صنایع غذایی

دلایل سرمایه گذاری در صنایع غذایی

صنایع غذایی آبرند: مجله اینترنتی تخصصی صنایع و کسب و کار ایران: کسب و کارهای مرتبط با صنایع غذایی طیف وسیعی از زمینه های سرمایه گذاری از کارگاه های زود بازده تا کارخانه های بزرگ را شامل می شوند. مواد و صنایع غذایی به عنوان یکی از نیازهای اساسی جامعه همواره با تقاضای بالایی همراه خواهد بود.لذا یکی از اولویت های اصلی سرمایه گذاران سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی میباشد

دلایل سرمایه گذاری در صنایع غذایی 

مطابق آمارهایی که بیشتر موسسات مشاوره اقتصادی ارائه می دهند، سرمایه گذاری در صنایع غذایی به عنوان یکی از کم خطرترین و پربازده ترین گزینه های سرمایه گذاری شناخته می شود. صنایع سرمایه گذاری خطر پذیر یکی ار دغدغه های سرمایه گذارانی است که به دنبال کسب و کارهای نوپا هستند. وجود ریسک های بالا و بازار فروش رقابتی باعث شده تا کارآفرینان پیش از هر گونه سرمایه گذاری با مشاوران متخصص در زمینه بهترین گزینه های سرمایه گذاری مشورت نمایند.

علت سرمایه گذاری در صنایع غذایی ایران

کشور ایران با در اختیار داشتن پتانسیل های فراوان در صنعت کشاورزی، همواره به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری در صنایع مرتبط با محصولات کشاورزی شناخته شده است. در ادامه به برخی از مهم ترین دلایل سرمایه گذاری در صنایع غذایی ایرانی اشاره می شود:

  • دسترسی آسان به نیروی کار ارزان: با توجه به میزان دستمزدی که به کارگران در زمینه های کشاورزی و صنعتی پرداخت می شود، قیمت تمام شده محصول نهایی می تواند به عنوان مزیت رقابتی شناخته شود.
  • دسترسی ارزان به منابع انرژی: از آنجا که فرآیند تولید مستلزم صرف انرژی هایی همچون آب و برق می باشد، دسترسی ارزان به این منابع می تواند مزیت عمده ای محسوب شود.
  • موقعیت استراتژیک ایران: موقعیت جغرافیایی ایران به گونه ای است که برخلاف کشورهای همسایه دارای آب و هوایی چهار فصل با ظرفیت های بالا برای کشاورزی است. چنین موقعیتی باعث شده تا ایران به یکی از قطب های صنایع غذایی و صنایع وابست به آن در منطقه تبدیل شود.
  • گستردگی اراضی مستعد کشاورزی: کشور ایران با در اختیار داشتن ۱۶۵ میلیون هکتار زمین قابل کشت کشاورزی دارای ظرفیت بالایی برای تولید محصولات غذایی می باشد. از این رو، سرمایه گذاری در صنایع غذایی ایران دارای توجیه اقتصادی مناسبی خواهد بود.

5 1 - دلایل سرمایه گذاری در صنایع غذایی

مزایای سرمایه گذاری مواد غذایی

پارامترهای اقتصادی که عموما مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد به عنوان نقاط قوت صنایع غذایی محسوب می شود. در ادامه برخی از مهم ترین این پارامترها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بازده کل دارایی

ROA یا بازده کل دارایی یکی از مهم ترین شاخص های اقتصادی برای سنجش میزان سودآوری یک صنعت است. ROA در حقیقت بیانگر میزان سود خالص سالیانه به نسبت میزان کل دارایی های یک شرکت میباشد. مطالعات اقتصادی نشان می دهد که بازده کل دارایی در صنایع غذایی با نرخ ۸٫۱ در مقایسه با صنایعی چون تولید قطعات خودرو با ۴٫۲ و موسسات اعتباری با ۲٫۴ در وضعیت بهتری قراردارد.

حاشیه سود عملیاتی

حاشیه سود عملیاتی به نسبت سود عملیاتی (سود قبل از کسر بهره و مالیات) به میزان فروش اطلاق می شود. حاشیه سود عملیاتی در صنایع غذایی نسبت به بسیاری از صنایع دیگر از رقم بالاتری برخوردار است. به عنوان مثال، حاشیه سود عملیاتی در صنایع غذایی با نرخ ۱۳٫۳ نسبت به صنایع پلاستیک با نرخ ۳٫۱ تفاوتی چشمگیر دارد.

نقطه سر به سر

نقطه سر به سر یکی از مهمترین اصطلاحات اقتصادی بوده و میزان سودآوری یک کسب و کار را می سنجد. اصطلاح نقطه سر به سر گویای این خواهد بود که در چه زمانی یک کسب و ار به ارزش مالی بالاتر ازهزینه های متغیر خود دست خواهد یافت. یکی از المان های مهم برای سرمایه گذاران ورود به صنایع زودبازده می باشد. از این رو صنایع غذایی با متغیر نقطه سر به سر break even point پایین به نسبت مابقی صنایع یکی از گزینه های مهم و اصلی سرمایه گذاران محسوب می شود.

سرمایه اولیه کم نسبت به صنایع دیگر

سرمایه اولیه یکی از معضلات و دغدغه های سرمایه گذاران در حوزه های گوناگون است. بر اساس آمارهای مندرجه در طرح های توجیهی صنایع غذایی به نسبت دیگر صنایع دارای سرمایه اولیه به نسبت کمتری هستند. در ادامه برخی از سرمایه های اولیه حوزه های گوناگون ارائه شده است.

تامین مواد اولیه داخلی

همانطور که در بالا نیز بدان اشاره شد ظرفیت های بالا و موقعیت جغرافیایی ایران را در زمره بالاترین رده های تولید محصولات کشاورزی در خاورمیانه قرار داده است. به نسبت صنایع مادر که نیازمند مواد اولیه گرانقیمت و خارجی هستند، مواد غذایی با تامین صد در صدی مواد اولیه تولید داخل ترجیحا یکی از مناسب ترین گزینه های سرمایه گذاری محسب می شود. به عنوان مثال، تولید رب به دلیل فراوانی این محصول در کشور سرمایه گذاری امن و مطمئن به حساب می آید.

بازار فروش گسترده

پس از تولید، فروش یکی دیگر از فاکتورهای مهم در بحث سرمایه گذاری است. در صنایع غذایی و صنایع وابسته به محصولات کشاورزی از سویی به دلیل مصرف رو به افزایش بازارهای داخلی و از سوی دیگر بازارهای بالقوه موجود در کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق و کشورهای متحد االمنافع در اروپای شرقی ،بستری مناسب برای سرمایه گذاری در این حوزه را فراهم کرده است.

پیشنهادات موثر برای سرمایه گذاری در تولید موادغذایی

فاکتورهای اقتصادی که در بالا بررسی شد برتری های صنایع غذایی نسبت به صنایع دیگر را نشان می دهند. در ادامه ۳ پیشنهاد موثرو مقرون به صرفته در حوزه تولید مواد غذایی ارائه خواهند شد.

مقایسه سرمایه گذاری های حوزه صنایع غذایی

صنایع غذایی یکی از گسترده ترین حوزه های صنعتی محسوب شده و دارای زیر شاخه های فراوانی مانند خط تولید رب و پوره ، خط تولید کنسرو غیر گوشتی ، خط تولید فراورده های گوشتی ، خط تولید پفک و پاپ کورن ، خط تولید آجیل و خشکبار ، خط تولید سس ، خط تولید بستنی ، خط تولید کیک و کلوچه می باشد. مقایسه تمامی این حوزه ها از ظرفیت این مقاله خارج است. در ادامه ۳ صنعت غذایی تولید رب ، تولید ماکارونی و چیپس از نظر سرمایه اولیه بر اساس میزان تناژ تولیدی سالاینه و همچنین فاکتور بازگشت سرمایه بررسی خواهد شد.

کلام آخر سرمایه گذاری در صنایع غذایی

در میان گزینه های مختلف برای سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی ، تولید محصولاتی مثل رب گوجه فرنگی که دارای مدت زمان بازگشت سرمایه کوتاه مدت تری در مقایسه با دیگر صنایع غذایی هستند در اولویت های سرمایه گذاران در این حوزه می باشد. در این مقاله سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی و فاکتورهای مثبت این حوزه نسبت به سایر صنایع مورد ارزیابی قرار گفت. همانطور که پارامترهای اقتصادی نشان می دهد سرمایه گذاری در صنایع غذایی دارای توجیه اقتصادی مناسبی می باشد.

بیشتر بخوانید: کارکردهای سرمایه گذاری

بیشتر بخوانید: رشد کسب و کار با بررسی چند نکته مهم

منبع سیمرکو

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی