خبر

خروج عظیم پول از بورس

خروج عظیم پول از بورس

352800 958 - خروج عظیم پول از بورس

اقتصاد۲۴– شاخص کل بورس تهران در هفته جاری ۳۰۴۸۴ واحد معادل ۱٫۹ درصد افت کرد. این شاخص در پایان معاملات هفته در ارتفاع یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل که هفته گذشته به کانال ۱٫۶ میلیون واحد هم ورود کرده بود، این هفته روند اصلاحی داشت و باید دید آیا انتظار معامله گران برای ورود مجدد شاخص به کانال ۱٫۶ میلیون واحدی محقق می شود یا خیر.

شاخص هم وزن هم این هفته منفی بود و افت کرد. افت شاخص هم وزن کمی کمتر از افت شاخص کل بود و با کاهش ۱٫۳ درصدی، این شاخص به ارتفاع ۴۳۶ هزار واحد رسید.

شاخص فرابورس نیز مانند سایر شاخص ها این هفته منفی بود و با کاهش ۷۲ صدم درصدی به عدد ۲۱۴۸۸ رسید.

ارزش معاملات کم شد

ارزش معاملات خرد بورس در هفته جاری کاهشی بود. در حالی که هفته گذشته در تمام روزها ارزش معاملات بالای ۶ هزار میلیارد تومان بود، این هفته حتی عدد کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان هم برای ارزش معاملات ثبت شد.

بیشترین ارزش معاملات در این هفته مربوط به روز دوشنبه با ۷۲۱۵ میلیارد تومان و کمترین ارزش معاملات مربوط به روز سه شنبه با ۴۹۸۲ میلیارد تومان بود. در مابقی روزهای هفته هم ارزش معاملات بین ۵۵۰۰ الی ۶۵۰۰ میلیارد تومان بود.

خروج عظیم نقدینگی از بورس

هفته جاری یکی از بدترین هفته ها از نظر خروج پول حقیقی در سال ۱۴۰۱ بود. در ۵ روز معاملاتی این هفته، ۴ روز خروج پول حقیقی ثبت شد و تنها یک روز ورود پول اتفاق افتاد.


بیشتر بخوانید: بازدهی هفتگی بورس تهران؛ نزول پس از ۵ هفته


در چهار روز ابتدایی هفته به ترتیب ۴۴۷، ۲۱۳، ۱۲۵۷ و ۴۵۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد و تنها در روز چهارشنبه این روند معکوس شد و حقیقی ها ۱۳۵ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار کردند.

صندوق ها و اوراق بدهی مورد توجه قرار گرفتند

با منفی شدن شاخص ها و ایجاد تردید درباره ادامه رشد شاخص کل، ورود پول به اوراق بدهی و صندوق ها شدت گرفت.

به جز اولین روز هفته که ۱۲۰ میلیارد تومان پول از اوراق بدهی و صندوق ها خارج شد، در ۴ روز باقی مانده هفته هر روز تزریق پول به آن ها انجام شد که نشان دهنده تمایل معامله گران به دور کردن نقدینگی خود از ریسک های فعلی شاخص کل است تا بعدا درصورت برطرف شدن برخی از تردیدها، دوباره سرمایه خود را تبدیل به سهام کنند.

جولان ۴ روزه فروشندگان در بازار

این هفته بالاخره شاخص قدرت خریداران حقیقی روندی معکوس را در پیش گرفت و قدرت فروشندگان حقیقی از قدرت خریداران حقیقی بیشتر شد. طی دو ماه ابتدای امسال خریداران وضعیت بهتری نسبت به فروشندگان داشتند و قدرت خریداران حتی گاهی تا ۱٫۵ برابر قدرت فروشندگان هم می رسید، اما این هفته با منفی شدن شاخص ها، خریداران احتیاط بیشتری در معاملات خود دارند و فروشندگان با جسارت بیشتری دکمه فروش را فشار می دهند.

از اولین روز معاملاتی این هفته قدرت خریداران به کمتر از قدرت فروشندگان افت کرد و در ۴ روز معاملاتی ابتدای هفته این وضعیت پایدار بود. اما در روز چهارشنبه که بورس وضعیت بهتری پیدا کرد، مجددا خریداران قدرت بیشتری پیدا کردند و شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد ۱٫۳ رسید. کمترین عدد این شاخص در هفته جاری مربوط به روز دوشنبه با عدد ۰٫۷۹ بود.

منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی