک کامل از صورت درآمد یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که می‌توانید به‌عنوان صاحب کسب‌وکار بردارید. این راهنما مثال‌ها، راهنمایی‌ها و تعاریف مفصلی را ارائه می‌کند تا به شما کمک کند تا بفهمید چگونه به طور دقیق یک صورت درآمد برای کسب و کار خود ایجاد کنید. با خواندن این راهنما، یاد می‌گیرید که چه اطلاعاتی باید در صورت‌حساب درآمدتان وجود داشته باشد، چگونه آن‌ها را بخوانید و تفسیر کنید، و چگونه از آن در آینده استفاده کنید. بیایید شروع کنیم!



چیست صورت درآمد؟

صورت درآمد، که بخشی از حسابداری مالی و همچنین به عنوان صورت سود و زیان شناخته می شود، سندی است که اطلاعاتی در مورد سودآوری یک تجارت ارائه می دهد. درآمدهای ایجاد شده در یک دوره زمانی معین و همچنین هزینه های انجام شده برای ایجاد آن درآمدها را گزارش می کند. تفاوت بین این دو به عنوان درآمد خالص یا سود شناخته می شود. به‌عنوان بخش مهمی از صورت‌های مالی کلی، صورت سود به شما کمک می‌کند تا میزان موفقیت کسب‌وکارتان را ارزیابی کنید و در مورد چگونگی بهبود آن در آینده تصمیم‌گیری کنید. صورت سود و زیان همراه با طرح کسب و کار، اسناد مهمی برای تامین مالی هستند. حتماً درباره نحوه نوشتن یک طرح تجاری و حسابداری مالی چیست هنگام تهیه صورت سود.

HV Your Income Statement Guide Examples Guidance and Definitions - راهنمای صورت‌حساب درآمد شما: مثال‌ها، راهنمایی، و
تعاریف

درآمد چیست اظهارنامه استفاده می شود؟

درکی از صورت درآمد ضروری برای هر صاحب کسب و کار صورت‌های درآمد برای اهداف مختلفی از جمله ردیابی درآمد و هزینه‌ها، پیش‌بینی بودجه، محاسبه مالیات و سنجش سود استفاده می‌شود. موارد زیر پنج کاربرد اصلی صورت سود و زیان است:

  • ردیابی درآمد و هزینه اساسی ترین استفاده از صورت سود و زیان، ردیابی میزان درآمد ایجاد شده در مقایسه با هزینه های متحمل شده برای ایجاد آن درآمد است. این به شما امکان می‌دهد تا درک بهتری از عملکرد مالی کسب‌وکار خود به دست آورید و مناطقی را که می‌توان در آن بهبودها انجام داد، شناسایی کرد.
  • ایجاد پیش‌بینی بودجه. همچنین می‌توان از صورت‌حساب درآمد استفاده کرد. ایجاد پیش بینی بودجه برای سال آینده این به شما امکان می‌دهد از قبل برای جریان‌های درآمد احتمالی برنامه‌ریزی کنید و همچنین هزینه‌ها و هزینه‌های مرتبط با آن درآمدها را پیش‌بینی کنید.
  • محاسبه مالیات‌ها. هنگامی که IRS از صورت درآمد شما نیز استفاده می‌کند. وقت آن است که برای کسب و کار خود مالیات ثبت کنید. ارائه اطلاعات دقیق درباره کل سود یا زیان شما، محاسبات مالیاتی را بسیار آسان‌تر و دقیق‌تر می‌کند.
  • اندازه‌گیری سودآوری. صورت‌حساب درآمد بینشی کلیدی در مورد میزان سودآوری کسب‌وکار شما در طول یک دوره زمانی ارائه می‌کند. دوره معینی با مقایسه کل درآمدها در برابر کل هزینه ها. سپس می توان از این اطلاعات برای ایجاد تغییراتی به منظور بهبود سودآوری در آینده استفاده کرد.
  • ارزیابی عملکرد. در نهایت، صورت سود و زیان می تواند به شما در ارزیابی عملکرد کلی در شرکت با ارزیابی کمک کند. هر بخش یا فرد چقدر در ایجاد درآمد یا کاهش هزینه ها در ساختار سازمان شما کارآمد است.

چرا صورت های درآمد بسیار مهم هستند

داشتن درک درستی از صورت درآمد ضروری است برای هر صاحب کسب و کاری در اینجا چهار دلیل وجود دارد که صورت‌های درآمدی بسیار مهم هستند:

  • اندازه گیری عملکرد. صورت سود و زیان ارائه می دهد. بینش های کلیدی در مورد عملکرد مالی شما در یک دوره زمانی معین. با مقایسه کل درآمدها با کل هزینه ها، می توانید ببینید که آیا به اهداف خود می رسید یا خیر و در صورت نیاز تغییراتی را برای بهبود نتایج خود در حرکت رو به جلو ایجاد کنید.
  • ارزیابی رشد درآمد. بیانیه ها همچنین به شما کمک می کنند تا رشد و پایداری کسب و کار خود را با ارائه اطلاعات دقیق در مورد جریان های درآمد، هزینه ها و سود در طول یک سال یا بیشتر اندازه گیری کنید. این به شما امکان می دهد سلامت شرکت خود را ارزیابی کنید تا در زمان سرمایه گذاری مجدد در محصولات یا خدمات جدید و گسترش بازارها تصمیمات عاقلانه تری بگیرید.
  • کاهش ریسک.درآمد. بیانیه همچنین با ارائه داده‌های دقیق درباره مکان‌هایی که پول خرج می‌شود و همچنین مناطقی که بیشترین سود را ایجاد می‌کنند یا متحمل زیان می‌شوند، به کاهش ریسک کمک می‌کند. این به شما کمک می‌کند از اشتباهات پرهزینه یا سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی که ممکن است بازدهی سرمایه‌گذاری نداشته باشند، اجتناب کنید.
  • برنامه‌ریزی از پیش. در نهایت، صورت‌های درآمد کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا از قبل برنامه‌ریزی کنند. ارائه اطلاعات مالی دقیق که می تواند برای ایجاد پیش بینی بودجه قابل اعتماد برای سال های آینده و همچنین پیش بینی هزینه های بالقوه مرتبط با آن پروژه ها یا سرمایه گذاری ها قبل از وقوع استفاده شود.

svg%3E - راهنمای صورت‌حساب درآمد شما: مثال‌ها، راهنمایی، و
تعاریف

در صورت وضعیت درآمد چه اتفاقی می افتد؟ اجزای اصلی

هنگام تهیه صورت سود و زیان، باید شامل چندین جزء کلیدی است. این مؤلفه ها با ارائه اطلاعات دقیق در مورد درآمد، هزینه ها و درآمد خالص به ارائه بینشی در مورد عملکرد مالی شرکت شما کمک می کند. در اینجا فهرستی از اجزای اصلی صورت سود و زیان آمده است:

درآمد

درآمد کل است. مقدار پولی که از فروش کالا یا خدمات برای یک دوره زمانی معین به دست می آید. این شامل فروش از محصولات و خدمات و همچنین هر منبع درآمد دیگری مانند بهره و سود سهام است.

بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS)

هزینه های کالاهای فروخته شده (COGS) شامل می شود. هزینه هایی که مستقیماً با تولید یک محصول یا ارائه خدمات مرتبط است. این شامل هزینه‌هایی مانند مواد، نیروی کار، حمل و نقل و مالیات‌های مرتبط با تولید می‌شود.

سود ناخالص

سود ناخالص کل مقدار پولی است که پس از کسر COGS از کل درآمد حاصل می‌شود. درآمد این معیاری است که نشان می‌دهد پس از پوشش هزینه‌های تولید چقدر پول باقی می‌ماند.

هزینه‌های بازاریابی، تبلیغات و تبلیغات

هزینه‌های بازاریابی، تبلیغات و تبلیغات هزینه‌های مرتبط با تبلیغات هستند. یک محصول یا خدمات این شامل هرگونه پولی است که برای تبلیغات، کمپین های جستجوی پولی، طراحی و میزبانی وب سایت، خدمات روابط عمومی و سایر فعالیت های تبلیغاتی خرج می شود.

عمومی و هزینه های عملیاتی اداری

هزینه های عمومی و اداری هزینه های مرتبط با اداره یک کسب و کار هستند. این شامل دستمزد، اجاره، آب و برق، حق بیمه، هزینه های قانونی، و سایر هزینه های متحمل شده در طول عملیات می شود.

EBITDA

EBITDA مخفف درآمد قبل از بهره، مالیات، استهلاک و استهلاک است. این معیاری از عملکرد عملیاتی یک کسب و کار است که هزینه های غیرعملیاتی مانند پرداخت بدهی و مالیات را حذف می کند. با کسر کل هزینه‌های عملیاتی از کل درآمد محاسبه می‌شود.

هزینه‌های استهلاک و استهلاک

استهلاک و استهلاک هزینه‌های غیرنقدی هستند که کاهش ارزش دارایی‌های بلندمدت را به همراه دارند. مانند تجهیزات، ساختمان‌ها و مبلمان.

درآمد عملیاتی یا EBIT

درآمد عملیاتی یا EBIT مخفف درآمد قبل از بهره و مالیات است. با کسر کل هزینه های عملیاتی از کل درآمد، به استثنای اقلام غیر عملیاتی مانند استهلاک و استهلاک محاسبه می شود. این معیاری از عملکرد عملیاتی شرکت از عملیات اصلی تجاری آن است.

هزینه بهره

اگر تا به حال در مورد چگونه یک وام کسب و کار کوچک دریافت کنید، پس می دانید که هزینه بهره هزینه وام گرفتن از وام دهندگان است. این شامل پرداخت‌های بهره‌ای است که بابت وام‌ها و سایر بدهی‌ها انجام می‌شود.

هزینه مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد، مقدار پولی است که یک کسب‌وکار بر اساس سود خود به عنوان مالیات پرداخت می‌کند. این شامل هر گونه مالیات فدرال، ایالتی و محلی است که باید پرداخت شود.

هزینه های دیگر

سایر هزینه ها شامل هر گونه هزینه اضافی است که بخشی از اجزای اصلی فهرست شده در بالا نیست. این می‌تواند شامل مواردی مانند هزینه‌های بدهی بد و هزینه‌های یکباره باشد.

درآمد خالص

درآمد خالص نتیجه نهایی پس از کسر تمام هزینه‌های عملیاتی از درآمد و افزودن هر گونه درآمد غیرعملیاتی است. . این نیز بسته به مثبت یا منفی بودن سود خالص یا زیان نامیده می شود.

svg%3E - راهنمای صورت‌حساب درآمد شما: مثال‌ها، راهنمایی، و
تعاریف

نحوه تهیه صورت درآمد

تهیه صورت سود و زیان یک انتقاد است بخش مهمی از راه اندازی یک کسب و کار موفق صورت سود و زیان نشان می دهد که یک شرکت چقدر درآمد و سود در یک دوره زمانی به دست می آورد و همچنین هزینه هایی را که برای ایجاد آن درآمد متحمل می شود، نشان می دهد. در اینجا نحوه تهیه یکی از آنها آورده شده است:

  1. جمع آوری داده های مالی: این شامل ارقام فروش، هزینه ها و مخارجی است که شرکت در طول دوره مورد نظر متحمل شده است.
  2. محاسبه درآمد: پس از جمع آوری تمام داده ها، از آن استفاده کنید برای محاسبه کل درآمدهای فروش برای دوره.

  3. محاسبه بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS): این هزینه مستقیم مربوط به تولید کالا یا ارائه خدمات به مشتریان در آن دوره از سال است. زمان.
  4. محاسبه سود ناخالص: COGS را از درآمد فروش کم کنید تا به سود ناخالص دوره برسید.
  5. محاسبه هزینه های SG&A >: اینها هزینه هایی هستند که مستقیماً به تولید یا فروش کالاها یا خدماتی مانند اجاره، بیمه و لوازم اداری مربوط نمی شوند که در یک دوره زمانی انجام می شوند.
  6. SG&A را از سود ناخالص کسر کنید
  7. قوی>: یک تفریق ساده، درآمد عملیاتی را به همراه خواهد داشت (همچنین به عنوان سود عملیاتی شناخته می شود).
  8. افزودن هزینه بهره: پرداخت های بهره وام های دریافتی توسط یک شرکت باید مجدداً به آن اضافه شود. برای رسیدن به درآمد قبل از مالیات (EBT).
  9. اعمال هزینه مالیات بر درآمد: مالیات های متعلق را بر اساس سود به دست آمده در طول دوره محاسبه کنید و t را اضافه کنید رقم کلاه به رقم EBT برای رسیدن به درآمد خالص است.

نمونه‌های صورت‌حساب درآمد

اگر به دنبال درک بهتری از شکل درآمد هستید، مطالعه مثال‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. در اینجا نمونه‌هایی از دو نوع مختلف صورت‌های درآمد آورده شده است:

مثال صورت‌حساب درآمد تک مرحله‌ای

یک مرحله‌ای صورت سود و زیان تمام درآمدها و هزینه های یک شرکت را به صورت یکجا نشان می دهد. این اقلام خط جداگانه ای را برای موارد عملیاتی، غیرعملیاتی یا فوق العاده ارائه نمی کند، بنابراین فقط یک نمای کلی از عملکرد مالی شرکت ارائه می دهد.

svg%3E - راهنمای صورت‌حساب درآمد شما: مثال‌ها، راهنمایی، و
تعاریف

تصویر: accountingcoach.com

مثال صورت‌حساب درآمد چند مرحله‌ای

صورت سود و زیان چند مرحله‌ای درآمدها و هزینه‌ها را در اقلام جداگانه برای عملیات، غیرعملیاتی یا فوق‌العاده ارائه می‌کند. اقلام ry این نوع بیانیه نمای دقیق تری از عملکرد مالی شرکت ارائه می دهد، زیرا هر دسته از درآمدها و هزینه ها را تجزیه می کند.

svg%3E - راهنمای صورت‌حساب درآمد شما: مثال‌ها، راهنمایی، و
تعاریف

تصویر: myaccountingcourse.com

نحوه تجزیه و تحلیل صورت درآمد

تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان یکی از اجزای کلیدی تحلیل مالی هنگام ارزیابی عملکرد یک شرکت است. در اینجا چند مرحله وجود دارد که به شما در تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان کمک می کند:

  1. درک هدف و ساختار صورت سود و زیان.
  2. صورت سود و زیان سالانه فعلی را با صورت های گذشته مقایسه کنید.
  3. هر اقلام در صورت سود و زیان را تجزیه و تحلیل کنید و هر گونه تغییر مهم نسبت به صورت های گذشته را یادداشت کنید.
  4. نسبت های مالی کلیدی مانند حاشیه ناخالص و حاشیه عملیاتی را برای درک روندهای مهم محاسبه کنید. زمان.
  5. تجزیه و تحلیل اقلام غیرعملیاتی و تأثیر آنها بر سود یا زیان دوره ارزیابی شده است.
  6. از تجزیه و تحلیل خود برای ارزیابی اینکه آیا شرکت یا خیر استفاده کنید mpany از نظر سودآوری و جریان نقدی در سطوح فعلی فعالیت خود پایدار است.

ابزارهای فناوری و راه حل های نرم افزاری اهرمی

ابزارهایی مانند صفحات گسترده، نرم افزار حسابداری، و ابزارهای تحلیل مالی را می توان برای کمک به تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان و درک عملکرد مالی شرکت استفاده کرد. صفحه‌گسترده به کاربران اجازه می‌دهد با ایجاد ترازنامه و صورت‌های درآمدی، داده‌ها را دستکاری کنند. داده‌ها را در قالب‌های مختلف تجسم کنید، و شناسایی روندها در طول زمان آسان‌تر می‌شود. نرم‌افزار حسابداری فرآیندهایی مانند ردیابی هزینه‌ها، تولید فاکتورها، و وارد کردن ورودی‌های مجله را خودکار می‌کند. ، که به ساده سازی فرآیند تجزیه و تحلیل کمک می کند. در نهایت، ابزارهای تحلیل مالی قابلیت‌های نموداری پیچیده‌ای را برای تجسم نسبت‌های مالی کلیدی مانند حاشیه عملیاتی فراهم می‌کنند. یا بازده دارایی ها.

سایر صورت های مالی

به ناچار، درک عملکرد مالی یک شرکت مستلزم تجزیه و تحلیل بیش از صورت سود و زیان است. تجزیه و تحلیل سایر صورت های مالی کلیدی مانند ترازنامه و صورت جریان های نقدی نیز می تواند بینش های ارزشمندی را در مورد وضعیت مالی کلی یک شرکت ارائه دهد. حتماً تحقیق کنید که صورت جریان نقدی چیست و ترازنامه چیست تا دقت تجزیه و تحلیل خود را بهبود بخشیده و کامل ترین تصویر را دریافت کنید. وضعیت مالی یک شرکت.

صورت درآمد در مقابل. ترازنامه

صورت سود و زیان و ترازنامه دو مورد از صورت های مالی اصلی هستند که توسط شرکت ها برای گزارش عملکرد خود استفاده می شود. صورت سود و زیان درآمدها، هزینه ها و سود یا زیان خالص شرکت را در یک دوره مشخص گزارش می کند. از سوی دیگر، ترازنامه یک نمای کلی از وضعیت مالی شرکت در یک لحظه معین از زمان ارائه می دهد. دارایی ها و بدهی ها و همچنین حقوق صاحبان سهام را فهرست می کند. هر دو بیانیه اطلاعات مهمی برای درک سلامت مالی کلی یک کسب و کار ارائه می دهند.

svg%3E - راهنمای صورت‌حساب درآمد شما: مثال‌ها، راهنمایی، و
تعاریف

استفاده صورت درآمد برای ایجاد یک برنامه مالی

ایجاد یک برنامه مالی با استفاده از صورت درآمد گام مهمی در برنامه ریزی برای موفقیت آینده است. با تجزیه و تحلیل صورت درآمد خود می توانید فرصت هایی را برای افزایش درآمد و کاهش هزینه ها شناسایی کنید. این به شما کمک می کند مناطقی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی کنید و به شما کمک می کند جریان نقدی را به طور موثرتری مدیریت کنید. علاوه بر این، داشتن درک روشنی از وضعیت مالی خود قبل از تصمیم گیری به کاهش ریسک کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که تصمیماتی که می گیرید برای موفقیت بلندمدت کسب و کار شما مفید است. برنامه ریزی مالی مهم است زیرا به کسب و کارها اجازه می دهد اهداف تعیین کنند، پیشرفت را اندازه گیری کنند و تغییرات لازم را برای رسیدن به آن اهداف انجام دهند.

واژه های پایانی.

درک صورت درآمد بخش کلیدی مدیریت کسب و کار موفق است. داشتن درک درستی از اقلام خطی مختلفی که این سند را تشکیل می دهند، تعاریف آنها و مثال هایی از نحوه استفاده از آنها می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد بودجه بندی، پیش بینی و برنامه ریزی بلند مدت کمک کند. با استفاده از این راهنمای نکات مالی کسب و کارهای کوچک، صاحبان کسب و کار می توانند راه خود را آغاز کنند. بهبود عملکرد مالی مطمئن شوید که حسابدار استخدام کنید تا به شما کمک کند تا اگر فکر می کنید می توانید وضعیت مالی خود را به طور دقیق پیگیری و گزارش دهید. برای کسب و کار شما مفید است.

چهار عنصر کلیدی صورت سود چیست؟ سود و زیان. درآمد عبارت است از کل درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات. هزینه ها هزینه های مربوط به تولید آن کالاها و خدمات هستند. سود عبارت است از افزایش خالص دارایی های حاصل از معاملاتی مانند فروش سرمایه گذاری یا دارایی و زیان نشان دهنده کاهش خالص دارایی های ناشی از معاملاتی مانند خرید سرمایه گذاری یا دارایی است. تفاوت بین درآمد، هزینه، سود و زیان، سود یا زیان کلی شرکت را برای دوره گزارش تعیین می‌کند.

صورت سود و زیان معمولی چیست؟

صورت سود و زیان معمولی نوعی صورت مالی است که تمام اقلام را در یک صورت حساب نشان می دهد. صورت درآمد به عنوان درصدی از فروش یا کل درآمد. بیانیه‌های اندازه مشترک برای مقایسه نتایج بین سال‌های مختلف یا در بین شرکت‌های مختلف، با ارائه روشی آسان برای مقایسه اندازه هر مورد با کل درآمد مفید هستند. بیانیه اندازه معمول به راحتی نشان می دهد که چگونه هزینه ها، مانند بهای تمام شده کالای فروخته شده، حقوق و سایر هزینه های عملیاتی نسبت به فروش یا درآمد کل تغییر می کنند. تحلیلگران می توانند از این اطلاعات برای شناسایی تغییرات و روندها در طول زمان و تصمیم گیری استراتژیک بر اساس یافته های خود استفاده کنند.

آیا انواع مختلفی وجود دارد. از صورت های درآمد؟

بله، صورت های درآمد انواع مختلفی دارد. رایج ترین نوع صورت سود و زیان تک مرحله ای است که تمام هزینه ها را در یک قلم خطی ترکیب می کند. صورت سود چند مرحله ای جزئیات بیشتری دارد و هر نوع هزینه را به اقلام جداگانه تقسیم می کند. از این نوع صورت سود و زیان می توان برای شناسایی مناطقی که می توان هزینه ها را کاهش داد یا برای تحلیل روندها در طول زمان استفاده کرد. صورت‌حساب درآمد با اندازه معمولی همچنین تمام اقلام خطی را به صورت درصد نشان می‌دهد تا کاربران بتوانند نتایج مالی بین سال‌ها یا شرکت‌های مختلف را راحت‌تر مقایسه کنند.

svg%3E - راهنمای صورت‌حساب درآمد شما: مثال‌ها، راهنمایی، و
تعاریف

چیست فرمول صورت درآمد؟

فرمول صورت سود و زیان برای محاسبه سود خالص یا زیان خالص یک کسب و کار استفاده می شود. با کسر کل هزینه ها از کل درآمد محاسبه می شود. کل درآمدها شامل تمام منابع درآمد می شود، در حالی که کل هزینه ها شامل هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی می شود. هزینه های عملیاتی مستقیماً به عملیات تجاری مربوط می شود، مانند بهای تمام شده کالای فروخته شده، دستمزد و مالیات. هزینه‌های غیرعملیاتی، مانند هزینه‌های بهره یا سود و زیان ناشی از سرمایه‌گذاری، به عملیات کسب‌وکار مرتبط نیستند. نتیجه یا یک درآمد خالص مثبت یا یک زیان خالص منفی است که سپس در صورت سود و زیان گزارش می‌شود.

چیست. آیا تفاوت بین درآمد عملیاتی و درآمد غیرعملیاتی وجود دارد؟

درآمد عملیاتی درآمد حاصل از فعالیت های اصلی یک کسب و کار، مانند فروش است. از کالاها یا خدمات درآمد غیرعملیاتی درآمدی است که به عملیات روزانه کسب و کار مرتبط نیست و شامل مواردی مانند درآمد بهره و سود سرمایه گذاری می شود. The difference between operating and non-operating revenue is important for both tax purposes and in understanding the total financial picture of a business. Operating revenues are subject to most taxes, while non-operating revenue may be excluded from taxable income in certain circumstances. Knowing exactly what your business earns in each category can help you manage and optimize your financial performance.

What Insights Should You Look for in an Income Statement?

An income statement is a financial document that provides important insight into the overall health of a business. It lists both revenues and expenses in order to provide a comprehensive view of net income or loss. When reviewing an income statement, you should look for key metrics such as total revenue and total expenses, as well as gross profit and operating margin. You can also gain insights into the company’s cost structure by looking at what percentages of total revenue have been spent on each expense category. By understanding these key metrics, you can assess how profitable a business is and make informed decisions about its future operations. A net worth calculator can also provide valuable insights into the financial health of a business.

Image: Envato Elements


More in: Small Business Accounting
منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی