خبر

نوسانات ارز مهمترین مشکل تولید کنندگان لوستر | پشت پرده ارزان بودن بعضی از لوسترها و عسلی ها

نوسانات ارز مهمترین مشکل تولید کنندگان لوستر | پشت پرده
ارزان بودن بعضی از لوسترها و عسلی ها

مرجان شرف– بازار، با افزایش قیمت کالاهای خانگی مانند لوستر و لوازم مشابه برخی از تولیدکنندگان به فکر فروش اقساطی با قیمت پخش افتاده اند، کاری که در نمایشگاه های دائمی واقع در نمایشگاه بین المللی تهران و در مورد انواع لوازم خانگی انجام می شود. این گفتگو را با مانی محمد پور مدیر فروش شرکت پرتو آرا که ۲۵ سال در زمینه تولید لوستر و آیینه و شمعدان فعالیت می کنند و دارای ۲۵ شعبه در سطح کشور هستند را می خوانید:

* شما در زمره کسانی هستید که نمایشگاه دائم تهران را ترجیح می دهید؛ چرا؟

در طرح جهاد کالا و تنظیم بازار به منظور کمک به قشر ضعیف تر با وامی که از بانک آینده و گردشگری دریافت می شود امکان خرید اقساطی بدون ۲۵، ۳۰ درصد سود و مستقیم از تولیدکننده و با قیمت پخش امکان پذیر شده است. از این رو در نمایشگاه یا شعبه دائم در نمایشگاه بین المللی تهران میزبان مشتریان هستیم.

مواد اولیه شمش برنز و آلومینیوم وارداتی است

* صادرات به چه کشورهایی دارید؟

حدود ۶۰ درصد محصولات تولیدی ما صادرات می شود، مکزیک، بولیوی، بلغارستان، عراق و اتریش از مشتریان ما هستند همچنین درصدد هستیم تا شعبه هایی در ارمنستان و پاکستان نیز برپا کنیم.

* مواد اولیه را از چه طریقی تامین و آیا از بورس نیز خرید دارید؟

از بورس بیشتر شمش برنز و آلومینیوم را خریداری می کنیم و موادی که در برخی از کارها مانند عسلی یا لوسترهای فانتزی استفاده می شود از قبیل پروفیل آهن یا پروفیل استیل نیز از بازار تهیه می کنیم. مواد اولیه شمش برنز و آلومینیوم وارداتی است اما نوع خرید این گونه نیست که هر شخص بتواند وارد کند و دپو داشته باشد بلکه باید از بورس خریداری شود.

* چه کشورهای دیگری در این صنعت حضور دارند و جایگاه ایران کجاست؟

در سبک کارهای ایرانی کشورهای خارجی فعالیت نمی کنند به عنوان نمونه در کشور ارمنستان نوع و سبک کارهای تولیدی ما بسیار تازگی دارد یا اربیل عراق و عمان اما کشورهای مکزیک و بولیوی مانند آسیا نیستند؛ مردم آسیایی بیشتر طالب این نوع اجناس هستند. همچنین مردم پاکستان به رنگ طلایی بسیار علاقه دارند و دنبال ایجاد شعبه در آنجا هستیم.

* چالش های تولید شما معمولا چیست؟

نوسان قیمت مواد اولیه بسیار بر کار ما تاثیر سوء می گذارد.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - نوسانات ارز مهمترین مشکل تولید کنندگان لوستر | پشت پرده
ارزان بودن بعضی از لوسترها و عسلی ها

* تاثیر نوسانات قیمت جهانی فلزات بر کار شما؟

دلار که تغییر می کند حتی به میزان بسیار کم، در وهله اول تا تثبیت شدن نرخ ارز فروش متوقف می شود، پس از ثبات قیمت ها، تولیدکننده سفارش را گرفته می خواهد کار را شروع کند اما ارزش پولی که از مشتری بابت کل کار گرفته کم شده و باید پول اضافه بیاورد تا تنها بتواند فلز را خریداری کند. اجرت و آبکاری و هزینه های کارخانه هم به کنار. به خاطر این موضوع اکثر تولیدکنندگان ضربه می خورند و تغییرات دلار بسیار بر کار ما تاثیر می گذارد.

* راهکار برون رفت شما به عنوان تولید کننده از این بحران چیست؟

ریسک نباید کرد و به اندازه جیب خود باید قدم برداریم. هیچ گاه با احتمال تثبیت قیمت ها، خرید با چک و … سفارش نگیرند و شروع به کار نکنند. به عنوان مثال اگر تولیدکننده سفارش سه میلیارد تومانی خرید فلز می دهد سفارش فروش هم بر اساس همین مقدار داشته باشد در غیر این صورت اگر نقدینگی برای دیگر مراحل ساخت و آبکاری نداشته باشد نمی تواند جنس را بسازد و دچار ضرر و در انتها مجبور به تعطیلی تولیدی یا کارخانه می شود.

با نوسان اخیر دلار مجبور شدیم تا تعداد ۸۰ نفر را تعدیل نیرو کنیم

گروه های تولیدی کوچک هستند که در فضای ۴۰ تا ۵۰ متری اقدام به خرید فلز ضایعاتی می کنند به عنوان نمونه ضایعات آلومینیوم حتی قوطی نوشابه را هم جمع می کنند و سپس در ریخته گری ذوب کرده و اقدام به ساخت لوستر و عسلی و … می کنند که این کیفیت کار را پائین آورده و اسم لوستر سازها را هم خراب می کند.

نباید فراموش کنیم که فلزات استوک در طی مدت زمان کم شاید پس از دو سال دچار خرابی خواهد شد، اما اگر شمش برنز مخصوصا با دستگاه دایکست ریخته گری شود عمر بیشتری دارد. این موضوع باعث می شود تا مردم به جای اینکه کالای ایرانی خریداری کنند به سمت لوسترهای خارجی و چینی بروند اما هنگامی که شرکتی اقدام به ثبت نام خود تحت یک برند می کند دیگر نمی تواند از آبکاری کم یا فلزات دست چندم و بی کیفیت استفاده کند و حتما باید شمش را خریداری و با شیوه مدرن کارها را انجام دهد. زیرا برند خراب می شود.

* تسهیلات بانک ها یا کمک دولت به شما کمکی کرده است؟

خیر؛ کمک از هیچ طرفی نبوده موفق به اخذ وام نشده و با سرمایه شخصی سعی کردیم تا کار کنیم. با نوسان اخیر دلار مجبور شدیم تا تعداد ۸۰ نفر را تعدیل نیرو کنیم بابت اینکه حجم سفارشات و تولید پایین آمد و نمی توانیم بدون سفارش هزینه کارگر را پرداخت کنیم.

* ترکیه در هنگام بالا رفتن نرخ تورم اقدام به شناورسازی ارز و افزایش صادرات کرد، این موضوع در کشور ما جواب می دهد؟

بستگی به نوع وارد شدن ارز است به عنوان مثال ما بیشتر مبادله کالا به کالا داریم مثلا پسته را خارج می کنیم و وسایلی را وارد می کنیم که ارزش ندارند و می توانیم بسیار راحت همان وسایل را در داخل کشور تولید کنیم مانند وسایل ساختمانی. این ارز وارد کردن از طریق صادرات نیست و بیشتر از اینکه به تولیدکننده ها بخصوص تازه کارها کمک کند باعث می شود تا اصلا سمت صادرات نروند.

بسیاری از واحدهای تولیدی با افزایش مشکلات کار را رها کردند خرید داخل کشور کم است پس تولیدکننده به ناچار قیمت ها را کاهش می دهد خریدار هم به گمان اینکه کیفیت مناسب نیست حاضر است همان کالا را با پنج برابر قیمت از برند خارجی یا … بخرد. تولیدکننده از خیلی چیزها می زند تا بتواند روی پای خودش بایستد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی