خبر

دلیل افت بورس چیست؟

دلیل افت بورس چیست؟

390499 259 - دلیل افت بورس چیست؟

اقتصاد۲۴– شاخص کل امروز هم با افت قابل توجهی همراه شد، از همین رو بسیاری از سهامداران با این پرسش مواجهند که دلیل افت بورس چیست؟

بورس تهران امروز شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ با افت بیش از ۱۵ هزار واحدی همراه شد. شاخص کل امروز هم به واسطه افت ۱۵ هزار و ۷۶ واحدی به روند نزولی خود ادامه داد و در محدوده یک میلیون و ۳۳۱‍ هزار واحدی تثبیت شد. شاخص هم وزن نیز با افت سنگین بیش از ۶ هزار واحدی همراه شد و تابلو‌ها رقم ۳۸۶ هزار واحد را برای این سنجه بازار به ثبت رساندند.

وضعیت بازار به گونه‌ای رقم خورد که تنها ۵۷ نماد مثبت و ۵۸۳ نماد منفی در پایان معاملات به ثبت رسید. ارزش معاملات نیز ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با هفته‌های گذشته نشانه‌ای نگران کننده برای سرمایه گذاران بورسی محسوب می‌شود.

دلیل افت بورس

به باور اغلب کارشناسان افت بورس تهران در ابتدای هفته دوم مهر ماه در پی وضع تحریم‌های جدید نفتی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا رقم خورده است. البته دلایل ریشه‌ای تری نیز برای وضعیت کنونی بورس ذکر می‌شود، اما به باور تحلیلگران بازار سرمایه، موضوع تحریم جدید نفتی به صورت مقطعی تاثیر منفی روی بازار داشته است. ظاهرا همین امر نیز موجبات افت بیش از یک درصدی شاخص کل را نیز فراهم کرده است.


بیشتر بخوانید: چه زمانی منتظر پرواز بورس باشیم؟


البته اکثر قریب به اتفاق متخصصان و اهالی بازار سهام معتقدند دولت سیزدهم با اعمال سیاست‌های غلط اقتصادی زمینه را برای ایجاد بحران در بورس فراهم کرده است. به اعتقاد این گروه از کارشناسان اعضای تیم اقتصادی دولت سیاست‌هایی را اتخاذ کردند که اغلب در راستای تحکیم اقتصاد دستوری بوده است. این عده تاکید دارند که همین سیاست باعث شده تا بازار سهام وارد فاز نزولی و فرسایشی شود.

از همین رو گفته می‌شود دلیل اصلی افت بورس در حقیقت عملکرد غیرکارشناسی و غیراصولی دولت ابراهیم رئیسی بوده است. عملکردی که هر از گاهی در امتداد تحولات گوناگون اقتصادی و سیاسی قرار گرفته و شرایط بازار سرمایه را بیش از پیش بحرانی می‌کند. هرچند نشانه‌ای از تغییر رویه دولت دیده نمی‌شود و اهالی بازار نیز فعلا انتظار بهبود وضعیت بورس را ندارند.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی